Autor: dr Anna Skład – Zakład Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, CIOP-PIB
Źródło: Materiały informacyjne CIOP-PIB.  Jak poprawić bezpieczeństwo i higienę pracy platformowej? Poradnik dla przedstawicieli platform internetowych, Warszawa 2021 r. 

 
 
0
0
0
2
0
5
1
7

TEMPO I DŁUGOŚĆ CZASU PRACY ORAZ NIEPEWNOŚĆ DOCHODÓW

 

PROBLEM

 

Planowanie pracy z uwzględnieniem wymagań bezpieczeństwa to również zapewnienie jej odpowiedniego tempa i przerw. Z uwagi na brak stałych dochodów w gospodarce platformowej, usługodawcy mogą być bardziej skłonni do pracy w ponadnormatywnym wymiarze czasu i w szybszym tempie oraz do rezygnowania z przerw. Część platform, decydując o cenach usług i ustalając je na zbyt niskim poziomie, dodatkowo motywuje usługodawców do takich zachowań, ponieważ ci ostatni są w stanie podwyższyć swoje dochody jedynie zwiększając tempo pracy lub wydłużając czas jej wykonywania.

Poza tym usługodawcy poświęcają czas na wyszukiwanie zleceń na platformie, a niekiedy na czynności przygotowawcze przed przystąpieniem do jej podjęcia (polegające np. na zdobyciu dodatkowych informacji na temat usługobiorcy po to, aby lepiej spełnić jego wymagania). Zarówno wyszukiwanie zleceń, jak i realizacja czynności przygotowawczych, są w rzeczywistości elementami pracy i wydłużają czas jej wykonywania, nie przynosząc dodatkowych dochodów. Ponadto niektóre platformy wymuszają nadmierne tempo pracy usługodawców, np. koordynując ją za pomocą nadających takie tempo algorytmów. Również pozostawianie czasu realizacji usługi w gestii usługobiorców, w szczególności w sytuacji, kiedy ostateczna cena usługi ustalana jest na podstawie stawki godzinowej, może prowadzić do znacznego ograniczania oczekiwanego czasu realizacji usługi i nadmiernego tempa pracy.

 

 

PROPONOWANE ŚRODKI ZARADCZE

 

W przypadku platform koordynujących wykonywanie pracy:

 ●  Zaplanowanie przerw w pracy, zorganizowanie pracy w sposób umożliwiający rzeczywiste skorzystanie z tych przerw i zachęcanie usługodawców do korzystania z przerw,

 ●  Określenie tempa wykonywania pracy z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych człowieka i nienarzucanie szybszego tempa pracy,

 ●  Ograniczenie możliwości decydowania o czasie wykonania usługi przez usługobiorców.

W przypadku samodzielnego decydowania przez usługodawcę o tempie i czasie pracy:

 ●  Zachęcanie do robienia przerw,

 ●  Informowanie o negatywnych konsekwencjach pracy bez przerw, w ponadnormatywnym wymiarze i w nadmiernym tempie.

W przypadku platform decydujących o cenach usług:

 ●  Kształtowanie cen za usługi na poziomie umożliwiającym godziwe wynagrodzenie usługodawców,

 ●  Gwarantowanie nieobniżania cen usług w określonym okresie czasu oraz informowanie o ewentualnym obniżeniu cen po upływie tego okresu z odpowiednim wyprzedzeniem.

Ułatwianie wyszukiwania zleceń przez usługodawców, np. poprzez wysyłanie im powiadomień, stosowanie algorytmów dopasowywanie oczekiwań usługobiorców i kompetencji usługodawców.

Niestosowanie w systemach motywacyjnych skierowanych do usługodawców zachęt do nadmiernego zwiększania tempa pracy oraz pracy dłuższej niż przewidują normy w tym zakresie.

 

DOBRE PRAKTYKI

 

Niektóre platformy, wysyłają usługodawcom powiadomienia mailem o nowych zleceniach, skracając tym samym czas wyszukiwania zleceń [1].

Na platformie dostawczej w Szwecji dostawcy mają prawo do odpłatnej pięciominutowej przerwy co godzinę. Mogą albo na bieżąco uzgadniać czas rozpoczęcia przerwy z dyspozytorem albo ustalić to przed rozpoczęciem zmiany [2].

Na jednej z platform dostawczych w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych odpowiednio modyfikuje się obowiązujące dostawców wymagania: oczekiwany czas dostawy zostaje wydłużony [2].

Uber w wielu państwach płaci usługodawcom gwarantowaną płacę minimalną za godzinę pracy [3].