Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Kampania informacyjna „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy, Dobre dla ciebie. Dobre dla firmy”
Największa na świecie kampania informacyjna poświęcona bezpieczeństwu pracy jest organizowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA), we współpracy z państwami członkowskimi i prezydencją Unii Europejskiej. Od 2008 roku kampanie, które dotychczas trwały rok, mają cykl dwuletni. W ramach kampanii odbywają się konferencje, warsztaty i wystawy, prowadzona jest dystrybucja plakatów i materiałów informacyjnych. Wybrana dla danego roku tematyka nagłaśniana jest w mediach a informacje o niej są rozpowszechniane wśród społeczeństwa.
W latach 2016-2017 w ramach cyklu „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy” realizowana jest kampania „Bezpieczni na starcie, zdrowi na mecie”.
Siła robocza Europy starzeje się. Część pracowników będzie musiała prawdopodobnie zmierzyć się zarówno z dłuższym życiem zawodowym, jak i dłuższym okresem narażenia na zagrożenia w pracy.
Aby zapobiec nasileniu występowania problemów zdrowotnych, należy podjąć wysiłki służące zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przez całe życie zawodowe. Konieczne jest także wspieranie pracowników w starszym wieku i zwiększenie świadomości w odniesieniu do tej kategorii osób pracujących.
Cel kampanii
Kluczowe elementy kampanii
Do wzięcia udziału w kampanii zaproszone są organizacje publiczne i prywatne dowolnej wielkości, reprezentujące wszystkie sektory, a także osoby fizyczne, w tym: |
Uroczyste rozpoczęcie polskiej edycji kampanii z udziałem dr Christy Sedlatschek, dyrektor EU-OSHA w centrum TECH-SAFE-BIO naszego Instytutu 18.05.2016 r. |
|
|
Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na stronie bezpieczni.ciop.pl.
Informacje na temat kampanii na poziomie ogólnoeuropejskim znajdują się na stronie www.healthy-workplaces.eu/pl |
Kolejna kampania z cyklu „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy” jest prowadzona w latach 2014 - 2015 pod hasłem „Stres w pracy? Nie, dziękuję!”.
Pojęcie stresu należy do kluczowych pojęć współczesnej psychologii. Popularności tej problematyki towarzyszy duża różnorodność znaczeń przypisywanych temu pojęciu. Stres w miejscu pracy występuje wtedy, kiedy osoby pracujące – pracownicy i pracodawcy – odczuwają dyskomfort psychiczny dot. warunków i/lub wymagań pracy w sytuacji, w której w danym momencie warunki i wymagania te przekraczają ich możliwości.
W Europie stres zajmuje drugie miejsce, po zaburzeniach układu mięśniowo-szkieletowego, wśród najczęściej zgłaszanych problemów zdrowotnych związanych z pracą zawodową. Szacuje się, że ok. 50-60% utraconych dni roboczych może być spowodowanych stresem związanym z pracą.
Cel kampanii
Głównym celem kampanii jest promowanie zarządzania stresem i zagrożeniami psychospołecznymi związanymi z pracą, a tym samym zapobieganie negatywnym skutkom, jakie niosą ze sobą dla pracowników, pracodawców, a w dłuższej perspektywie również dla gospodarki.
Kampania koncentruje się na następujących kwestiach:
- zwiększeniu wiedzy na temat narastającego problemu związanego ze stresem i zagrożeniami psychospołecznymi w pracy, ze szczególnym naciskiem na potrzebę wprowadzania rozwiązań organizacyjnych i zapobieganie problemowi stresu
- udostępnianiu i promowaniu możliwości korzystania z prostych, praktycznych narzędzi i wytycznych w zakresie zarządzania zagrożeniami psychospołecznymi i stresem w miejscu pracy
- podkreślanie pozytywnych skutków zarządzania zagrożeniami psychospołecznymi i stresem w miejscu pracy, w tym również danych dot. ekonomicznego aspektu zagadnienia.
![]() Adresatami kampanii są:
|
Do udziału w kampanii są zachęcani:
|
Ważnym czasem w kampanii jest Europejski Tydzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, odbywający się w październiku każdego roku. W tym okresie w całej Europie odbywają się szkolenia, konferencje i warsztaty, konkursy i wystawy. Kalendarium polskiej edycji kampanii oraz więcej informacji na jej temat jest dostępnych na stronie stres.ciop.pl.
Informacje na temat kampanii na poziomie ogólnoeuropejskim można znaleźć na stronie https://www.healthy-workplaces.eu/pl
W latach 2012-2013 prowadzona była Kampania „Partnerstwo dla prewencji” - przedsięwzięcie zdecentralizowane i zaprojektowane tak, by wesprzeć władze krajowe, przedsiębiorstwa, organizacje, kadrę kierowniczą, pracowników i ich przedstawicieli oraz inne zainteresowane strony w dialogu, którego celem było wzmocnienie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy. W ramach kampanii realizowano szereg działań na szczeblu krajowym i europejskim, w tym spotkania i seminaria gromadzące krajowych partnerów kampanii. Do udziału w kampanii szczególnie zachęcano małe i średnie przedsiębiorstwa. Internetowa strona kampanii dostępna jest pod adresem http://hw2012.healthy-workplaces.eu/pl/.
Europejski Tydzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy 2013
2013-10-16
Europejski Tydzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy to największe ogólnoeuropejskie przedsięwzięcie, mające na celu zwiększenie świadomości tego, jak ważne jest bezpieczeństwo i zdrowie pracowników. W roku 2013 Europejski Tydzień odbył się w dniach od 21 do 25 października. Jego inicjatorem i koordynatorem była Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA). Został on organizowany w 28 państwach członkowskich UE, a także poza nią.
Podczas Europejskiego Tygodnia w 2013 r. podkreślane było najważniejsze przesłanie kampanii „Partnerstwo dla prewencji”, realizowanej w latach 2012-2013 i będącej częścią wieloletniego cyklu pn. “Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy”: tylko współpraca kadry menedżerskiej, pracowników i ich przedstawicieli gwarantuje zdrowe i bezpieczne miejsca pracy. W czasie Europejskiego Tygodnia w całej Europie zorganizowano liczne wydarzenia, podkreślające korzyści płynące z tej współpracy.
Dr Christa Sedlatschek, dyrektor EU-OSHA podkreśliła, że „najlepsze wyniki w zarządzaniu zdrowiem i bezpieczeństwem organizacji oraz w ich poprawie uzyskuje się przez aktywne zaangażowanie pracowników i ich przedstawicieli we współpracę z kierownictwem – samo przywództwo kadry menedżerskiej nie wystarcza. Przedsiębiorstwa, w których udział pracowników w zarządzaniu jest połączony z dużym zaangażowaniem kierownictwa, dziesięć razy częściej mają wdrożoną i udokumentowaną politykę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Z takiego podejścia wynikają duże korzyści: obniżenie kosztów działalności i zwiększona produktywność, mniej wypadków oraz skuteczniejsza prewencja i kontrola zagrożeń w miejscu pracy”.
Działania podejmowane w ramach Europejskiego Tygodnia skupiały się na zachęcaniu kierownictwa do aktywnego zaangażowania w ograniczanie ryzyka oraz do zachęcania pracowników, ich przedstawicieli i innych zainteresowanych stron do współpracy z kierownictwem w celu zwalczania zagrożeń. Krajowe Punkty Centralne EU-OSHA, działające we wszystkich krajach UE, a także inni jej partnerzy wspierali Europejski Tydzień poprzez organizowanie w całej Europie wydarzeń poświęconych tej tematyce.
Rolę polskiego Krajowego Punktu Centralny EU-OSHA pełni Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy (www.ciop.pl). W ramach kampanii i Europejskiego Tygodnia Instytut zorganizował m.in.: 17 października w Częstochowie seminarium “Partnerstwo dla prewencji”, 22 października w Starogardzie Gdańskim konferencję “Komunikacja na rzecz bezpieczeństwa pracy w firmie”, 29 października w Krakowie konferencję i warsztaty pn. “Kultura bezpieczeństwa pracy w firmie”. To ostatnie wydarzenie było związane z wręczeniem nagród laureatom konkursu “Safety Culture Award”, organizowanego we współpracy z Firmą Kirschstein & Partner Polska (K&P). Celem konkursu było m. in. znalezienie firm, w których kultura bezpieczeństwa pracy jest skutecznie wdrożona i wciąż doskonalona. Zwycięzcami konkursu są:
Nagrodę specjalną otrzymała firma GKN Driveline Polska Sp. z o.o. Laureaci konkursu oraz wszyscy zainteresowani tematyką kultury bezpieczeństwa zostali zaproszeni do udziału w konferencji w Krakowie.
Wielojęzyczna strona internetowa kampanii “Partnerstwo dla prewencji” www.healthy-workplaces.eu oferuje liczne narzędzia, które mogą pomóc organizacjom w poprawianiu zarządzania bezpieczeństwem pracy, wzmocnieniu roli przywódczej kadry menedżerskiej i zwiększaniu udziału pracowników w zarządzaniu bezpieczeństwem i ochroną zdrowia w miejscu pracy. Przykładem mogą być rozwiązania prewencyjne dla sektorów: budowlanego, ochrony zdrowia, hotelarskiego, restauracyjnego i cateringowego, obejmujące m.in. listy kontrolne wspomagające ocenę ryzyka.
Pracodawcy i pracownicy mogą też szukać inspiracji do takich działań w przygotowanych przez EU-OSHA studiach przypadku, które są doskonałymi przykładami skutecznego zarządzania bezpieczeństwem i zdrowiem w pracy. Studia przypadku są zaczerpnięte z różnych sektorów i branż gospodarki i można je znaleźć w bazie dostępnej online.
Wszyscy zainteresowani mogli skorzystać także z dostępnego na stronie zestawu “narzędzi”, pomocnych w organizowaniu kampanii i dostarczających pomysłów i przykładów na to, jak skutecznie przekazywać przesłanie kampanii.
Linki:
Dowiedz się więcej o wydarzeniach w twoim kraju w krajowym punkcie centralnym
Przydatne narzędzia
Rozwiązania prewencyjne
Studia przypadku
Narzędzia kampanii
Europejski Tydzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy 2012
2012-10-22
W roku 2012, podczas Europejskiego Tygodnia Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, przypadającego na dni 22 -26 października, podkreślana była rola współpracy pomiędzy pracodawcami a pracownikami w celu kształtowania bezpiecznych, zdrowych i bardziej wydajnych miejsc pracy. Założenia merytoryczne tego przedsięwzięcia wpisywały się w kampanię na rzecz zdrowych miejsc pracy, noszącą nazwę „Partnerstwo dla prewencji“ i organizowaną przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) oraz jej partnerów w UE i poza jej granicami.
"Bezpieczeństwo i higiena w pracy ważne są dla wszystkich, ale sukces w tym obszarze możemy osiągnąć jedynie dzięki współpracy", wyjaśnia dr Christa Sedlatschek, dyrektor EU-OSHA. „Dobrym przykładem tego, co można osiągnąć dzięki współdziałaniu pracodawców i pracowników, była budowa Parku Olimpijskiego w Londynie, na potrzeby igrzysk w 2012 r., stanowiąca największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w Europie, w którym uczestniczyło około 36 tys. pracowników. Była to pierwsza budowa stadionu olimpijskiego, podczas której nie odnotowano ofiar śmiertelnych, co było możliwe dzięki silnemu przywództwu, efektywnym kanałom komunikacji oraz zaangażowaniu pracowników i partnerów w sprawy bezpieczeństwa i higieny pracy” – dodała. Z okazji obchodów Europejskiego Tygodnia Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, EU-OSHA przygotowała dwa praktyczne przewodniki dotyczące przywództwa w zarządzaniu kwestiami zdrowia i bezpieczeństwa w pracy oraz zaangażowania w nie pracowników wszystkich szczebli.
„Przywództwo w zarządzaniu w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy. Praktyczny przewodnik” zapewnia liderom biznesu praktyczne informacje o możliwościach poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy poprzez skuteczne przywództwo, zaangażowanie pracowników oraz bieżącą ocenę stosowanych procedur bhp. Przewodnik „Udział pracowników w zapewnianiu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy” pokazuje, w jaki sposób pracownicy mogą wykorzystywać swoją wiedzę, aktywnie współdziałając z kierownictwem na rzecz poprawy warunków pracy. Określa on role, zakres odpowiedzialności i obowiązki prawne pracowników i ich przedstawicieli oraz pracodawców. Przewodnik zawiera również bardzo przydatne listy kontrolne, umożliwiające praktyczną ocenę udziału pracowników w zarządzaniu bezpieczeństwem pracy. Materiały oferowane przez EU-OSHA dostępne są też w formie aplikacji na iPada, zatytułowanej „Partnerstwo – kampania na rzecz zdrowych i bezpiecznych miejsc pracy”, zawierającej cenne narzędzia i zasoby informacji, przeznaczone dla pracowników oraz kadry kierowniczej.
W Polsce kampania „Partnerstwo dla prewencji” była realizowana przez Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy (www.ciop.pl). W Instytucie można było zamówić materiały kampanii oraz uzyskać informacje merytoryczne na związane z nią. tematy W organizacji przedsięwzięć kampanii brali udział także jej partnerzy – przedsiębiorstwa i organizacje, takie jak np. polscy członkowie sieci Enterprise Europe Network (http://een.org.pl/), pełniący w sieci rolę ambasadorów bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia. W związku z kampanią i Europejskim Tygodniem Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, 30 października br. w Warszawie odbyło się otwarcie pokonkursowej wystawy plakatów pt. „Aktywni 50+”, połączone z wręczeniem nagród laureatom – artystom plastykom i studentom akademii sztuk pięknych. Wszyscy zainteresowani bezpieczeństwem pracy oraz tym, jak sztuka plakatu może być wykorzystana do promowania tematyki pracy byli zaproszeni na tę uroczystość i do obejrzenia wystawy, do siedziby Centralnego Instytutu Ochrony Pracy przy ul. Czerniakowskiej 16 w Warszawie.
Linki
„Przywództwo w zarządzaniu w dziedzinie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy. Praktyczny przewodnik. Praktyczny przewodnik
Udział pracowników w zapewnianiu bezpieczeństwa i higieny pracy. Praktyczny przewodnik
Pobierz bezpłatną aplikację na iPada
Wydarzenia i działania w ramach kampanii w całej Europie
W latach 2010 - 2011 była prowadzona kampania informacyjna „Zdrowe i przyjazne miejsce pracy. Dobre dla ciebie. Dobre dla firmy", poświęcona bezpieczeństwu eksploatacji maszyn, urządzeń i budynków”. Nawiązuje ona do problematyki poprzednich kampanii, a samo określenie "bezpieczna eksploatacja maszyn, urządzeń i budynków" na użytek kampanii obejmuje szereg czynności, od najmniejszych, takich jak wymiana żarówki czy tonera w drukarce, po tak istotne jak np. okresowa inspekcja w elektrowni.
Dlaczego właśnie kampania na rzecz bezpiecznej eksploatacji?
Więcej informacji na temat kampanii i problematyki, którą się zajmuję można będzie znaleźć na stronie www.bezpiecznaeksploatacja.pl.
W roku 2008 miało miejsce rozpoczęcie europejskiej kampanii informacyjnej pn. Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy. Dobre dla Ciebie. Dobre dla firmy. Kampania ta trwała dwa lata – 2008-2009 i była poświęcona ocenie ryzyka zawodowego. Celem kampanii było promowanie idei oceny ryzyka zawodowego jako procesu, w który powinni włączyć się zarówno pracodawcy, eksperci jak i pracownicy. Ponadto promowano proste ("krok po kroku") podejście do oceny ryzyka, a pracodawcy zachęcani byli do samodzielnego przeprowadzania oceny ryzyka. Jest to bowiem pierwszy krok do systemowego podejścia do zarządzania ryzykiem.
Europejska kampania informacyjna na rzecz oceny ryzyka zawodowego została zainaugurowana 13 czerwca br. w Brukseli. W dniu 25 czerwca br. w Warszawie w siedzibie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce odbyła się konferencja prasowa otwierająca polską edycję tej kampanii, którą objął patronatem Minister Pracy i Polityki Społecznej. W ramach kampanii planowane są liczne seminaria, konferencje, szkolenia i konkursy.
Wybór tematu tej kampanii nie jest przypadkowy. Obowiązek dokonywania oceny ryzyka zawodowego, który dotyczy pracodawcy, wynika z dyrektywy 89/391/UE, a w Polsce z ustawy – Kodeks pracy. Tymczasem, jak wynika zdanych Głównego Urzędu Statystycznego, zaledwie 37,7% pracodawców dokonuje takiej oceny, przy czym często jest ona formalna, bez udziału pracowników. Europejska Fundacja na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy podaje, że w Europie 35%, a w Polsce 65% pracowników uważa, że praca stanowi zagrożenie dla ich zdrowia. Znajduje to potwierdzenie w krajowych statystykach. W roku 2007 w wypadkach przy pracy zostało poszkodowanych ponad 99 tysięcy osób, tj. o 3,9% więcej niż w 2006 r.
Ocena ryzyka zawodowego powinna być dla pracodawcy podstawowym narzędziem prowadzącym do poprawy bezpieczeństwa pracy. W krajach UE jest zatrudnionych 205 mln osób. Co 3,5 minuty w krajach UE jedna osoba umiera z przyczyn związanych z pracą, a co 4,5 sekundy uczestniczy w wypadku związanym z pracą, powodującym co najmniej trzy dni niezdolności do pracy. Koszty ponoszone przez pracowników i ich rodziny, związane m.in. z leczeniem i ograniczoną zdolnością do pracy wielu ofiar wypadków, a także koszty ekonomiczne ponoszone przez pracodawców oraz koszty społeczne tego stanu są ogromne.
Dlatego założeniem europejskiej strategii na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2007-2012 jest zmniejszenie wskaźnika wypadków przy pracy o 25%. Kampania informacyjna, która już trwa, ma wpłynąć na wzrost świadomości tego, jakie znaczenie ma ocena ryzyka zawodowego dla zapewnienia bezpieczeństwa w pracy, zachęcić do jej przeprowadzania oraz pokazać, jak w praktyce w sposób prosty, ale rzetelny, takiej oceny można dokonać. Mówili o tym uczestnicy konferencji prasowej, apelując do przedstawicieli mediów o włączenie się w propagowanie idei tej kampanii przez cały okres jej trwania.
Kampania Europejski Tydzień 2007, pod hasłem "Mniej dźwigaj" dotyczyła przeciwdziałania zaburzeniom mięśniowo-szkieletowym.
Czym są zaburzenia mięśniowo-szkieletowe (MSD)?
Zaburzenia mięśniowo-szkieletowe obejmują szeroki zakres problemów zdrowotnych, do głównej grupy jednak zaliczają się bóle pleców oraz urazy i zaburzenia w obrębie kończyn górnych, powszechnie znane jako urazy wynikające z chronicznego przeciążenia organizmu. Mogą one także dotyczyć kończyn dolnych. Ich przyczyną, lub powodem nasilenia, może być wykonywana praca.
Wielu problemów mięśniowo-szkieletowych można uniknąć lub je ograniczyć, dzięki przestrzeganiu przepisów BHP, stosowaniu się do wskazówek specjalistów i praktykowaniu właściwych zachowań.
Kampania „Mniej dźwigaj” miała na celu dostarczanie informacji, co robić, aby uniknąć problemów mięśniowo-szkieletowych oraz jak sobie radzić z już istniejącymi. Więcej informacji na stronie: www.mniejdzwigaj.pl.
Kalendarium polskiej edycji kampanii było następujące:
oraz inne przedsięwzięcia, prowadzone w całym kraju przez instytucje zajmujące się problematyką bhp, szkoły i uczelnie oraz firmy i przedsiębiorstwa.
Materiały informacyjne kampanii oraz wsparcie organizacyjne i merytoryczne:
Krajowy Punkt Centralny
Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa
Tel. 48 22 623 36 77, Fax: 48 22 623 36 93
focalpoint@ciop.pl
W roku 2006 we wszystkich państwach UE realizowana była kampania na rzecz bezpieczeństwa młodych pracowników. Z europejskich danych zebranych przez Eurostat wynika, że w porównaniu z innymi kategoriami pracowników ryzyko wypadku przy pracy jest dla nich o 50% wyższe.
Wypadki zdarzają się codziennie i stanowią poważne zagrożenie dla 58 milionów młodych mieszkańców UE. Z danych Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że w 2004 roku w Polsce wypadkom przy pracy uległo 87 050 osób, w tym 22 600 było w wieku 20-29 lat. 771 pracowników, którzy ulegli wypadkom to osoby w wieku 18-19 lat, natomiast 167 miało mniej niż 18 lat. Największy udział wśród osób, które uległy wypadkom mieli pracownicy zatrudnieni krócej niż rok (blisko 32%), natomiast prawie połowę wszystkich poszkodowanych stanowiły osoby o stażu krótszym niż 2 lata w zakładzie, w którym wydarzył się wypadek. Z przykrością trzeba stwierdzić, że zdarzeń takich zazwyczaj można było uniknąć.
"Młodzi pracownicy wykazują niższą świadomość zagrożenia wypadkiem, a nawet w przypadku wystarczającej świadomości, szansa na podjęcie przez nich odpowiedniego działania jest mniejsza. Niejednokrotnie przydzielone zadania po prostu przekraczają ich możliwości lub nie zapewnia im się odpowiedniego przeszkolenia czy nadzoru", uważa Hans-Horst Konkolewsky, dyrektor Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy. "Musimy podjąć kroki zmierzające do zapewnienia młodym ludziom bezpiecznego startu w życie zawodowe oraz promować postawy zwiększające świadomość ryzyka, a także działania prewencyjne na poziomie szkół i uczelni oraz przedsiębiorstw".
Europejska kampania informacyjna Tydzień Europejski 2006 pn. "Młodzi pracownicy - bezpieczny start" rusza w czerwcu równolegle we wszystkich krajach europejskich. Informacje na jej temat można znaleźć na stronie internetowej http://osha.europa.eu/pl/priority_groups/young_people
Europejski Tydzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy 2005
W roku 2005 r. tematem kampanii informacyjnej koordynowanej przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, był problem hałasu w środowisku pracy. Podjęciu tej tematyki sprzyjał także fakt, że nowa dyrektywa UE dotycząca hałasu ( Directive 2003/10/EC of the European Parliament and of the Council of 6 February 2003 on the minimum health and safety requirements regarding the exposure of workers to the risks arising from physical agents (noise), była wdrażana we wszystkich państwach członkowskich do lutego 2006 r.
Kampania "Stop hałasowi!", wspierana przez Parlament Europejski, Komisję Europejską oraz Luksemburg i Wielką Brytanię, które przewodniczyły Unii w 2005 r., była prowadzona w całej Europie i została zakończona corocznym Europejskim Tygodniem Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy w dniach 24 - 28 października 2005 r.
Polską edycję kampanii "STOP HAŁASOWI!" organizował i koordynował Krajowy Punkt Centralny Europejskiej Agencji, którego rolę pełni Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy.
Kampania została otwarta konferencją prasową w Międzynarodowym Dniu Walki z Hałasem, 20 kwietnia br. Podobne konferencje odbyły się w tym dniu także w Rzymie, Wiedniu i Londynie. Udział w konferencji wzięli m.in.: Pani Anna Hintz (Główny Inspektor Pracy), Pan Dyrektor Jerzy Kowalski (Ministerstwo Gospodarki i Pracy), Pan prof. dr hab. med. Henryk Skarżyński (Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu), Pani prof. dr hab. med. Barbara Gworek (Instytut Ochrony Środowiska) oraz specjaliści z CIOP-PIB. Przedstawiciele mediów zapoznali się z informacjami nt. zagrożenia hałasem i sposobów walki z nim oraz użyskali materiały informacyjne, zarówno opublikowane przez Europejską Agencję, jak i przygotowane przez CIOP-PIB specjalnie dla celów kampanii. Uczestnikom konferencji prasowej przedstawiono programy komputerowe i nowoczesne rozwiązania oraz środki ochrony indywidualnej chroniące przed hałasem.
W ramach kampanii odbyło się szereg dalszych przedsięwzięć, których celem było rozszerzanie wiedzy na temat zwalczania hałasu wśród pracodawców, pracowników, specjalistów bhp oraz popularyzacja wśród społeczeństwa tematyki dotyczącej szkodliwości hałasu i możliwości ochrony przed nim.
Więcej informacji nt. Kampanii "STOP HAŁASOWI".
Poprzednie edycje Europejskiego Tygodnia
W roku 2000 Europejski Tydzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy był poświęcony problemom chorób i urazów mięśniowo-szkieletowych, w 2001 roku wybrano tematykę zapobiegania wypadkom przy pracy. W 2002 roku tematem Tygodnia było zagadnienie "Praca a stres" (Working on stress), któremu poświęcono kampanię informacyjną nt. zwalczania stresu związanego z pracą zawodową. Kampanię wspierały wszystkie państwa członkowskie Unii, Komisja Europejska i Parlament Europejski oraz związki zawodowe i konfederacje pracodawców.
W roku 2003 Europejski Tydzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy był poświęcony ochronie przed działaniem substancji niebezpiecznych w środowisku życia i pracy.
W roku 2004 kampania pod hasłem „Budować bezpiecznie”, której uwieńczeniem był coroczny Europejski Tydzień Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (18 - 22 X), podkreślała wagę zagrożeń na stanowiskach pracy w budownictwie europejskim, dla bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, a także proponowała sposoby rozwiązania tego problemu.
Uczestnictwo 30 państw w tej kampanii uczyniło ją największym w historii wydarzeniem tego rodzaju.
Polską edycję kampanii realizował Krajowy Punkt Centralny Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, którego rolę pełni Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy. Zainaugurowała ją konferencja prasowa, która odbyła się 30 kwietnia br., o godz. 12.00, w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy – Państwowym Instytucie Badawczym w Warszawie. Wzięli w niej udział m.in. przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Państwowej Inspekcji Pracy, Związku Zawodowego „Budowlani”.
Notatka prasowa (.pdf)