IV – Hałas (1998)

 

Hałas to dźwięki o dowolnym charakterze akustycznym, niepożądane w danych warunkach i przez daną osobę.Dopuszczalny poziom dźwięku ze względu na ochronę słuchu na wszystkich stanowiskach pracy przy ośmiogodzinnym narażeniu wynosi 85 dB. Pamiętać jednak trzeba, że nawet hałas o stosunkowo niewielkim natężeniu (75-85dB), działający nieprzerwanie przez dłuższy okres czasu (kilka a nawet kilkanaście lat), może być przyczyną trwałego uszkodzenia słuchu oraz  rozwinięcia się w organizmie chorób o podłożu nerwicowym.
Hałas jest w Polsce najczęściej występującym czynnikiem szkodliwym w środowisku pracy. Powoduje około 30% wszystkich chorób zawodowych w kraju. Jego działanie na organizm ludzki może być nie tylko szkodliwe, ale też uciążliwe tj. mające wpływ np. na jakość i wydajność pracy.

Źródła hałasu:

  • mechaniczne (drgania mechaniczne elementów maszyn i urządzeń),
  • aerodynamiczne i hydrodynamiczne (przepływ gazów i cieczy np. w rurociągach, wentylatorach itp.),
  • elektryczne ( zmienne pola elektromagnetyczne np. w silnikach elektrycznych, transformatorach itp)

Metody zapobieganie szkodliwym i uciążliwym skutkom hałasu:

  1. Eliminacja hałasu lub ograniczenie u źródła jego powstania  przez:
    • wybór właściwych technologii
    • robotyzację, automatyzację procesów produkcyjnych
    • wymianę maszyn i urządzeń powodujących nadmierny hałas na maszyny i urządzenia spełniające wymogi norm
    • utrzymanie maszyn i urządzeń w wymaganym stanie technicznym ( wymiana uszkodzonych części itp.).
  2. Ograniczenie rozprzestrzeniania się hałasu przez stosowanie:
    • ekranowania akustycznego stanowiska pracy (kabiny i ekrany dźwiękochłonno-izolacyjne),
    • obudów źródeł hałasu ( obudowy dźwiękochłonno-izolacyjne maszyn),
    • ścianek i przegród dźwiękoizolacyjnych,
    • materiałów i układów dźwiękochłonnych w celu zwiększenia  chłonności akustycznej pomieszczeń.
  3. Zmniejszanie czasu ekspozycji na hałas przez:
    • posunięcia organizacyjne mające na celu ograniczenie przebywania pracowników w hałasie,
    • wydzielenie stref zagrożonych hałasem i ograniczenie dostępu do nich.
  4. Stosowanie ochronników słuchu.
    Stanowią one najprostszy sposób ochrony przed hałasem pracowników w przypadku gdy nie ma możliwości zastosowania działań technicznych i organizacyjnych lub gdy działania te nie przynoszą dostatecznych rezultatów. Pamiętać jednak trzeba. że ich stosowanie może być odczuwane jako dyskomfort i uciążliwość. Niekiedy np. w przypadku stosowania wkładek przeciwhałasowych mogą wystąpić zmiany chorobowe np. stany zapalne ucha środkowego. Dlatego ochronniki słuchu powinny być traktowane jako doraźne zabezpieczenie pracowników i wymagają odpowiedniego doboru i prawidłowego używania oraz  konserwacji.
  5. Profilaktyka medyczna
    Pracownik przystępując do pracy na stanowisku pracy, gdzie występuje hałas, musi przechodzić badania dla wczesnego uchwycenia występujących pod wpływem hałasu zaburzeń i zmian.

Hałas jest czynnikiem związanym z rozwojem cywilizacji technicznej i towarzyszy nam zarówno w środowisku pracy jak i życia. Należy go bezwzględnie eliminować lub ograniczać, jeżeli chcemy poprawić jakość naszego życia.

 

    Lauraci edycji konkursu:

  • Marzenna Beata Musiał - I nagroda
  • Tim Bastian - II nagroda
  • Aneta Sedlakova – III nagroda
  • Jan Bokiewicz - wyróżnienie
  • Anh-Van Nguyen - wyróżnienie
  • Jan Nuckowski - wyróżnienie
  • Rafał Pankowski - wyróżnienie
  • Jarosław Zduniewski - wyróżnienie

 

 NAGRODZONE PRACE:

I nagroda – Marzenna Beata Musiał,

II nagroda – Tim Bastian,

III nagroda – Aneta Sedlakova,

Wyróżnienia:

Jan Bokiewicz Anh-Van Nguyen
Rafał Pankowski Jarosław Zduniewski
Jan Nuckowski

 

Oferta plakatów edycji Hałas

 

Uwaga!
Plakaty stanowią własność Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego. Prawa autorskie zastrzeżone, wykorzystywanie i kopiowanie zabronione. Bez pisemnej zgody Instytutu plakatów nie wolno reprodukować i przekazywać w żadnej postaci, w tym elektronicznej.