Mierniki


Cele i kluczowe mierniki zrównoważonej karty wyników dla obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy (na podstawie wyniku badań prowadzonych w polskich przedsiębiorstwach)

CelMierniki
Perspektywa finansowa
Optymalizacja kosztów w obszarze BHP
  • Poziom kosztów ponoszonych z tytułu niewłaściwych warunków pracy
  • Poziom przychodów wynikających z właściwej realizacji procesów zarządzania BHP
Perspektywa klientów wewnętrznych
Zapewnienie wszystkim pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy
  • Liczba chorób zawodowych/1000 zatrudnionych/ liczba osób zatrudnionych w warunkach zagrożenia/1000 zatrudnionych
  • Liczba wypadków przy pracy/1000 zatrudnionych
  • Liczba zdarzeń potencjalnie wypadkowych/1000 zatrudnionych
  • Liczba dni absencji wypadkowej/1000 zatrudnionych
Zapewnienie wszystkim pracownikom dobrostanu
  • Liczba dni absencji chorobowej/1000 zatrudnionych
Perspektywa procesów wewnętrznych
Identyfikacja zagrożeń i określenie dopuszczalności ryzyka zawodowego na wszystkich stanowiskach pracy
  • Liczba stanowisk pracy poddanych ocenie ryzyka zawodowego (mających aktualną ocenę) w stosunku do całkowitej liczby stanowisk pracy
  • Liczba usuwanych nieprawidłowości w stosunku do wykrytych w trakcie procesu oceny ryzyka zawodowego
Wykrywanie na bieżąco istniejących i potencjalnych niezgodności
  • Liczba usuwanych niezgodności dot. stanu technicznego maszyn i urządzeń w stosunku wykrytych w trakcie procesu monitorowania
  • Liczba usuwanych niezgodności dot. nieprzestrzegania przez pracowników zasad BHP w stosunku do wykrytych w trakcie procesu monitorowania
Zapewnienie wszystkim pracownikom odpowiedniej wiedzy z zakresu BHP
  • Liczba przeszkolonych osób z zakresu BHP
  • Stopień znajomości przez pracowników zasad BHP obowiązujących w przedsiębiorstwie
  • Stopień znajomości przez pracowników zagrożeń występujących na ich stanowiskach pracy
Zapewnienie przepływu informacji z zakresu BHP „z dołu do góry” i „z góry na dół”
  • Liczba zgłaszanych przez pracowników wniosków i uwag dot. warunków pracy
  • Liczba interwencji podjętych w odpowiedzi na zgłoszenia pracowników
  • Stopień znajomości problemów BHP przez pracowników
  • Częstość i zakres omawiania problemów BHP na zebraniach kierownictwa
  • Częstość omawiania problemów BHP przez bezpośredni nadzór ze swoimi pracownikami
  • Zakres problemów BHP omawianych na posiedzeniu komisji BHP
Zmniejszenie negatywnych skutków związanych z niezgodnościami
  • Liczba stanowisk pracy, na których obniżono poziom ryzyka zawodowego
  • Liczba pozostałych podjętych działań korygujących i/lub zapobiegawczych w stosunku do wykrytych niezgodności
Identyfikacja przepisów prawnych dot. BHP i innych i ich wdrożenie
  • Stopień stosowania przepisów prawnych w przedsiębiorstwie
Perspektywa rozwoju
Zapewnienie pracownikom właściwego wykształcenia
  • Poziom wykształcenia osób odpowiedzialnych za realizację procesów
Zapewnienie motywacji finansowej komórce ds. BHP
  • Poziom zarobków pracowników komórki ds. BHP
Zapewnienie zaangażowania najwyższego kierownictwa
  • Poziom zaangażowania najwyższego kierownictwa w realizację procesów BHP
Zapewnienie współudziału pracowników
  • Poziom współudziału pracowników w realizacji procesu oceny ryzyka zawodowego
Zapewnienie motywacji niefinansowej
  • Poziom motywacji osób odpowiedzialnych za realizację procesów
  • Poziom motywacji pracowników
Kształtowanie kultury bezpieczeństwa
  • Poziom kultury bezpieczeństwa osób odpowiedzialnych za realizację procesów
  • Poziom kultury bezpieczeństwa bezpośredniego nadzoru
  • Poziom kultury bezpieczeństwa pracowników
  • Poziom kultury bezpieczeństwa komórki ds. BHP
Rozwijanie wiedzy z zakresu BHP
  • Poziom wiedzy osób odpowiedzialnych za realizację procesów
  • Poziom wiedzy pracowników
  • Poziom wiedzy komórki ds. BHP
  • Poziom wiedzy kadry kierowniczej
Wdrożenie systemu zarządzania BHP
  • Stopień zgodności systemu zarządzania BHP z wymaganiami normy PN-N-18001
  • Realizacja procesu monitorowania w ramach zintegrowanego systemu zarządzania
  • Realizacja procesu działań korygujących i zapobiegawczych w ramach zintegrowanego systemu zarządzania
  • Realizacja procesu identyfikacji wymagań prawnych w ramach zintegrowanego systemu zarządzania

Zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy miernikami w zrównoważonej karcie wyników dla obszaru bhp

 
Zobacz także
 
Dokumentacja powypadkowa ON-LINE
interaktywna aplikacja umożliwiająca sporządzenie i wydrukowanie ON-LINE dokumentów powypadkowych