Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Cele kampanii |
Możliwe formy udziału w kampanii |
Jak zostać partnerem kampanii |
Partnerzy kampanii |
Zdaniem partnerów kampanii |
Materiały kampanii |
Praca głosem w biurze |
Praca głosem podczas pracy zdalnej |
Wpływ stresu na głos |
Praca w klimatyzowanym pomieszczeniu |
Higiena narządu głosu w pracy nauczycieli i wykładowców |
Działania partnerów kampanii |
Konferencja pn. „Zdrowy głos w pracy nauczyciela” |
ARTYKUŁ - Choroby zawodowe narządu głosu |
Kampania społeczna „Pracuję głosem” |
„Pracuję głosem”
kampania społeczna na rzecz zapobiegania
chorobom narządu głosu wśród pracowników
Podstawowy sposób komunikacji międzyludzkiej to komunikacja werbalna za pomocą języka mówionego. Aby móc się komunikować, w pracy i poza nią, potrzebujemy narządu mowy, głosu i słuchu. Głos jest narzędziem pracy, chociaż nie zawsze o tym pamiętamy, i żeby służył nam długo i bezproblemowo, musimy o niego dbać.
Kto pracuje głosem i jest narażony na wystąpienie zawodowych chorób narządu głosu? Nauczyciel prowadzący lekcje kilka godzin dziennie; śpiewaczka zawodowa wykorzystująca swój głos, aby dostarczyć rozrywki zgromadzonym słuchaczom; komentator sportowy, którego mowa przechodzi momentami w krzyk z powodu emocji, jakich doświadcza. Swój głos intensywnie wykorzystuje również pracownica infolinii mówiąca przez wiele godzin w zamkniętym, klimatyzowanym pomieszczeniu czy instruktor fitness prowadzący zajęcia aerobowe lub udzielający porad osobom ćwiczącym w siłowni. Głos jest obecnie bardzo mocno eksploatowany jako narzędzie pracy w wielu zawodach, a my, pracownicy – często nawet tego nie zauważamy.
Statystyki pokazują, że choroby narządu głosu są jednymi z najczęściej diagnozowanych chorób zawodowych w Polsce.Na 3002 przypadki chorób zawodowych stwierdzonych w Polsce w 2023 r. aż 353 przypadki to przewlekłe choroby narządu głosu, co stanowi 11,8 % wszystkich chorób zawodowych i plasuje tę grupę chorób na 3. miejscu w tym niechlubnym rankingu [1]. Ale problemem osób pracujących głosem nie są tylko 3 jednostki chorobowe sklasyfikowane jako przewlekłe zawodowe choroby narządu głosu, czyli guzki głosowe twarde, wtórne zmiany przerostowe fałdów głosowych i niedowład mięśni wewnętrznych krtani z wrzecionowatą niedomykalnością fonacyjną głośni i trwałą dysfonią. Problemem są również m.in.: chrypka, suchość w gardle i krtani, zmęczenie głosowe, okresowy zanik głosu, bezgłos, nawykowe chrząkanie, uczucie przeszkody w gardle czy zmiana barwy lub skali głosu [2]. To oznacza, że skala problemu jest o wiele większa. Nie każdy pracujący głosem wie, co robić, aby dbać o swoje „narzędzie pracy”, a niewiedza skutkuje często zaburzeniami, takimi jak np. te wyżej wymienione.
Niedostateczna u wielu pracujących świadomość tego, że należy zadbać o swój głos, i brak wiedzy, jak to zrobić, wpłynęły na zainicjowanie kampanii pn. „Pracuję głosem”. Celem kampanii jest promowanie wśród pracowników wykorzystujących głos w pracy, ale również wśród ich pracodawców, przesłania, że narząd głosu to narzędzie pracy, które bez odpowiedniej profilaktyki przestanie właściwie funkcjonować.
Zapraszamy zainteresowanych do włączenia się w kampanię!
Partnerami strategicznymi kampanii „Pracuję głosem” są:
Kampanię patronatem honorowym objęli:
Patroni medialni:
Kampania jest realizowana w ramach VI etapu programu wieloletniego pn. „Rządowy Program Poprawy Bezpieczeństwa i Warunków Pracy”, finansowanego w zakresie zadań służb państwowych ze środków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. – 2. etap zadania pt. „Komunikowanie zagadnień bezpieczeństwa pracy w szczególności poprzez informacyjne kampanie społeczne (w tym kampanię Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy), media społecznościowe oraz newsletter, z uwzględnieniem współpracy z instytucjami krajowymi i międzynarodowymi”.
Koordynatorem programu jest Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
Koordynator kampanii:
Karolina Kucper
Ośrodek Promocji i Wdrażania CIOP-PIB
Tel. 22 623 37 34, e-mail: karolina.kucper@ciop.pl
__________________________
|
|
|
|
|
|
|
|