Podsumowanie kampanii pn. „Zdrowie pracowników zyskiem firmy”
Kampania społeczna to szereg zorganizowanych działań komunikacyjnych nastawionych na osiągnięcie celu, poświęconych ważnym problemom społecznym. Kampanie mają różny zasięg, a ich efektywność w znacznej mierze zależy od środków finansowych, jakimi dysponują organizatorzy. Najczęściej kampanie społeczne dotyczą problematyki zdrowia, niepełnosprawności, bezpieczeństwa i patologii czy zagrożeń społecznych. Ich realizacja i przeprowadzanie często wymaga angażowania wielu środowisk i instytucji, w tym specjalistów zajmujących się danym zagadnieniem, przedstawicieli środowisk naukowych, lekarzy, policji, itp. Jednym z obszarów, w których kampanie są wykorzystywane jako forma komunikowania ważnych problemów społecznych i ludzkich jest bezpieczeństwo pracy. Prowadzenie kampanii mających na celu podnoszenie wiedzy z zakresu metod przeciwdziałania wypadkom i chorobom wynikających z wykonywanej pracy - jest traktowane przez Komisję Europejską jako jeden z priorytetów wspólnotowej strategii w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
W roku 2016 r. Centralny Instytut Ochrony Pracy-Państwowy Instytut Badawczy przeprowadził kampanię pn. „Zdrowie pracowników zyskiem firmy". Celem kampanii było rozwijanie partnerskiej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami w obszarze ochrony zdrowia pracujących poprzez wymianę dobrych praktyk, upowszechnianie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i zdrowia człowieka w środowisku pracy oraz podnoszenie świadomości pracowników i pracodawców z zakresu promocji zdrowia. Promocja zdrowia w miejscu pracy, będąca jednym priorytetów polityki Unii Europejskiej w zakresie zatrudnienia i spraw społecznych, wpływa bowiem na obniżenie kosztów ekonomicznych i społecznych wynikających z absencji chorobowej, wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Przyjęte cele były realizowane poprzez:
- organizowanie przedsięwzięć edukacyjnych, informacyjnych i promocyjnych służących budowaniu i rozwijaniu partnerskiej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami w obszarze ochrony zdrowia pracujących poprzez wymianę dobrych praktyk,
- upowszechnianie wiedzy na temat zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania się,
- organizowanie warsztatów uczących radzeniu sobie ze stresem,
- zapewnienie wsparcia psychologicznego dla wszystkich pracowników,
- umożliwienie elastycznego czasu pracy, pracy w domu,
- zapewnienie dostępu do obiektów sportowych i zachęcanie do ćwiczeń,
- organizowanie dla pracowników programów motywujących do zaprzestania palenia papierosów,
- organizowanie kursów sportowych czy konsultacji ze specjalistami,
- organizowanie okresowych badań ciśnienia krwi czy poziomu cholesterolu.
W realizację działań tegorocznej kampanii włączyło się 36 oficjalnych partnerów kampanii (instytucji, organizacji i przedsiębiorstw z całego kraju).

Fot. Wyróżnieni dyplomami Partnerzy kampanii
pn. „Zdrowie pracowników zyskiem firmy”
We współpracy z partnerami na terenie całego kraju przygotowano i zorganizowano 53 przedsięwzięcia, w których uczestniczyło ponad 15 tys. osób - przedstawicieli przedsiębiorstw i instytucji z różnych sekcji gospodarki. Przedsięwzięcia te odbywały się w 10 województwach:
- dolnośląskim – 1 przedsięwzięcie
- lubuskim – 4 przedsięwzięcia
- łódzkim – 4 przedsięwzięcia
- mazowieckim – 6 przedsięwzięć
- podkarpackim – 3 przedsięwzięcia
- pomorskim – 7 przedsięwzięć
- śląskim – 7 przedsięwzięć
- warmińsko-mazurskim – 10 przedsięwzięć
- wielkopolskim – 6 przedsięwzięć
- zachodniopomorskim – 4 przedsięwzięcia.
Dodatkowo zorganizowano 1 przedsięwzięcie zorganizowano za granicą, w Czechach.

Przedsięwzięcia kampanii „Zdrowie pracowników zyskiem firmy”
w poszczególnych województwach
W ramach działań kampanii opracowano i wydano 24 rodzaje materiałów informacyjnych i promocyjnych kampanii, w wersji drukowanej i elektronicznej. Materiały w wersji drukowanej zostały upowszechnione w nakładzie ponad 4 tys. egz. wśród uczestników działań kampanii. Ulotki i plakaty kampanii były upowszechniane poprzez serwis internetowy kampanii www.ciop.pl/zdrowa-praca oraz przez inne serwisy internetowe zaangażowane w promowanie kampanii społecznej.
KOORDYNATOR DZIAŁAŃ KAMPANII
Agnieszka Szczygielska
Ośrodek Promocji i Wdrażania CIOP-PIB
tel. 0-22 623 36 86, fax: 0-22 623 32 64
e-mail: agnieszka.szczygielska@ciop.pl
Kampania została zrealizowana w ramach III etapu programu wieloletniego pn.: „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy” - 3 etap zadania służb państwowych pt.: „Tematyczne informacyjne kampanie społeczne promujące bezpieczeństwo i zdrowie w środowisku pracy i życia człowieka”