Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Pytania / obserwacje
|
Działania poprawiające stan bhp
|
Czy kierowca przestrzega ustawowych godzin wypoczynku pomiędzy kolejnymi okresami jazdy? | Stosowanie wymagań określonych ustawowo aby kierowca mogą prowadzić pojazd maksymalnie przez 9 godzin na dobę, natomiast dwa razy w tygodniu wolno przedłużyć prowadzenie pojazdu do 10 godz. Kierowcy przysługuje każdej doby prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Może być on skrócony, ale nie mniej niż do 9 godzin i nie częściej niż 3 razy w ciągu tygodnia. Przy takim skróceniu równoważny okres wypoczynku trzeba wykorzystać przed końcem następnego tygodnia. Można też podzielić odpoczynek na 2 lub 3 części, ale jedna z nich powinna wynosić co najmniej 8 kolejnych godzin, a dobowy odpoczynek - 12 godz. W przypadku prowadzenia pojazdu przez załogę dwuosobową, minimalny okres nieprzerwanego odpoczynku wynosi 8 godzin w każdym 30-godzinnym okresie. Nie jest dopuszczalny odbiór odpoczynku przez jednego z kierowców, gdy pojazd jest prowadzony przez drugiego kierowcę. Za odpoczynek uznaje się tylko ten czas, gdy pojazd znajduje się na postoju. Przewoźnicy muszą pamiętać, że dobowy odpoczynek nie może być w jadącym pojeździe, a na parkingu można go spędzić wyłącznie wtedy, gdy samochód wyposażony jest w miejsce do spania. |
Czy u kierowcy rozpoczynającego pracę za kierownicą widać pierwsze oznaki zmęczenia i senności? | Do oceny zmęczenia, bez dokonywania podziału na obciążenie związane z wysiłkiem fizycznym czy umysłowym można sporządzić listę objawów towarzyszących zmęczeniu. Zalicza się do nich:
|
Czy kierowca dokonuje przerw podczas jazdy przewidzianych ustawowo? | Kierowca pojazdu ciężarowego nie może jechać dłużej niż przez 4,5 godziny. Po tym czasie kierowca musi zrobić 45-minutową przerwę. Przerwa ta może być zastąpiona krótszymi, przerwami trwającymi minimum 15 minut każda, wykorzystywanymi w trakcie 4,5 godzinnego prowadzenia pojazdu. Przerwy te nie są wliczane do dziennego okresu wypoczynku. Nie można też podczas nich wykonywać innej pracy. Doba w przypadku załogi dwuosobowej prowadzącej pojazd trwa maksimum 30 godzin. Standardowe okresy prowadzenia pojazdu w przypadku załogi dwuosobowej: 4,5 h – I kierowca, 4,5 h – II kierowca, 4,5 h – I kierowca, 4,5 h – II kierowca , 12 h – odpoczynek. Podczas prowadzenia pojazdu przez załogę dwuosobową nie są wymagane powyższe okresy przerw, gdyż czas oczekiwania oraz czas nie poświęcony prowadzeniu pojazdu nie jest uważany za czas wykonywania pracy. |
Czy poinformowano kierowców o obowiązujących ich przepisach z zakresu czasu pracy (w sposób przyjęty u danego pracodawcy) [ustawa, art. 24, ust.1)] ? | Pracodawca jest zobowiązany:
|
Czy prowadzona jest ewidencja czasu pracy kierowców w rozliczeniu dobowym, tygodniowym i przyjętym okresie rozliczeniowym (Ustawa, art. 25 ust. 1.) ? | Zapewnienie kierowcom tygodniowego czasu pracy nie przekraczającego przeciętnie 48 godzin,, łącznie z godzinami nadliczbowymi. Można natomiast wydłużyć tygodniowy czas pracy do 60 godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 4 miesięcy. W ciągu dwóch tygodni kierowca nie może przekroczyć 90 godzin prowadzenia pojazdu. |