Kampania 2012-2013 - "Partnerstwo dla prewencji"
 

O kampanii

„Partnerstwo dla prewencji” jest hasłem kolejnej  europejskiej kampanii informacyjnej z cyklu Zdrowe  i bezpieczne miejsce pracy.
 Wyniki badań potwierdzają, że  bez względu na wielkość organizacji, kluczowe znaczenie dla powodzenia w  zarządzaniu bezpieczeństwem i zdrowiem w pracy mają działania kierownictwa  wyższego szczebla oraz aktywny udział pracowników. Europejskie badanie przedsiębiorstw na temat nowych zagrożeń (ESENER) pokazuje,  że zaangażowanie pracowników, połączone z zaangażowaniem kierownictwa, prowadzi  do znaczącego poprawienia warunków bezpieczeństwa
 i higieny pracy. Na przykład, w przedsiębiorstwach o wysokim poziomie  zaangażowania pracowników i kierownictwa, prawdopodobieństwo posiadania  udokumentowanej polityki bhp jest dziesięciokrotnie wyższe1,  co z kolei wpływa na jakość działań podejmowanych w tym zakresie.

 W  związku z powyższym, kampania szczególnie koncentruje się na zapobieganiu ryzyku zawodowemu dzięki:

  • przywództwie kadry kierowniczej i zachęcaniu       menedżerów wyższego szczebla do aktywnego zaangażowania w zagadnienia       dotyczące bezpieczeństwa pracy
  • partycypacji pracowników, czyli zachęcaniu       pracowników i       ich przedstawicieli do współpracy z kadrą zarządzającą w       zakresie ograniczania ryzyka zawodowego.

Kampania,  koordynowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy obejmuje  kraje należące do Unii Europejskiej i do niej kandydujące, jak też kraje EFTA.  W Polsce jest realizowana przez Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy  Instytut Badawczy.  

Cele  kampanii:
  • promowanie współpracy  pracodawców i pracowników w zakresie działań prewencyjnych dotyczących bezpieczeństwa  pracy i ochrony zdrowia
  • podnoszenie świadomości, że  zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy jest prawnym obowiązkiem pracodawcy  oraz że bezpieczeństwem pracy należy zarządzać, podobnie jak innymi procesami w  przedsiębiorstwie
  • dostarczenie niezbędnych  informacji oraz narzędzi wspierających promowanie prewencji i kształtowania  kultury bezpieczeństwa, w szczególności wśród małych i średnich przedsiębiorstw
  • dostarczenie pracodawcom  prostych materiałów informacyjnych dotyczących zarządzania ryzykiem zawodowym
  • włączanie działań związanych  z zarządzaniem bezpieczeństwem pracy
       w politykę społecznej odpowiedzialności biznesu
  • budowanie kultury  bezpieczeństwa w Europie.

Kampania  podkreśla znaczenie „przywództwa” kadry zarządzającej w zakresie bhp i  zaangażowania pracowników w działania prewencyjne dotyczące bezpieczeństwa  pracy. Badania i obserwacje wskazują, że partnerstwo w działaniach pracodawców  i pracowników na rzecz bezpieczeństwa pracy niesie ze sobą wiele korzyści. W  przedsiębiorstwach, które praktykują takie podejście obserwuje się niższy  wskaźnik wypadków i absencji chorobowej, większą świadomość występowania  zagrożeń w miejscu pracy i lepszą ich kontrolę. W takich przedsiębiorstwach,  dzięki współpracy pracodawców i pracowników, częściej powstają nowe,  ekonomiczne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa pracy,
 a pracownicy deklarują zadowolenie z warunków pracy.

Adresaci  kampanii:
  • pracodawcy i organizacje ich  zrzeszające
  • kadra kierownicza
  • pracownicy i ich  przedstawiciele
  • specjaliści ds. bhp i inne  zainteresowane strony
    (np. inspektorzy pracy, eksperci, wykładowcy, studenci, itp.)



1 Europejskie  badanie przedsiębiorstw na temat nowych i pojawiających się zagrożeń (ESENER) przeprowadzono  wiosną 2009 r. Badanie objęło 31 krajów europejskich, w tym 27 państw członkowskich  UE, Chorwację, Turcję, Norwegię i Szwajcarię. Przeprowadzono 36 tys.  wywiadów z managerami i przedstawicielami ds. BHP w oddziałach zatrudniających  co najmniej dziesięciu pracowników wśród przedsiębiorstw zarówno państwowych,  jak i prywatnych ze wszystkich sektorów działalności gospodarczej. Gromadząc  opinie kierowników i przedstawicieli pracowników z całej Europy, badanie  dostarcza najważniejszych informacji na temat obecnego sposobu zarządzania  kwestiami bezpieczeństwa i higieny pracy w europejskich przedsiębiorstwach, ze  szczególnym uwzględnieniem stosunkowo nowych czynników ryzyka  psychospołecznego, takich jak: stres związany z pracą, przemoc i  prześladowanie. http://www.esener.eu