Źródło: "Ocena ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy związanych z użytkowaniem pojazdów terenowych typu ATV". Materiały informacyjne" 
Autorzy: dr inż. Piotr Kowalski, dr inż. Jacek Zając, inź. Adrian Alikowski, 2022 r.
 
Metodyka badań

 

Metodyka badań

 

Metodyka badań drgań mechanicznych działających na pracowników wykorzystujących pojazdy terenowe typu ATV oparta jest na analizie  zarejestrowanych jednocześnie sygnałów czasowych przyspieszeń drgań działających w sposób ogólny (w trzech kierunkach: x, y, z) i sygnałów przyspieszeń drgań działających przez kończyny górne (w trzech kierunkach: x, y, z). Opracowany algorytm badań został przedstawiony na rys. 1.

 

Rys. 1. Schemat algorytmu badań drgań mechanicznych działających na pracowników                               wykorzystujących pojazdy terenowe typu ATV

 

W badaniach uwzględniono wymagania norm PN-EN ISO 5349 i PN-EN 14253. Przyjęte orientacje układów współrzędnych są zgodne z wymienionymi normami (rys. 2). 

 

 

Rys. 2. Orientacja układów współrzędnych podczas badań drgań działających na użytkownika
pojazdu typu ATV - przykład.

 

Drgania mechaniczne rejestrowane są w dwóch punktach pomiarowych. W punkcie pomiarowym na siedzisku rejestrowane są drgania działające w sposób ogólny, zaś w punkcie pomiarowym zlokalizowanym na kierownicy pojazdu – drgania działające na pracownika/kierowcę przez kończyny górne (Fot. 1). 

 

Fot. 1. Lokalizacja punktów pomiarowych podczas badań drgań mechanicznych działających na pracowników/kierowców pojazdów typu ATV

 

Po wykonaniu rejestracji próbnej, na każdym stanowisku pracy kierowcy pojazdu ATV wykonywanych jest 6 rejestracji przyspieszeń drgań (łącznie 36 rejestrowanych sygnałów) w typowych warunkach dla danego stanowiska z uwzględnieniem ukształtowania terenu, nawierzchni oraz prędkości jazdy. Uzyskane dane stanowią podstawę analiz i obliczeń wielkości służących do oceny narażenia na drgania pracownika/kierowcy pojazdu typu ATV.

 
0
0
0
1
4
1
6
3