Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Autorzy tekstów: mgr Sylwia Sumińska, mgr Łukasz Kapica, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
Wpływ charakterystyki pracy na sprawność poznawczą |
Wymagania poznawcze w pracy |
Charakter zadań: praca z ludźmi, z danymi i z rzeczami |
Rutynowość pracy i poziom trudności |
Duże obciążenie pracą i niski poziom kontroli |
Optymalny poziom wysiłku umysłowego |
Stres i siedzący tryb życia |
Praca fizyczna |
Podsumowanie - wpływ charakterystyki pracy na sprawność poznawczą |
Jak zwiększyć sprawność poznawczą metodami behawioralnymi? |
Aktywność umysłowa |
Dieta sprzyjająca sprawności poznawczej |
Sen a sprawność poznawcza |
Ćwiczenia fizyczne |
Wsparcie społeczne przeciwdziała depresji |
Podsumowanie - metody behawioralne zwiększania sprawności poznawczej |
Wpływ charakterystyki pracy na sprawność poznawczą - wstęp
Autorzy: mgr Sylwia Sumińska, mgr Łukasz Kapica, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
Źródło: „Wpływ charakterystyki pracy na sprawność poznawczą”, Bezpieczeństwo Pracy. Nauka i Praktyka, 1, 2022, s. 10-12
Praca jest istotnym elementem naszego życia i obok innych czynników wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie. Rodzaj wykonywanej pracy ma zatem wpływ na to, jak funkcjonujemy poznawczo. Między innymi od charakterystyki zadań w pracy czy od jej psychospołecznych warunków zależy, czy nasz mózg pracuje efektywnie, czy jednak pojawiają się problemy z koncentracją lub pamięcią. Nasze samopoczucie jest zależne od poziomu stresu, obciążenia pracą i intelektualnego zaangażowania w wykonywanie zadań, relacji ze współpracownikami i przełożonymi, a także od intensywności aktywności fizycznej w pracy. W artykule przytoczono wyniki różnych badań, które wskazują, jak charakterystyka pracy wpływa na naszą sprawność poznawczą.
|
|
|
|
|
|
|
|