Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Konflikty w pracy - ich przyczyny i sposoby rozwiązywania
Autor: mgr Martyna Ostrowska
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Kontakt: martyna.ostrowska@ujk.edu.pl
Źródło: Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka, 2017, nr 9, str. 12-15,
DOI: 10.5604/01.3001.0010.4186
Konflikty w pracy są zjawiskiem naturalnym i zdarzają się nawet w najlepiej współpracujących zespołach. Kluczową kwestię stanowi rozpoznanie podłoża sytuacji konfliktowej i dobranie odpowiednich sposobów jej rozwiązania. Konstruktywne rozstrzyganie konfliktów powinno przede wszystkim prowadzić do integracji zespołu i współpracy jego członków. W artykule podjęto próbę teoretycznego ujęcia istoty, przyczyn i sposobów rozwiązywania konfliktów w pracy, według podejścia tradycyjnego i nowoczesnego.
Słowa kluczowe: konflikty, praca, przyczyny, rozwiązywanie
Wstęp
Dobra atmosfera w pracy to jeden z najważniejszych atutów każdej organizacji. Konflikty pomiędzy współpracownikami, a także podwładnymi i przełożonymi zdarzają się jednak w każdym, nawet najlepiej współpracującym zespole. Kluczową kwestię stanowi wtedy rozpoznanie przyczyn sytuacji konfliktowej oraz dobór efektywnych i konstruktywnych sposobów jej rozwiązania.
W wielu środowiskach konflikty postrzegane są jako wydarzenia wyłącznie negatywne. Z tego względu niektórzy kierownicy i pracownicy uważają, że należy ich bezwzględnie unikać. Z drugiej strony trzeba zauważyć, że są one zjawiskiem całkiem naturalnym i towarzyszą ludziom od zarania dziejów.
Postrzeganie konfliktów jako zdarzeń oczywistych i zaakceptowanie faktu ich występowania sprzyja właściwemu zarządzaniu nimi. Trzeba dążyć do rozwiązywania konfliktów, tak aby nie przynosiły większych szkód, a nawet starać się przekuwać ich istnienie w korzyści dla zespołu.
W artykule podjęto próbę teoretycznego ujęcia istoty, przyczyn i sposobów rozwiązywania konfliktów w pracy według podejścia tradycyjnego i nowoczesnego. Podstawę tych rozważań stanowi literatura przedmiotu. Należy tutaj poczynić również zastrzeżenie, że sposoby rozwiązywania konfliktów w pracy w pewnej mierze są zbieżne ze sposobami rozwiązywania konfliktów w ogóle.
Konflikty - definicje i kryteria podziału
Słowo konflikt pochodzi z języka łacińskiego - conflictus oznacza „zderzenie". Konflikt należy więc rozumieć jako ludzką niezgodność interesów, postaw czy dążeń. Każdy spór ma strony w niego zaangażowane i przedmiot, którego dotyczy. Stronami w przedsiębiorstwie są najczęściej grupy ludzi, a przedmiotem bywają poglądy, postawy, oczekiwania czy dobra materialne [1].
W literaturze przedmiotu można znaleźć wiele definicji konfliktu. J. A. F Stoner, Ch. Wankel definiują go jako spór dwóch lub więcej członków albo grup, wynikający z konieczności dzielenia się ograniczonymi zasobami albo pracami lub zajmowania odmiennej pozycji, różnych celów, wartości lub postaw [2]. Ch. Wankel prezentuje konflikt organizacyjny jako spór dwóch lub więcej członków albo grup, wynikający z konieczności dzielenia się ograniczonymi zasobami albo pracami lub zajmowania odmiennej pozycji, różnych celów, wartości lub spostrzeżeń. Członkowie czy działy organizacji w trakcie sporu dążą do tego, by ich sprawa lub punkt widzenia przeważyły nad sprawą lub punktem widzenia innych. W. Piotrowski i A. Koźmiński definiują konflikt bardzo podobnie, a mianowicie jako sytuację, która polega na postrzeganiu celów, wartości lub interesów przez dwie lub więcej zależnych stron jako sprzeczne ze sobą [3].
W literaturze przedmiotu spotkać można kilka podziałów konfliktów wedle różnych kryteriów. Według podmiotów zaangażowanych wyróżniamy następujące ich rodzaje:
Według kryterium przedmiotu wyróżnić można następujące konflikty:
Stosując kryterium podmiotowe, wyróżnić można dwa rodzaje konfliktów. Pierwszy to konflikt jednostkowy, który dotyczy pojedynczych jednostek i jest rezultatem dokonywanych przez nie wyborów, które rodzą wewnętrzne napięcie i frustrację. Drugi to konflikt zbiorowy, obejmujący grupy pracowników [1].
Analizując przyczyny powstawania konfliktów można je podzielić na obiektywne i subiektywne. Powodem występowania pierwszych są przyczyny niezależne od jednostki, np. nieodpowiednia organizacja pracy. Przyczyna powstawania drugiego rodzaju konfliktów tkwi w rozbieżnych opiniach, trudnych do zaakceptowania postawach i zachowaniach [1].
Ostatnio udostępnione tematy
w BHP-Info: