Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
![]() | Badania rynku ŚOI - streszczenie |
![]() | Przedmowa |
![]() | Środki ochrony indywidualnej w Polsce - podstawowe uregulowania prawne |
![]() | Kategoryzacja środków ochrony indywidualnej |
![]() | Obowiązki podmiotów gospodarczych odpowiedzialnych za wprowadzanie do obrotu/ udostępnianie środków ochrony indywidualnej |
![]() | Procedury oceny zgodności |
![]() | Znakowanie środków ochrony indywidualnej i informacje producenta |
![]() | Badanie rynku środków ochrony indywidualnej i masek medycznych |
![]() | Potencjał innowacyjny rynku ŚOI i masek medycznych |
![]() | Podsumowanie i wnioski |
![]() | Przydatne informacje nt. ŚOI |
Środki ochrony indywidualnej układu oddechowego, oczu, twarzy, głowy i słuchu Suplement do raportu z badania rynku
|
|
![]() |
Publikacja jest uzupełnieniem raportu z badania rynku środków ochrony indywidualnej (ŚOI) układu oddechowego, oczu, twarzy, głowy i słuchu oraz masek medycznych, opracowanego na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie CIOP-PIB w okresie od sierpnia do września 2021 r. |
Suplement do raportu zawiera informacje na temat:
Rok wydania – 2021 CENA: Formularz zamówienia publikacji
|
|
Pliki do pobrania:
Zastosowanie ŚOI:
|
Z przeprowadzonych badań wynika, że rynek ŚOI posiada wysoki potencjał innowacyjny, jednak istnieją istotne czynniki utrudniające jego rozwój (o czym wspominali eksperci w wywiadach pogłębionych) - zarówno dostawcy:
„Przez dużych producentów ta innowacyjność produktów jest na wysokim poziomie. Źródło: Wywiad z dostawcą ŚOI |
jak i specjaliści bhp:
„Jest dużo ośrodków badawczych, jest dużo firm, Źródło: Wywiad ze specjalistą bhp |
oraz przedstawiciele środowiska B+R:
„Myślę, że w dobrym [tempie będzie wzrastać innowacyjność]. Źródło: Wywiad z przedstawicielem środowiska B+R |
Zdaniem ekspertów udzielających wywiadów pogłębionych, motywacją przedsiębiorstw do podjęcia działań w zakresie wprowadzania innowacji jest w bliższej lub dalszej perspektywie chęć zysku.
„W każdej takiej innowacyjności wiadomo, Źródło: Wywiad z przedstawicielem środowiska B+R |
Przedsiębiorcy dążą do zwiększenia innowacyjności produktów przede wszystkim ze względu na potencjalne zyski ze sprzedaży innowacyjnych wyrobów. Firmy posiadają własne działy badawczo-rozwojowe, ale również nawiązują współpracę z instytucjami badawczo-naukowymi. O przebiegu takiej współpracy mówił jeden z ekspertów podczas wywiadu:
„Są duże zakłady, które mają już własne działy badawczo rozwojowe, mają swoje laboratoria, mogą tam badać. Ale wtedy oni się zamykają też troszeczkę w swoim obszarze. Z drugiej strony jest cała działka nauki, czyli uniwersytety, politechniki czy takie instytuty jak instytuty badawcze, czy instytuty PAN-owskie, które w swoim obszarze wypracowują jakieś rozwiązania. Chodzi o to, żeby po prostu spotkała się nauka z przemysłem. Źródło: Wywiad z przedstawicielem środowiska B+R |
Zdaniem ekspertów, potencjał innowacyjny na rynku ŚOI mają przede wszystkim duże firmy z tradycją. Dla młodszych firm na rynku wprowadzenie innowacji jest trudniejsze ze względu na konieczność ponoszenia kosztów.
„Działania innowacyjne to się pojawiają w takim momencie, kiedy firmy już dobrze prosperują na rynku, już mają swoich odbiorców, mają pewien wypracowany obrót i jeżeli chcą wprowadzić coś nowego, bo wiedzą, że ten asortyment mimo wszystko trzeba rozszerzać i wejść w jakąś nową działkę, to wtedy właśnie występują, że chcieliby coś takiego nowego wprowadzić” Źródło: Wywiad z przedstawicielem środowiska B+R |
W ramach przeprowadzonych badań zidentyfikowano czynniki ograniczające wprowadzenie innowacji przez dostawców ŚOI, takie jak:
W związku z powyższym można zauważyć, że nawet subiektywne elementy, takie jak „przyzwyczajenia klientów” determinują możliwość wprowadzania innowacji:
„(…) przyzwyczajenia niektórych klientów [utrudniają wprowadzenie innowacji]. Źródło: Wywiad z dostawcą ŚOI |
Istotną przeszkodą we wprowadzaniu innowacji jest również finansowanie badań.
W przypadku chęci szybkiego opracowania i wdrożenia rozwiązań innowacyjnych przedsiębiorca zwykle powinien dysponować własnymi środkami. Możliwość skorzystania z dofinansowania wiążę się z koniecznością oczekiwania na fundusze.
„Natomiast jeżeli producent chce coś u siebie wprowadzić na szybko, to niestety wtedy wykłada swoje pieniądze, nie ma żadnej refundacji. Wtedy wprowadza swoje pieniądze i nawet w ciągu pół roku może sobie wprowadzić taką zmianę. Jeżeli zależy mu, żeby mieć jeszcze dofinansowanie z zewnątrz, wtedy nie zależy mu tak bardzo na czasie, że może to potrwać nawet 2 lata, zanim nastąpi wdrożenie nowego wyrobu, to wtedy może wystartować w konkursie i uzyskać projekt. W ramach tego projektu jeszcze wprowadzić coś innowacyjnego, może jeszcze pociągnąć taki aspekt badawczy” Źródło: Wywiad z przedstawicielem środowiska B+R |
Choć eksperci w wywiadach ocenili, że potencjał innowacyjny rynku ŚOI jest wysoki, dla odbiorców innowacyjność produktu nie jest czynnikiem przesądzającym o jego zakupie (chociaż firmy, dla których innowacyjność produktu jest ważna, również zdarzają się). W przypadku podmiotów zobowiązanych stosować przetargi na zakup ŚOI, innowacyjność produktu przeważanie nie jest kryterium przesądzającym o zakupie, ale w prywatnych firmach - jeżeli jest taka możliwość - wybiera się produkty innowacyjne.
„U niektórych klientów testujemy innowacyjne produkty, tych bardziej zamożnych albo tych, którzy chcą środki na pewne innowacje przeznaczyć. Zazwyczaj to jest tak, Źródło: Wywiad ze specjalistą bhp |
Wyniki badań kwestionariuszowych z udziałem odbiorców wskazały, że tylko 2%, dokonując wyboru produktu, bierze pod uwagę jego innowacyjność.
Wykres 22. Czynniki, które decydują o wyborze sprzedawcy ŚOI przez odbiorców (N = 54);
możliwość wyboru więcej niż 1 odpowiedzi
Ponadto 30% dostawców ŚOI zadeklarowało, że wprowadziło innowacje w ostatnich 3 latach. Znacznie mniejszy poziom innowacyjności w ostatnich latach cechował dostawców masek medycznych. Tylko 14% z nich podjęło działania innowacyjne. Z deklaracji dostawców ŚOI i masek medycznych wynika, że poziom innowacyjności może w przyszłości zmniejszać się (odpowiednio z 14% do 2% oraz z 30% do 21 %).
Wykres 23. Podejmowanie działań innowacyjnych przez dostawców ŚOI i masek medycznych
w ciągu ostatnich 3 lat; możliwość wyboru 1 odpowiedzi
Wykres 24. Plany podjęcia działań innowacyjnych przez dostawców ŚOI i masek medycznych
w ciągu kolejnych 5 lat; możliwość wyboru 1 odpowiedzi
W ramach badania ilościowego 34% dostawców ŚOI wskazało, że w firmie znajdują się pracownicy zajmujący się działalnością badawczo-rozwojową lub innowacyjną, a 37% stwierdziło, że firma przeznacza środki na finansowanie działalności badawczo-rozwojowej.
|
|
|
|
|
|
|
|