Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Kwestionariusz Psychospołeczne Warunki Pracy (PWP) służy do pomiaru stresu związanego z psychospołecznymi właściwościami pracy. Narzędzie umożliwia pomiar trzech zmiennych wyróżnionych w koncepcji stresu w pracy opracowanej przez Roberta Karaska (Karasek, 1979; Karasek i Theorell, 1990). Zmienne te to: wymagania, kontrola i wsparcie społeczne. Najbardziej niekorzystna z punktu widzenia stresu jest sytuacja, w której wysokim wymaganiom towarzyszy niski poziom kontroli i wsparcia społecznego (Rysunek 1).Wiele danych wskazuje, że te trzy właściwości pracy nie tylko w interakcji ze sobą, ale też niezależnie od siebie (efekty proste) są związane ze wskaźnikami zdrowia (patrz prace przeglądowe np. De Jonge i Kompier, 1997; Van der Doef i Maes, 1998). |
Rysunek 1. Model stresu w pracy opracowany przez Roberta Karaska
Kwestionariusz składa się z pięciu skal teoretycznych (porównaj Rysunek 2):
Dwie ostatnie skale są adaptacją skal z Occupational Stress Questionnaire (Elo, Leppanen, Lindstrom i Ropponen, 1992).
W oparciu o analizę czynnikową zidentyfikowano: trzy czynniki dotyczące wymagań: (1) wymagania intelektualne, (2) wymagania psychofizyczne i wynikające z odpowiedzialności za bezpieczeństwo, (3)wymagania wynikające z konfliktu roli i przeciążenia. W obrębie skali mierzącej kontrolę wyodrębniono dwa czynniki: (1) kontrolę behawioralną, (2) kontrolę poznawczą. W skali do oceny wsparcia społecznego wyłoniono dwa czynniki: (1) wsparcie od przełożonych, (2) wsparcie od współpracowników. W skali dobrostanu zidentyfikowano dwa czynniki: (1) samopoczucie fizyczne, (2) samopoczucie psychiczne. W skali dotyczącej potrzeby zmian wyodrębniono jeden czynnik. W ten sposób oprócz skal teoretycznych wyłonione zostały także skale empiryczne, dostarczające bardziej szczegółowej informacji (Rysunek 3).
Rysunek 2. Model kwestionariusza PWP – skale teoretyczne
Rysunek 3. Skale teoretyczne i empiryczne kwestionariusza PWP
W Tabeli 1 zaprezentowano wyniki dotyczące rzetelności (alfa Cronbacha) skal teoretycznych i empirycznych, a także dane dotyczące rzetelności typu test-retest. Uzyskane wyniki wskazują na wysoką spójność wewnętrzną wszystkich pięciu skal teoretycznych (a od 0,82 do 0,94 zależnie od skali) oraz nieco niższą spójność skal empirycznych: na dziewięć skal tego typu tylko w jednym przypadku a jest niższe od wartości 0,70 (skala W3, a = 0,62). Wynikać to może z faktu, że ta właśnie skala składa się z mniejszej liczby pytań niż inne skale empiryczne.
Tabela: Wskaźniki rzetelności skal teoretycznych i empirycznych
Skala |
Liczba pytań |
a Cronbacha |
r Pearsona test-retest |
Skala |
Liczba pytań |
a Cronbacha |
r Pearsona test-retest |
W |
24 |
,82 |
,76*** |
K1 |
10 |
,81 |
,68*** |
K |
19 |
,84 |
,66*** |
K2 |
9 |
,73 |
,55*** |
WS |
16 |
,94 |
,68*** |
WS1 |
8 |
,93 |
,73*** |
D |
22 |
,90 |
,72*** |
WS2 |
8 |
,92 |
,60*** |
PZ |
20 |
,92 |
,73*** |
D1 |
11 |
,86 |
,68*** |
W1 |
9 |
,82 |
,75*** |
D2 |
11 |
,83 |
,70*** |
W2 |
9 |
,75 |
,75*** |
PZ1 |
19 |
,92 |
,73*** |
W3 |
6 |
,62 |
,61*** |
|
|
|
|
*** p < 0,001
Skale teoretyczne: W – skala wymagań, K – skala kontroli, WS – skala wsparcia społecznego, D – dobrostan, PZ – potrzeba zmian.
Skale empiryczne: W1 – wymagania intelektualne, W2 – wymagania psychofizyczne i wynikające z odpowiedzialności za bezpieczeństwo, W3 – wymagania wynikające z konfliktowości roli i przeciążenia, K1 – kontrola behawioralna, K2 – kontrola poznawcza, WS1 – wsparcie od przełożonych, WS2 – wsparcie od współpracowników, D1 – samopoczucie fizyczne, D2 – samopoczucie psychiczne; PZ1 – potrzeba zmian.
Trafność kwestionariusza sprawdzono na dwa sposoby. Analizując różnice między grupowe (por. Brzeziński, 1996) oraz wewnętrzną strukturę kwestionariusza.
Uznano, że jeśli kwestionariusz jest trafny, to średnie wyniki w poszczególnych skalach (teoretycznych i empirycznych) powinny istotnie różnić się w środowiskach o odmiennej aktywności zawodowej. Porównano zatem średnie wyniki trzech grup zawodowych reprezentujących: 1) wysoko kwalifikowane prace związane z finansami (specjaliści ds. bankowości i ubezpieczeń), 2) pomocnicze prace medyczne (średni personel medyczny), 3) prace fizyczne (robotnicy budowlani). Wyniki potwierdziły, że tak rozumianą trafność kwestionariusza (Widerszal – Bazyl i Cieślak, 2000).
Model relacji między zmiennymi mierzonymi w PWP potwierdzał założenia teoretyczne i w ten sposób świadczył pozytywnie o trafności kwestionariusza. Zbudowano i zweryfikowano dwa modele – jeden uwzględniał relacje między skalami teoretycznymi a drugi miedzy skalami empirycznymi. Oba modele - weryfikowane przy pomocy metody modelowania strukturalnego - charakteryzowały się bardzo dobrymi wskaźnikami dopasowania (Cieślak i Widerszal-Bazyl, 2000).
Kwestionariusz zaopatrzony jest w normy opracowane dla 8 grup zawodowych (Rysunek 4).
Rysunek 4. Grupy normalizacyjne kwestionariusza PWP