Misja Instytutu jest dzialalnosc naukowo-badawcza prowadzona do nowych rozwiazan technicznych i organizacyjnych uzytecznych w ksztaltowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczenstwa pracy i ergonomii oraz ustalenie podstaw naukowych do wlasciwego ukierunkowania polityki spoleczno-ekonomicznej panstwa w tym zakresie.
Centrum Edukacyjne powstało w 1994 roku jako część struktury organizacyjnej Instytutu utworzonej w celu realizowania zadań statutowych związanych z kształceniem w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. W różnych formach edukacji uczestniczyło ponad 30 tys. osób.
Oferta edukacyjna Centrum jest adresowana do wszystkich osób zainteresowanych problematyką bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy, głównie do pracowników służby bhp, pracodawców, wykładowców i kadry inżynieryjno- technicznej, pracowników akredytowanych laboratoriów i stacji sanitarno-epidemiologicznych, inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy, funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, osób zajmujących się pomiarami parametrów środowiska pracy, pracowników ośrodków szkoleniowych i firm świadczących usługi z zakresu bhp.
Z usług Centrum korzysta ponad 1500 zakładów pracy i instytucji. Najliczniejszą grupą słuchaczy są uczestnicy szkoleń specjalistycznych z zakresu zagrożeń środowiska pracy, zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy oraz oceny ryzyka zawodowego.
Liczna grupa osób kończy w Centrum szkolenia okresowe z zakresu bhp. Są to przede wszystkim osoby na stanowiskach kierowniczych, pracownicy służby bhp i pracownicy administracyjno-biurowi.
Do najbardziej prestiżowych form działalności edukacyjnej należą studia podyplomowe. Instytut prowadzi je od 1997 r. Studia ukończyło dotychczas 82 grupy słuchaczy, tj. ok. 2 tys. osób. Na studia zgłasza się coraz więcej ludzi młodych, którzy uznają ten obszar wiedzy za ważny z punktu widzenia własnej aktywności zawodowej.
W celu podtrzymania więzi między absolwentami i absolwentów z Instytutem w 2000 r. zarejestrowano Stowarzyszenie Absolwentów Studiów Podyplomowych CIOP-PIB.Z udziałem Centrum Edukacyjnego powstało wiele nowoczesnych materiałów edukacyjnych i technik nauczania umożliwiających jakościowe zmiany w systemie edukowania. Opracowano multimedialny zbiór materiałów szkoleniowych z zakresu bhp na potrzeby własnej działalności edukacyjnej oraz dla firm prowadzących szkolenia bhp i służb bhp w przedsiębiorstwach.
Przygotowano nowoczesne multimedialne materiały dla środowiska akademickiego i nauczycieli wszystkich poziomów edukacji szkolnej, a także do kształcenia ustawicznego.
Nadzór merytoryczny nad pracą Centrum Edukacyjnego sprawuje Rada Programowa, która określa politykę edukacyjną Centrum oraz ocenia jej realizację. W skład Rady wchodzą przedstawiciele nauki i praktyki, w tym partnerzy społeczni w kształtowaniu warunków pracy.
Centrum Edukacyjne zajmuje się:
|
Formy edukacyjne
Podstawowe formy edukacyjne prowadzone w Centrum Edukacyjnym CIOP-PIB:
Kadra
Programy oferowane przez Centrum Edukacyjne realizuje około 60 wykładowców. Są to pracownicy nauki i specjaliści zatrudnieni w CIOP-PIB oraz pracownicy instytucji państwowych i współdziałających instytutów naukowych. Wykładowcy uczestniczyli w szkoleniach pedagogicznych związanych z metodyką szkolenia ludzi dorosłych, odbyli szkolenia zagraniczne w ośrodkach edukacyjnych w USA i Szwecji. Wszyscy dysponują wieloletnim doświadczeniem edukacyjnym. Praca wykładowców podlega systematycznej ocenie. Corocznie prowadzone są warsztaty doskonalące ich umiejętności.
Baza szkoleniowa i wyposażenie dydaktyczna
Instytut dysponuje salami wykładowymi i do realizacji zajęć praktycznych wyposażonymi w niezbędny sprzęt służący nowoczesnemu realizowaniu procesu szkolenia (w tym rzutniki komputerowych, multimedialne komputery, sprzęt do tłumaczenia symultanicznego). Zajęcia praktyczne odbywają się w laboratoriach akredytowanych przez Polskie Centrum Akredytacji.
Sala wykładowa | Laboratorium Zakładu Zagrożeń Chemicznych, Pyłowych i Biologicznych |
Programy i materiały edukacyjne
Centrum Edukacyjne dysponuje programami i pakietami edukacyjnymi dla każdego typu oferowanych szkoleń. Pakiety składają się z materiału źródłowego, poradników dla wykładowcy i słuchacza oraz prezentacji komputerowych. Materiały opracowywało i czuwa nad ich aktualizacją i poszerzaniem o nową wiedzę około 60 autorów.
W pracach na pakietami uczestniczyli eksperci amerykańscy i szwedzcy.
Centrum Edukacyjne
Kontakt: 22 623 37 85, krswi@ciop.pl
Sekcja Organizacji Procesu Kształcenia | |
Sekcja Programów Edukacyjnych, Materiałów i Środków Dydaktycznych |
telefon | ||
---|---|---|
dr Beata Taradejna-Nawrath | 22 626-36-76 | betar[at]ciop.pl |
telefon | ||
---|---|---|
mgr Marta Kalinowska | 22 623-36-76 | makal[at]ciop.pl |
Jacek Szymański | 22 623-37-88 | jaszy[at]ciop.pl |
Studia podyplomowe
W CIOP-PIB od 1997 roku prowadzone są studia pn. „Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy”.
Słuchacze
Studia adresowane są do absolwentów szkół wyższych, zwłaszcza technicznych i przyrodniczych, osób chcących przygotować się do pracy w służbie BHP, pracowników firm świadczących usługi w zakresie BHP, kadry ośrodków szkoleniowych, nauczycieli i wykładowców w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony człowieka w środowisku pracy, a także osób, które postanowiły specjalizować się w tej problematyce.
Organizacja studiów
Studia trwają 2 semestry (252 godziny dydaktyczne). Program podzielony jest na 14 zjazdów.
Program
Program studiów został tak zaprojektowany, aby orientował słuchaczy we wszystkich najważniejszych problemach z obszaru bezpieczeństwa, higieny pracy i ergonomii. Składa się z 14 przedmiotów modułów
Ocena efektów nauczania (ewaluacja), forma zakończenia studiów
Studia kończą się obroną prac dyplomowych. Tematy prac dyplomowych dotyczą problemów związanych z tematyką studiów. Kryterium ważnym jest ich użyteczność, możliwość praktycznego zastosowania. Akceptowane są również prace o charakterze edukacyjnym. Ocena pracy dyplomowej i suma punktów uzyskanych z testów końcowych składają się na notę związaną z ukończeniem studiów podyplomowych.
Na zakończenie studiów słuchacze otrzymują świadectwa ukończenia studiów.
Badanie opinii słuchaczy
Przez cały okres trwania studiów słuchacze systematycznie oceniają kilka parametrów związanych z realizacją programu studiów i ich organizacją. Oceniany jest każdy każdy zjazd. Indywidualnie oceniani są wykładowcy. Najlepsi co roku otrzymują nagrodę dyrektora Instytutu.
Materiały dydaktyczne – do wszystkich przedmiotów słuchacze otrzymują pakiety edukacyjne, na które składają się materiały źródłowe (podręczniki), materiały do ćwiczeń i prezentacje na CD. Materiały te zostały specjalnie przygotowane na potrzeby realizacji programu studiów.
Wykładowcy – program studiów podyplomowych realizuje około 60 wykładowców, specjalistów z poszczególnych dziedzin. Są to pracownicy naukowi Instytutu i innych instytucji państwowych i naukowych współpracujących z organizatorem przy realizacji programu studiów. Nasi wykładowcy dysponują wieloletnim doświadczeniem zawodowym i dydaktycznym. Ich praca podlega systematycznej ocenie i doskonaleniu.