Jak udokumentować wyniki oceny ryzyka zawodowego ?


Jak udokumentować wyniki oceny ryzyka zawodowego ?

Ocena ryzyka zawodowego powinna być udokumentowana. Celowe jest powiązanie dokumentacji odnoszącej się do oceny ryzyka z innymi dokumentami, do sporządzania których przedsiębiorstwo jest zobowiązane wymaganiami przepisów. Istotnym ułatwieniem, zarówno podczas przeprowadzania oceny, jak i na etapie jej dokumentowania, może być wykorzystanie techniki komputerowej, w szczególności wyspecjalizowanych programów eksperckich.

Dokumentacja oceny ryzyka zawodowego powinna umożliwiać wykazanie:
  • że ocena ryzyka zawodowego w miejscu pracy została przeprowadzona,
  • w jaki sposób ocena została przeprowadzona,
  • jakie wymagania, normy lub zalecenia stosowano przy ocenie,
  • że uwzględniono wymagania dla szczególnie narażonych grup pracowników,
  • jakie są zalecenia odnośnie środków, jakie należy podjąć w celu dalszego ograniczenia ryzyka,
  • jakie są ustalenia odnośnie przeglądu i aktualizacji oceny ryzyka zawodowego.

Zgodnie z wymaganiami prawa dokument potwierdzający dokonanie oceny ryzyka zawodowego powinien uwzględniać w szczególności:
  1. opis ocenianego stanowiska pracy, w tym wyszczególnienie:
    • stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów,
    • wykonywanych zadań,
    • występujących na stanowisku niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych
    • czynników środowiska pracy,
    • stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
    • osób pracujących na tym stanowisku
  2. wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko,
  3. datę przeprowadzonej oceny oraz osoby dokonujące oceny.

Tu mogą znaleźć Państwo wzór prostego formularza  , który można zastosować do dokumentowania wyników oceny ryzyka zawodowego.


 
01 Portal wiedzy o BHP - Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy