System zdalnego zarządzania telerehabilitacją i monitorowania postępów rehabilitacji powypadkowej osób z urazami kończyn górnych
Kierownik projektu:
dr hab. inż. Andrzej Grabowski prof. CIOP-PIB
Streszczenie projektu:
Celem zadania jest opracowanie modelu systemu teleinformatycznego integrującego różne formy zdalnej rehabilitacji oraz umożliwiający zdalne zarządzanie telerehabilitacją i monitorowanie postępów rehabilitacji powypadkowej.
Opracowany system jest wyposażony w zestaw 14 gier wspomagających proces fizjoterapii kończyn górnych. Zestaw ćwiczeń, które są zastosowane w grach, został określony na podstawie najczęściej występujących urazów i dolegliwości kończyn górnych oraz w oparciu o wiedzę ekspercką specjalistów od fizjoterapii z długoletnim doświadczeniem praktycznym. Gry są ukierunkowane na fizjoterapię następujących dolegliwości:
- stawu ramiennego,
- stawu łokciowego,
- stawu promieniowo-nadgarstkowego,
- oraz na profilaktykę zespołu cieśni kanału nadgarstka.
W przypadku urazów kończyn górnych główny nacisk został położony na zmniejszenie ograniczeń zakresów ruchów w stawach, w których nastąpił uraz oraz zwiększenie siły mięśniowej.
W ramach pierwszego etapu zadania przeprowadzono konsultacje z doświadczonymi ekspertami w dziedzinie fizjoterapii i rehabilitacji z ośrodka „Kaśmin”. Z ich pomocą przygotowano propozycję zestawu ćwiczeń w oparciu o najczęściej występujące problemy z kończynami górnymi z jakimi zgłaszali się najczęściej oraz najczęściej prowadzone formy fizjoterapii. Zestaw ćwiczeń został dostosowany do możliwości technicznych kontrolera wykorzystywanego przy grach rehabilitacyjnych do rejestrowania trajektorii ruchu kończyny górnej (kontroler jest trzymany w dłoni). Zaproponowano postać kilku gier dedykowanych kończynie górnej oraz przygotowano ich wstępną implementację, która została przetestowana w ośrodku „Kaśmin”.
W ramach drugiego etapu zadania wykonywano głownie prace związane z wytworzeniem oprogramowania komputerowego. Rozszerzono dwukrotnie liczbę gier. Zgodnie z sugestiami ekspertów w dziedzinie fizjoterapii dodano gry, które są powiązane z wykonywanymi codziennie zadaniami, takimi jak robienie zakupów w sklepie, tak aby były łatwiej akceptowane przez osoby mające mniej doświadczenia z grami komputerowymi w tym osoby starsze. Głównym etapem prac było przygotowanie narzędzia teleinformatycznego zarządzającego wymianą i przechowywaniem danych oraz udostępniającego poprzez przeglądarkę interfejs użytkownika pozwalający na planowanie ćwiczeń oraz wizualizację efektów np. poprzez wyświetlanie wykresów pokazujących uzyskiwane wyniki w funkcji czasu. System do zdalnego zarządzania i monitorowania postępów telerehabilitacji w formie aplikacji internetowej składa się z następujących głównych komponentów:
- Moduł zarządzania użytkownikami
- Moduł zarządzania ośrodkami fizjoterapii
- Moduł zarządzania grami wspomagającymi fizjoterapię
- Moduł zarządzania pacjentami
- Moduł zarządzania fizjoterapeutami
- Moduł zarządzania ankietami
- Moduł zarządzania scenariuszami treningu
- Moduł kalendarza.
Kontynuowano również prace nad własnym kontrolerem gier oraz przygotowano interfejs programowania aplikacji (API - Application Programming Interface), narzędzi i wstępne wersje szablonów ułatwiających tworzenie i dodawanie do systemu nowych gier do systemu.
W ramach trzeciego etapu zadania wykonywano nowe wersje gier, przeprowadzono badania z udziałem ochotników i przeprowadzono szkolenie dla fizjoterapeutów w dwóch ośrodkach rehabilitacji. Wyniki prezentowano na międzynarodowej konferencji naukowej oraz opublikowano jeden artykuł w czasopiśmie Lecture Notes in Computer Science.
Rysunek 1. Szkolenie fizjoterapeutów w jednym z ośrodków rehabilitacyjnych.
Jednostka:
Pracownia Technik Rzeczywistości Wirtualnej
Okres realizacji:
01.01.2017
– 31.12.2019