Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Materiał dla klas IV – VI szkoły podstawowej obejmuje 42 tematy lekcyjne podzielone na 6 modułów (łącznie 325 stron materiału), 38 foliogramów i 16 pokazów edukacyjnych do wybranych tematów zajęć.
Wykaz modułów i tematów lekcji:
I. W świecie zagrożeń
1. Rodzaje zagrożeń
2. Służby ratownictwa i inne instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo.
3. Substancje szkodliwe i ich wpływ na organizm człowieka.
4. Kiedy spotkam na swojej drodze przedmioty niebezpieczne.
5. Bakterie i wirusy –podstępne zagrożenie.
6. Świat maszyn i instalacji technicznych nie jest dżunglą.
7. Hałas – niewidzialny wróg.
8. Zagrożenia ze strony sił przyrody.
9. Zwierzęta wśród nas.
10. Czego się nauczyłem?
II. Bezpieczne zachowanie w domu
1. Wypadki w domu. Przyczyny i pierwsza pomoc.
2. Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń gazowych w gospodarstwie domowym?
3. Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych w domu?
4. Jak bezpiecznie spędzać czas na podwórku?
5. Bezpieczne zachowanie w gospodarstwie rolnym.
6. Higiena pracy i wypoczynku ucznia w domu.
III. Człowiek i jego zdrowie
1. Funkcjonowanie organizmu człowieka.
2. Metody postępowania w razie wypadku.
3. Higiena osobista – dlaczego musimy jej przestrzegać?
4. Czy wiesz – co jesz, czyli o zdrowej żywności i nie tylko.
IV. Bezpieczne zachowanie w czasie wypoczynku
1. Bezpieczny wypoczynek nad wodą – wiadomości wstępne.
2. Bezpieczny wypoczynek nad wodą – gdzie się kąpać?
3. Bezpieczny wypoczynek nad wodą – dlaczego kąpielisko. strzeżone?
4. Bezpieczny wypoczynek nad wodą – powiedz „nie” zagrożeniom.
5. Bezpieczny wypoczynek nad wodą – przyczyny utonięć.
6. Bezpieczny wypoczynek nad wodą – rekreacja i sporty wodne.
7. Bezpieczny wypoczynek podczas wycieczek – zasady ogólne.
8. Bezpieczny wypoczynek podczas wycieczek pieszych, rowerowych i autokarowych.
9. Bezpieczny wypoczynek w górach –wycieczki piesze.
10. Bezpieczny wypoczynek w górach – sporty zimowe.
V. Bezpieczne zachowanie w szkole
1. Co może zagrażać naszemu zdrowiu i życiu w szkole? - część I.
2. Co może zagrażać naszemu zdrowiu i życiu w szkole? - część II.
3. Zasady bezpiecznego zachowania w szkole. Znaki bezpieczeństwa.
4. Ja i moi koledzy – co nas łączy, a co dzieli?
5. Masz prawo powiedzieć – nie.
6. Ewakuacja z budynku szkolnego.
VI. Bezpieczne zachowanie na drodze
1. Drogi, przepisy regulujące ruch na drogach.
2. Pieszy uczestnikiem ruchu drogowego.
3. Bezpieczne korzystanie ze środków komunikacji zbiorowej i indywidualnej. Rowery.
4. Rowerzysta bezpiecznym użytkownikiem dróg
5. Miejsca i sytuacje szczególnie niebezpieczne dla rowerzysty.
6. Skutki nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego, postępowanie w razie wypadku drogowego.
Na każdy moduł składają się:
1. karta modułu, która informuje o jego zakresie tematycznym, czasie realizacji, celach edukacyjnych oraz przedstawia podział modułu na poszczególne jednostki lekcyjne, zawiera także spis foliogramów i wykaz literatury pomocniczej,
2. karty poszczególnych jednostek lekcyjnych wraz z materiałami pomocniczymi dla nauczyciela i inne pomoce dydaktyczne,
3. materiały pomocnicze dla ucznia do każdej jednostki lekcyjnej zawierające różnorodne ćwiczenia (indywidualne i dla grup),
4. slajdy.
Centrum
Edukacyjne CIOP-PIB
Centrum Edukacyjne CIOP-PIB powstało w 1994 roku jako część struktury organizacyjnej Instytutu utworzonej w celu realizowania zadań statutowych związanych z kształceniem w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.