Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Co to jest DEPRESJA ? |
Koszty depresji, w tym koszty związane z pracą |
Jak osoby z depresją funkcjonują w pracy? |
Jak osoby z depresją oceniają organizacyjne i psychospołeczne warunki swojej pracy? |
Jak dostosowywać warunki pracy dla osób z depresją? |
Depresja a NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ |
Korzyści pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne z depresją |
Korzyści osoby niepełnosprawnej z depresją w przypadku samozatrudnienia |
BIBLIOGRAFIA |
Jak dostosowywać warunki pracy dla osób z depresją?
Wymagania ilościowe pracy |
Nagrody |
Pracownik powinien mieć wpływ na wykonywaną pracę, czyli na to: |
Wsparcie przełożonych |
Sprawiedliwość i szacunek |
Jakość przywództwa |
Rozwój |
Równowaga praca-życie prywatne |
Ponadto, co jest szczególnie ważne dla osób z depresją, należy:
|
Trening uważności a samopoczucie i wydajność pracy |
W przypadku osób z depresją szczególnie istotne jest budowanie kapitału psychologicznego tych osób np. poprzez udział w treningach i warsztatach, a zwłaszcza w treningu uważności, który może być elementem ich skutecznej rehabilitacji, nie tylko osobistej, ale także zawodowej. Trening uważności, którego istotą jest nauczenie uczestniczących w nim osób, jak lepiej regulować swoje emocje oraz zwiększać swoją odporność na stres posiada swoją szeroko udokumentowaną przydatność w pomaganiu osobom z depresją (Manh Dang i in., 2018).
Pracodawcy mogą zatem traktować sponsorowanie lub udział w sponsorowaniu treningu uważności jako istotny element rozwoju osobistego ale także zawodowego osób z depresją. Wyniki wielu badań wskazują bowiem na to, że wzrost uważności znacząco poprawia nie tylko samopoczucie pracownika, ale także jego funkcje poznawcze (np. uwagę, koncentrację), regulację emocji i zachowanie, a tym samym prowadzi do wzrostu wydajności pracy oraz lepszego funkcjonowania społecznego w pracy. Udział w treningu uważności zwiększył wydajność pracy wśród personelu restauracji (Dane i Brummel, 2014), zespołów przyjmujących pacjentów do szpitala, w tym lekarzy oraz pielęgniarek (Singh i in., 2002). Inne badania łączą uważność ze wzrostem zachowań etycznych, prospołecznych i obywatelskich (Reb, Narayanan i Ho, 2015), a nawet - ze wzrostem zachowań na rzecz bezpieczeństwa wśród pracowników elektrowni jądrowych (Zhang, Ding, Li i Wu, 2013), Trening uważności zwiększa także umiejętności przywódcze, kierowania zespołami Reb i in. (2014), np. poprzez lepsze zarządzanie konfliktami w organizacji (Cleirigh i Greaney, 2014) oraz bardziej skuteczne prowadzenie negocjacji (Galinsky i in., 2008). U pracowników, którzy odbyli trening uważności obniża się poziom ich wypalenia zawodowego (Flook, Goldberg, Pinger, Bonus i Davidson, 2013; Krasner i in., 2009), stresu zawodowego (Roeser i in., 2013), konfliktu między pracą a rodziną (Allen i Kiburz, 2012) oraz negatywnego nastroju (Roche, Haar i Luthans, 2014), poprawia się jakość snu (Hülsheger i in., 2014).
Ostatnio udostępnione tematy
w BHP-Info: