Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Komunikacja (2022)
XXXI edycja konkursu na plakat bezpieczeństwa pracy „KOMUNIKACJA”
Regulamin XXXI edycji konkursu
Ogólny regulamin konkursu na plakat i oświadczenie
Organizator konkursu:
|
LAUREACI KONKURSU:
Nagrody główne:
I nagroda (5 tys. zł) – Ewelina Zwierzyńska-Drewniak, godło/tytuł: „Dobra komunikacja spina zespół”,
II nagroda (3 tys. zł) – Karolina Kot, godło/tytuł: „Nie zaśmiecaj komunikacji”,
II nagroda (2 tys. zł) – Aleksandra Kortas, godło/tytuł: „Zła komunikacja”.
Wyróżnienia (po 1 tys. zł):
I nagroda Ewelina Zwierzyńska |
II nagroda Karolina Kot |
III nagroda Aleksandra Kortas |
Wyróżnienie |
Wyróżnienie |
Wyróżnienie |
Wyróżnienie Marek Maciejczyk |
Wyróżnienie Anna Sobczyk |
Wystawa pokonkursowa
Jury konkursu wybrało 50 plakatów, które zostały zaprezentowane na wystawie pokonkursowej oraz w katalogu. Wernisaż wystawy połączony z uroczystością wręczenia nagród laureatom odbył się 30 listopada 2022 r. w siedzibie Instytutu w Warszawie.
Wystawa pokonkursowa – lista autorów prac
Wernisaż wystawy plakatów bezpieczeństwa pracy pn. "Komunikacja" - CIOP-PIB
ZAPROSZENIE na wernisaż wystawy
Posiedzenie Jury konkursu:
Głosowanie Jury odbyło się w dniu 9 listopada 2022 r. i przebiegało w sposób jawny. Na konkurs napłynęło 500 projektów plakatów. Znalazło się wśród nich 19 serii zaznaczonych przez autorów jako serie, które w sumie obejmują 56 prace.
Jury konkursu:
1. Tomasz BOGUSŁAWSKI – Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
2. Szymon CIENKI – Główny Inspektorat Sanitarny
3. Marta DERLICKA – była kurator konkursu na plakat
4. Prof. Adam GEDLICZKA – Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
5. Prof. Sławomir IWAŃSKI – Szkoła Filmowa w Łodzi
6. Urszula JANUSZEWSKA – Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
7. Zygmunt MIERZEJEWSKI – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych
8. Jolanta PISKA - NSZZ "Solidarność"
9. Prof. Mieczysław PIRÓG – Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
10. Prof. Władysław PLUTA – emerytowany profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (przewodniczący jury)
11. Katarzyna PUDLIK – Poczta Polska S.A.
12. Bożena PYSIEWICZ – Muzeum Plakatu w Wilanowie – Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
13. Zdzisław SCHUBERT – kurator senior Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu (ocena online)
14. Artur SOBOTA – Główny Inspektorat Pracy
15. Marcin STANECKI – Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
16. Wiktor Marek ZAWIESKA – Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
W wyniku prac Jury ostatecznie wyłoniono 3 nagrody główne i 5 wyróżnień. 50 projekty plakatów (łącznie z nagrodzonymi i wyróżnionymi) wskazano do zaprezentowania na wystawie pokonkursowej i w katalogu.
Tematyka konkursu
„Dobra komunikacja pobudza jak czarna kawa. I równie trudno po niej zasnąć” – mawiała Anne Morrow Lindbergh, amerykańska pisarka i pilotka. Z kolei według wybitnego językoznawcy prof. Jerzego Bralczyka język nie tylko opisuje rzeczywistość, ale także ją tworzy. Dlatego tematem tegorocznego konkursu na plakat bhp jest właśnie KOMUNIKACJA.
Czym jest komunikacja w miejscu pracy? To nie tylko, jak głosi jedna z definicji, „przekazywanie i odbieranie informacji w kontakcie bezpośrednim lub pośrednim z drugą osobą”. To także jeden z kluczowych elementów zarządzania bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Prawidłowe i skuteczne przekazywanie pracownikom informacji, zarówno bezpośrednio, jak i przy pomocy narzędzi elektronicznych, na temat ryzyka związanego z wykonywaną pracą wpływa na podniesienie poziomu ich wiedzy z zakresu bezpieczeństwa pracy, co z kolei ma związek z podejmowaniem przez nich prawidłowych decyzji na stanowisku pracy i wykonywaniem pracy w sposób bezpieczny. Skuteczna komunikacja między przełożonym a podwładnymi oraz między pracownikami ma ogromne znaczenie dla prawidłowych relacji oraz kształtowania bezpiecznego i przyjaznego środowiska pracy.
Wyniki badań CIOP-PIB wskazują, że podstawową metodą przekazywania informacji z zakresu bezpieczeństwa pracy, stosowaną w polskich przedsiębiorstwach, są od lat szkolenia bhp. Najczęściej są wykorzystywane do przekazywania wiedzy o zagrożeniach, środkach ochrony indywidualnej oraz problemach w zakresie bezpieczeństwa pracy. Niestety, popularność tej metody komunikowania tematyki bhp nie zawsze idzie w parze z jakością i atrakcyjnością takich szkoleń, co z kolei przekłada się na ich niską ocenę takich zarówno w opinii pracowników, jak i pracodawców.
Sposób komunikacji wpływa na relacje w miejscu pracy, będące jednym z elementów kultury bezpieczeństwa pracy. Kultura bezpieczeństwa z kolei przekłada się na podejście pracujących do przestrzegania zasad bezpieczeństwa pracy. Jak wiele wymaga zmiany w tym zakresie świadczyć mogą dane GUS, wskazujące, że od wielu lat niezmiennie to nieprawidłowe zachowania pracowników są najczęstszą przyczyną wypadków przy pracy. Ile z takich zachowań jest konsekwencją niezrozumienia przekazanych poleceń? Jak często konflikty w pracy wynikają z braku wzajemnego zrozumienia? Konieczne zatem wydaje się zwrócenie uwagi osób pracujących na rolę prawidłowej i pozytywnej komunikacji w budowaniu zdrowych, bezpiecznych i przyjaznych miejsc pracy.
Harmonogram konkursu:
1 października 2022 r. - ogłoszenie konkursu
4 listopada 2022 r. – termin składania prac konkursowych
9 listopada 2022 r. – posiedzenie jury konkursowego (Warszawa)
30 listopada 2022 r. – finał konkursu i otwarcie wystawy pokonkursowej
Informacje dotyczące konkursu:
Agnieszka Szczygielska – kurator konkursu
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa
tel. 22 623 37 26
Plakaty biorące udział w dotychczasowych edycjach konkursu można oglądać śledząc profil na Instagramie.