Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Budując system pierwszej pomocy w przedsiębiorstwie należy uwzględnić możliwość niepożądanego i nieplanowanego zachowania zarówno pracownika poszkodowanego w wypadku, jak i pracownika wyznaczonego do udzielania pomocy poszkodowanym.
Aktywna obecność w systemie pierwszej pomocy to dla pracownika nowa rola. Nie każdy potrafi poradzić sobie z nią w takim samym stopniu. Przygotowywanie pracownika do pełnienia roli „wyznaczonego” (kursy, ćwiczenia, warsztaty) zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia poczucia bezradności i związanych z nim nieprawidłowych zachowań. Procedury postępowania utrwalone podczas ćwiczeń i symulacji umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie w sytuacji, w której współpracownicy czy nawet koledzy stają są poszkodowani w wypadku i wymagają pomocy.
Niezależnie od rodzaju wypadku przy pracy należy postępować zgodnie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy. Takie zasady stanowić może model „7 kroków”, które mają ustaloną kolejność i mogą być zastosowane w każdym rodzaju kryzysu, a więc również w sytuacji wypadku przy pracy w przedsiębiorstwie.
Model „7 kroków” postępowania:
- Ocena zagrożenia życia (poszkodowanego i innych osób, także osoby udzielającej pomocy)
- Budowanie poczucia zaufania i porozumienia (przekonanie poszkodowanego, że jest w dobrych rękach i otrzyma fachową pomoc)
- Identyfikacja głównych problemów (poprzez ocenę środowiska oraz rozmowę z poszkodowanym i innymi osobami zaangażowanymi w sytuację wypadku przy pracy)
- Wyrażenie uczuć i emocji oraz dostarczenie wsparcia osobie poszkodowanej (emocjonalnego, informacyjnego, instrumentalnego i rzeczowego)
- Szukanie możliwych alternatyw
- Ustalenie planu działania
- Dalsze działania długofalowe.
Dzięki przyjęciu koncepcji „7 kroków” osoba wyznaczona do udzielania pierwszej pomocy może uniknąć poczucia bezradności w kontakcie z poszkodowanymi i prawidłowo realizować procedury wpisane w system.