Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Problem : Zagrożenia urazami powodowanymi przez ruchome środki transportu poziomego i pionowego oraz transportowane materiały:
Pytania / obserwacje
|
Działania poprawiające stan bhp
|
Czy stosowane środki transportu są odpowiednio dobrane do wykonywanych zadań? | Stosowanie środków transportu, mających odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa; dla dźwignic i dźwigów (wind) decyzję Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) o dopuszczeniu do eksploatacji po zmontowaniu przez przeszkolonych (uprawnionych) montażystów i dokonaniu odbioru przez inspektora UDT lub o dopuszczeniu do obrotu, zgodnie z przeznaczeniem wg instrukcji obsługi lub DTR. |
Czy środki transportu i ich elementy, np. haki, łańcuchy, liny, hamulce, sygnały dźwiękowe, są w stanie pełnej sprawności? | Stosowanie sprawnych techniczne środków transportu z wyposażeniem zgodnym z instrukcją obsługi lub DTR. |
Czy operatorzy mają odpowiednie kwalifikacje do obsługi danego środka transportu? | Zapewnienie kwalifikowanych operatorów, posiadających uprawnienia do obsługi danego środka transportu. |
Czy istnieje zagrożenie przygniecenia przez manewrujące środki transportu, spowodowane: nie wyznaczeniem dróg przejazdu, złym stanem dróg, złą widocznością lub brakiem wyznaczenia strefy niebezpiecznej, wynikającej z manewrowania podczas transportu? | Prowadzenie transportu poziomego po wyznaczonych i uporządkowanych drogach komunikacyjnych i transportu pionowego w wyznaczonych przestrzeniach; wyznaczenie stref niebezpiecznych, wynikających z koniecznych manewrów środków transportu, doświetlenie dróg i stref oświetleniem sztucznym w przypadku złej widoczności. |
Czy przewożony lub podnoszony ładunek ogranicza widoczność oraz może spowodować utratę statyczności? | Prawidłowe układanie i mocowanie ładunku oraz rozładowywanie zgodnie z instrukcją obsługi lub DTR
Uniemożliwienie uruchamiania środków transportu przez osoby niepowołane (nieuprawnione). Zapewnienie funkcjonowania ograniczników ruchu środków transportu i ich zespołów. |
Czy operatorzy wciągarek są zabezpieczeni przed skutkami zerwania się liny? | Stosowanie osłony stanowiska operatora wciągarki np. ekranu z siatki.
Sprawdzenie okresowe stanu technicznego lin wciągarki. |
Info: 4, 11, 12, 17, 30, 31, 33, 34, 36, 40-42, 44