Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
![]() | Statystyki wypadków przy pracy 2019 |
![]() | Statystyki wypadków przy pracy 2018 |
![]() | Statystyki wypadków przy pracy 2013 |
![]() | Statystyki wypadków przy pracy w Polsce - 2012 |
![]() | Statystyki wypadków przy pracy w UE |
![]() | Artykuły |
![]() | Bibliografia (CIOP) |
![]() | Narzędzie komputerowe wspomagające przewidywanie prawdopodobieństwa powstania wypadku przy pracy i jego ciężkości |
Lista serwisów działu Prace CIOP-PIB |
Podstawowe zasady gromadzenia i rejestrowania informacji o wypadkach przy pracy w statystykach GUS |
W Polsce informacje o wypadkach przy pracy (z wyłączeniem indywidualnych gospodarstw rolnych) są zbierane przez Główny Urząd Statystyczny z wykorzystaniem statystycznej karty wypadku przy pracy (Z-KW). Badaniem statystycznym objęte są wszystkie wypadki przy pracy, jak również wypadki traktowane na równi z wypadkami przy pracy, niezależnie od tego czy w karcie wykazana została niezdolność do pracy, czy nie (z powodu np. hospitalizacji poszkodowanego, czy odmowy przyjęcia zwolnienia lekarskiego). Za jeden wypadek przy pracy liczy się wypadek każdej pracującej osoby, poszkodowanej w wypadku indywidualnym, jak również zbiorowym.
Badanie statystyczne wypadków przy pracy jest badaniem stałym, obowiązkowym i prowadzone jest metodą pełną. Jest ono w pełnym zakresie dostosowane do metodologii przyjętej w Europejskich Statystykach Wypadków przy Pracy (ESAW), przy czym w statystykach polskich rejestruje się więcej informacji niż minimum wymagane w statystykach europejskich.
Statystyczne badanie wypadków przy pracy obejmuje osoby poszkodowane w wypadkach przy pracy pracujące w jednostkach gospodarki narodowej, z wyjątkiem jednostek budżetowych prowadzących działalność w zakresie obrony narodowej i bezpieczeństwa publicznego, w których informacje dotyczą tylko pracowników cywilnych. Podmioty zobowiązane do składania statystycznej karty wypadku to osoby prawne, jednostki nie mające osobowości prawnej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą – według jednostek lokalnych, a także indywidualne gospodarstwa rolne w zakresie pracowników najemnych ubezpieczonych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych – w przypadku wystąpienia wypadku przy pracy. Podmioty te, zgodnie z przepisami prawa mają obowiązek przekazać statystyczną kartę wypadku przy pracy po zatwierdzeniu protokołu powypadkowego lub karty wypadku.
Statystyczna karta wypadku zawiera wszystkie informacje przewidziane w Europejskich Statystykach Wypadków przy Pracy (ESAW) oraz szereg informacji dodatkowych, takich jak np. staż pracy i szkolenie poszkodowanego czy też szacunkowe straty materialne powodowane wypadkiem. Rejestrowane są również przyczyny wypadków przy pracy, które nie zostały dotychczas uwzględnione w statystykach europejskich.
Uzupełnieniem badania prowadzonego przez GUS są dane o wypadkach w indywidualnych gospodarstwach rolnych uzyskiwane z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego; dotyczą one tylko tych wypadków, w wyniku, których poszkodowani otrzymali w danym roku jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego jest zobowiązana przekazywać do GUS dane zbiorcze ze sprawozdania KRUS-15 o wypadkach przy pracy rolniczej i chorobach zawodowych oraz o przyznaniu jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych, co kwartał – do 20 dnia drugiego miesiąca po kwartale sprawozdawczym, do końca stycznia – za rok sprawozdawczy (np. 30 stycznia 2009 roku z danymi za 2008 rok).
W statystykach wypadków przy pracy wykorzystywane są również dane ZUS o liczbie i kwocie odszkodowań jednorazowych wypłaconych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje do GUS informacje dotyczące osób prowadzących działalność pozarolniczą oraz współpracujących przy prowadzeniu takiej działalności w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych. Są to dane zagregowane – w formie elektronicznej – o liczbie i kwocie odszkodowań jednorazowych wypłaconych z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, przekazywane do GUS w terminie 45 dni po kwartale i ok. 49 dni po roku sprawozdawczym (np. 18 lutego 2009 roku z danymi za 2008 rok).
Zwraca uwagę fakt, że aż pięć spośród ośmiu kategorii w tej klasyfikacji odnosi się do różnego rodzaju nieprawidłowości w wykonywaniu zadań przez pracownika. Ma to niewątpliwy wpływ na rejestrowanie przyczyn wypadków przy pracy i wyniki analiz danych statystycznych, z których co roku odczytać można, że ok. 45% przyczyn wypadków jest związanych ze sposobem realizacji tych zadań przez pracownika i jego postępowaniem.
Po przeprowadzeniu postępowania powypadkowego, które w szczególności obejmuje ustalenie okoliczności i przyczyny wypadku, pracownicy Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sporządzają protokół powypadkowy.
Dane o wypadkach przy pracy rolniczej i chorobach zawodowych rolników są okresowo publikowane przez KRUS (publikacja: Wypadki przy pracy i choroby zawodowe rolników oraz działania prewencyjne KRUS w … roku, http://www.krus.gov.pl/zadania-krus/prewencja/wypadki-przy-pracy-rolniczej/), a także przekazywane instytucjom współpracującym, w tym GUS.
Serwis „Bezpieczniej”
Wspomaganie prowadzenia systemowej profilaktyki fizycznych zagrożeń środowiskowych.
Serwis
"BHP dla Mikroprzedsiębiorstw"
Serwis informacyjny dotyczący zasad oraz podstaw prawnych CERTYFIKACJI
i oceny zgodności wyrobów w Polsce i Unii Europejskiej
Badanie wypadków przy pracy
Autorzy: B. Krzyśków, S. Ordysiński, Z. Pawłowska, M. Pęciłło-Pacek,
CIOP-PIB, 2016 r.
(podręcznik - format PDF)