ZBILANSOWANA DIETA

 

 

Jednym z czynników mogących wpływać na ryzyko zachorowania jest dieta. Jej prawidłowe zbilansowanie oznacza dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości energii, makroskładników, witamin i składników mineralnych i jest bardzo ważnym wsparciem dla układu odpornościowego.

 

  • Wg Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) należy spożywać 4-5 posiłków w regularnych odstępach czasu.

  • Podstawą naszej diety powinny być warzywa i owoce, także produkty pełnoziarniste i nabiał.

  • Natomiast mięsa i produktów mięsnych musimy spożywać jak najmniej i zastępować je nasionami roślin strączkowych, rybami czy jajami (tab. 1. ZALECENIA).

  • Należy także pamiętać o odpowiednim nawodnieniu (spożycie wody powinno wynosić co najmniej 2-2,5 l/dobę przy uwzględnieniu wody z napojów (przynajmniej 1,5 l/dobę), produktów i potraw) [5, 6].

  • O zasadach prawidłowego żywienia powinniśmy pamiętać zawsze. Jeśli jednak mamy objawy COVID-19 lub innych infekcji, to prawidłowe odżywianie i nawodnienie jest szczególnie istotne.

  • Bardzo ważne jest aby pamiętać, że w trakcie infekcji zwiększa się zapotrzebowanie kaloryczne organizmu - podczas gorączki obserwuje się większy podstawowy wydatek energetyczny - dlatego okres zagrożenia infekcją nie jest czasem na odchudzanie i rygorystyczne diety.