Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Wypadki w szkole - wstęp |
Podstawowe pojęcia i dane statystyczne |
Podział wypadków ze względu na rodzaj urazu |
Najczęstsze przyczyny wypadków |
Wypadki wg rodzaju uszkodzenia ciała |
Wypadki w szkole - podsumowanie |
Działania prewencyjne - identyfikacja zagrożeń |
Zasady i działania poprawiające bezpieczeństwo w szkołach |
LISTA KONTROLNA - identyfikacja "słabych punktów" |
LISTY KONTROLNE z zaleceniami |
Przepisy prawne - Wypadki w szkole |
Artykuły - Wypadki w szkole |
Wypadki w szkole
"Wypadki w szkole" - wypadki osób znajdujących się pod opieką szkół, przedszkoli i innych placówek nie doczekały się do tej pory dogłębnej analizy badawczej. Jeżeli przyjrzymy się danym, to możemy stwierdzić, że wypadkom ulega ponad 1% osób znajdujących się pod opieką szkół (placówek). Liczba ta: w latach 2010/11-2015/16 wynosi od ok. 73 tys. do ok. 65 tys. i jest porównywalna z całkowitą liczbą wypadków przy pracy wg GUS (w roku 2017 - ok. 88,3 tys.).
Niestety wśród tych wypadków mamy również śmiertelne i ciężkie. W ciągu ostatnich 6 lat szkolnych (2010/11-2015/16) doszło do śmierci 188 osób, a wypadkom ciężkim uległo 1269 osób. Dane te wskazują, że należy zwiększyć działania wszystkich zainteresowanych stron mające na celu poprawę bezpieczeństwa w szkołach i placówkach w Polsce.
Skuteczne ograniczanie zagrożeń wypadkowych w polskich szkołach możliwe jest po dokładnym poznaniu ich obecnego stanu bezpieczeństwa, rodzajów i miejsc występowania zagrożeń oraz wypadków. Z tego względu, przed podjęciem działań prewencyjnych, konieczne jest zebranie i przeanalizowanie odpowiednich informacji.
W serwisie przedstawiono szczegółowe dane dotyczące wypadków w polskich szkołach, wymieniono główne zagrożenia i miejsca niebezpieczne oraz zaproponowano narzędzia wspomagające dyrektorów w diagnozowaniu stanu bhp na terenie ich szkół.
__________________________
Źródła:
Autorzy: mgr CEZARY PRZYGOCKI
okręgowy koordynator społecznej inspekcji pracy Związku Nauczycielstwa Polskiego w Poznaniu, nauczyciel Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Kłodawie
mgr LENA LACHOWICZ
główny specjalista ds. bhp, kierownik Biura Usługowego Organizacja Szkoleń BHP w Rozalinie
Źródło: Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka, 2017, 8, s. 8-13
Autorzy: dr inż. KRYSTYNA MYRCHA mgr inż. MARIUSZ DĄBROWSKI
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
Źródła: Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka, 2012, 6, s. 20-22
Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka, 2012, 7, s. 15-17
Ostatnio udostępnione tematy
w BHP-Info: