Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Wprowadzenie do BHP pracy platformowej |
Identyfikacja zagrożeń |
Kwalifikacje i uprawnienia niezbędne do bezpiecznego wykonania pracy |
Bezpieczne stosowanie niezbędnych zasobów materialnych |
Tempo i długość czasu pracy oraz niepewność dochodów |
Częściowe podporządkowanie usługodawców usługobiorcom |
Częściowe podporządkowanie usługodawców platformom |
Brak wsparcia ze strony współpracowników i przełożonych |
BIBLIOGRAFIA |
Artykuły |
|
|
|
|
|
|
|
|
TEMPO I DŁUGOŚĆ CZASU PRACY ORAZ NIEPEWNOŚĆ DOCHODÓW
PROBLEM
Planowanie pracy z uwzględnieniem wymagań bezpieczeństwa to również zapewnienie jej odpowiedniego tempa i przerw. Z uwagi na brak stałych dochodów w gospodarce platformowej, usługodawcy mogą być bardziej skłonni do pracy w ponadnormatywnym wymiarze czasu i w szybszym tempie oraz do rezygnowania z przerw. Część platform, decydując o cenach usług i ustalając je na zbyt niskim poziomie, dodatkowo motywuje usługodawców do takich zachowań, ponieważ ci ostatni są w stanie podwyższyć swoje dochody jedynie zwiększając tempo pracy lub wydłużając czas jej wykonywania.
Poza tym usługodawcy poświęcają czas na wyszukiwanie zleceń na platformie, a niekiedy na czynności przygotowawcze przed przystąpieniem do jej podjęcia (polegające np. na zdobyciu dodatkowych informacji na temat usługobiorcy po to, aby lepiej spełnić jego wymagania). Zarówno wyszukiwanie zleceń, jak i realizacja czynności przygotowawczych, są w rzeczywistości elementami pracy i wydłużają czas jej wykonywania, nie przynosząc dodatkowych dochodów. Ponadto niektóre platformy wymuszają nadmierne tempo pracy usługodawców, np. koordynując ją za pomocą nadających takie tempo algorytmów. Również pozostawianie czasu realizacji usługi w gestii usługobiorców, w szczególności w sytuacji, kiedy ostateczna cena usługi ustalana jest na podstawie stawki godzinowej, może prowadzić do znacznego ograniczania oczekiwanego czasu realizacji usługi i nadmiernego tempa pracy.
PROPONOWANE ŚRODKI ZARADCZE
► W przypadku platform koordynujących wykonywanie pracy:
● Zaplanowanie przerw w pracy, zorganizowanie pracy w sposób umożliwiający rzeczywiste skorzystanie z tych przerw i zachęcanie usługodawców do korzystania z przerw,
● Określenie tempa wykonywania pracy z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych człowieka i nienarzucanie szybszego tempa pracy,
● Ograniczenie możliwości decydowania o czasie wykonania usługi przez usługobiorców.
► W przypadku samodzielnego decydowania przez usługodawcę o tempie i czasie pracy:
● Zachęcanie do robienia przerw,
● Informowanie o negatywnych konsekwencjach pracy bez przerw, w ponadnormatywnym wymiarze i w nadmiernym tempie.
► W przypadku platform decydujących o cenach usług:
● Kształtowanie cen za usługi na poziomie umożliwiającym godziwe wynagrodzenie usługodawców,
● Gwarantowanie nieobniżania cen usług w określonym okresie czasu oraz informowanie o ewentualnym obniżeniu cen po upływie tego okresu z odpowiednim wyprzedzeniem.
► Ułatwianie wyszukiwania zleceń przez usługodawców, np. poprzez wysyłanie im powiadomień, stosowanie algorytmów dopasowywanie oczekiwań usługobiorców i kompetencji usługodawców.
► Niestosowanie w systemach motywacyjnych skierowanych do usługodawców zachęt do nadmiernego zwiększania tempa pracy oraz pracy dłuższej niż przewidują normy w tym zakresie.
DOBRE PRAKTYKI
Niektóre platformy, wysyłają usługodawcom powiadomienia mailem o nowych zleceniach, skracając tym samym czas wyszukiwania zleceń [1].
Na platformie dostawczej w Szwecji dostawcy mają prawo do odpłatnej pięciominutowej przerwy co godzinę. Mogą albo na bieżąco uzgadniać czas rozpoczęcia przerwy z dyspozytorem albo ustalić to przed rozpoczęciem zmiany [2].
Na jednej z platform dostawczych w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych odpowiednio modyfikuje się obowiązujące dostawców wymagania: oczekiwany czas dostawy zostaje wydłużony [2].
Uber w wielu państwach płaci usługodawcom gwarantowaną płacę minimalną za godzinę pracy [3].