Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Krajowe dane statystyczne |
Międzynarodowe dane statystyczne |
Definicje i interpretacja pojęć, obowiązki pracodawcy |
Zasady rejestrowania i analizowania wypadków przy pracy w przedsiębiorstwie |
Metody badania wypadków przy pracy |
Różnice w danych statystycznych rejestrowanych w bazach danych GUS, ZUS i PIP |
Narzędzie komputerowe wspomagające przewidywanie prawdopodobieństwa powstania wypadku przy pracy i jego ciężkości |
Istotnym obowiązkiem, wynikającym z przepisów prawa, ciążącym na pracodawcy, w którego przedsiębiorstwie wystąpił wypadek przy pracy jest ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosowanie odpowiednich środków zapobiegających występowaniu podobnych zdarzeń w przyszłości. W tym celu przeprowadzany jest proces badania wypadku przy pracy, który wspomaga wszechstronne poznanie przebiegu i okoliczności oraz zidentyfikowanie jego przyczyn, co jest warunkiem koniecznym opracowania odpowiednich działań profilaktycznych.
Metoda ustalania przyczyn technicznych, organizacyjnych i ludzkich stanowi podstawową i najczęściej stosowaną metodę badania wypadków przy pracy w Polsce [1]. Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim oparciu badania o listę kontrolną w postaci klasyfikacji przyczyn wypadku, zawartej w formularzu „Statystycznej Karty Wypadku Z-KW”, na podstawie którego Główny Urząd Statystyczny przeprowadza ogólnokrajowe badanie wypadków przy pracy. Pomimo łatwości w zastosowaniu i relatywnej efektywności metoda ta nie jest wolna od wad, do których w szczególności należy właśnie ograniczona lista kontrolna.
U podstaw teoretycznych metody TOL leży założenie, że do każdego wypadku przy pracy dochodzi w wyniku przyczyn technicznych (T), organizacyjnych (O) i ludzkich (L) [2]. Każdy wypadek przy pracy jest badany pod kątem tych trzech obszarów możliwych zagrożeń. Przeprowadzając analizę, jako listę kontrolną, wykorzystuje się klasyfikację przyczyn wypadków przy pracy, która jest zamieszczona w „Statystycznej Karcie Wypadku Z-KW” [3].
Zgodnie z tą klasyfikacją do przyczyn technicznych (tablica 1) zalicza się różnego rodzaju przyczyny wynikające ze stosowania niewłaściwej technologii, nieprawidłowej konstrukcji maszyn, narzędzi i urządzeń, złego stanu technicznego urządzeń zabezpieczających, wad i niewłaściwego stanu produktu, materiału lub substancji itp.
Tablica. 1. Lista kontrolna przyczyn technicznych wypadku przy pracy zawarta w „Statystycznej Karcie Wypadku Z-KW”
Przyczyny organizacyjne zawarte w klasyfikacji statystycznej karty wypadku są związane z zagrożeniami wynikającymi z szeroko rozumianej organizacji pracy i produkcji w przedsiębiorstwie (ogólna organizacja pracy) oraz na stanowisku pracy (tablica 2).
Tablica. 2 Lista kontrolna przyczyn organizacyjnych wypadku przy pracy zawarta w „Statystycznej Karcie Wypadku Z-KW”
Najbardziej rozbudowana w „Statystycznej Karcie Wypadku” jest klasyfikacja przyczyn ludzkich (tablica 3). Przyczyny te są związane z nieprawidłowym postępowaniem lub reagowaniem pracowników, a także pośrednich uczestników działań stwarzających zagrożenie. Grupa przyczyn ludzkich w statystycznej karcie wypadków składa się z takich przyczyn jak: brak lub niewłaściwe posługiwanie się czynnikiem materialnym, nieużywanie sprzętu ochronnego przez pracownika, niewłaściwe samowolne zachowanie się pracownika, stan psychofizyczny pracownika nie zapewniający bezpiecznego wykonywania pracy, inne nieprawidłowe zachowanie się pracownika.
Tablica. 3. Lista kontrolna ludzkich przyczyn wypadku przy pracy zawarta w „Statystycznej Karcie Wypadku Z-KW”
Badanie wypadku metodą TOL odbywa się w schemacie retrospektywnym, na podstawie analizy zaistniałych zdarzeń. W pierwszej kolejności zbiera się i uporządkowuje fakty oraz ustala możliwą sekwencję zdarzeń (przebieg wypadku) i identyfikuje przyczyny bezpośrednie. W kolejnym kroku poszukiwane są szeroko rozumiane przyczyny wypadku przy pracy, rozumiane jako czynniki i zagrożenia, które są związane z powstaniem wypadku przy pracy. W pierwszej kolejności badane są przyczyny techniczne, następnie organizacyjne, a na końcu określa się przyczyny, których źródłem jest człowiek. W ostatnim kroku analizy określa się powiązania występujące pomiędzy poszczególnymi grupami przyczyn.
Rozróżnia się przyczyny powiązane ze sobą (np.: przyczyna ludzka L1 i ludzka L2 na rys. 1) oraz niepowiązanych z innymi (przyczyna Ln). Metoda ta umożliwia identyfikacje przyczyn i zagrożeń bezpośrednich (duże litery T, O i L na rysunku 1), a także, co ma większe znaczenie dla skuteczności wnioskowania profilaktycznego, przyczyn pośrednich pierwszego i drugiego stopnia (przyczyn źródłowych; oznaczonych na rysunku małymi literami t, o i l) [„zagrożeń pośrednich bliższych lub dalszych” Hansen A., Metody badania wypadków przy pracy, RODiDK, Warszawa, 1982].
W celu identyfikacji przyczyn pośrednich, należy dla każdej zidentyfikowanej, z zastosowaniem listy kontrolnej, przyczyny przeprowadzić dalszą analizę, poszukując przyczyn pośrednich, które najczęściej są związane z zarządzaniem. Metoda ta jednak często prowadzi tylko do zidentyfikowania przyczyn bezpośrednich i ewentualnie tylko części przyczyn pośrednich, które są wymienione w statystycznej karcie wypadku, rzadko natomiast za pomocą tej metody identyfikowane są wszystkie przyczyny źródłowe. Żeby zwiększyć możliwości rejestrowania przyczyn źródłowych konieczna jest modyfikacja listy kontrolnej, która jest podstawą analizy. Przedstawiona w tablicy 4 lista kontrolna przyczyn wypadków przy pracy zwraca większą uwagę na błędy w zarządzaniu i organizacji pracy, które najczęściej stanowią pośrednią przyczynę wypadku. Proponuje się zastosowanie tego typu listy przyczyn jako dodatkowej listy kontrolnej, wprowadzonej do użycia w momencie identyfikacji przyczyn pośrednich (małe litery t, o i l).
Rys. 1. Schemat analizy okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy według systematyki gałęzi TOL [4]
Tablica 4. Propozycja listy kontrolnej dodatkowych przyczyn wypadków przy pracy
umożliwiających identyfikacje przyczyn źródłowych (na podstawie: [5])
Opis przyczyny |
Brak lub niewłaściwa ocena ryzyka zawodowego |
Niewłaściwie ustalone zasady oceny ryzyka zawodowego |
Brak oceny ryzyka zawodowego |
Nieaktualna ocena ryzyka zawodowego |
Niezidentyfikowane czynniki zagrożenia w ocenie ryzyka |
Niewłaściwa ocena ryzyka zawodowego związanego z czynnikiem zagrożenia |
Nieznajomość wyników oceny ryzyka zawodowego (zidentyfikowanych zagrożeń) wśród pracowników |
Inne przyczyny związane z niewłaściwie przeprowadzoną oceną ryzyka zawodowego |
|
Niewłaściwa ogólna organizacja pracy |
Brak procedur/instrukcji realizacji zadań |
Niewłaściwe procedury/instrukcje realizacji zadań |
Brak ustalonych zasad współpracy/źle ustalone zasady współpracy z innymi pracownikami przedsiębiorstwa |
Brak ustalonych zasad współpracy/źle ustalone zasady współpracy z osobami spoza przedsiębiorstwa |
Nadmierne obciążenie pracą/presja czasu |
Praca monotonna, powtarzalna |
Praca w nieregularnych, nietypowych godzinach |
Praca zmianowa/praca nocna |
Brak lub niewystarczający nadzór, niewystarczające kompetencje osób sprawujących nadzór |
|
Nieprawidłowości związane z pracownikiem (wskazujące na błędy w zarządzaniu personelem lub popełnione w trakcie zatrudnienia) |
Brak odpowiednich kompetencji (wykształcenie, wiedza, nabyte umiejętności, szkolenia i/lub doświadczenie) |
Brak odpowiednich umiejętności fizycznych (siła, sprawność, zręczność, wzrost) |
Skłonność do podejmowania ryzyka (nieprawidłowa osobowość, charakter, postawa) |
Nieprzestrzeganie instrukcji i poleceń przełożonych |
Niedostateczny współudział pracowników w działaniach bhp |
Inne nieprawidłowości związane z pracownikiem |
|
Niewłaściwa polityka i zaangażowanie kierownictwa |
Brak ustalonej polityki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy |
Niewłaściwa polityka w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy |
Brak upowszechnienia wśród pracowników ustalonej polityki bhp |
Niedostateczne informowanie kierownictwa o problemach i działaniach w obszarze bhp |
Niedostateczne zaangażowanie kierownictwa w procesy planowania działań zakresie bhp |
Niedostateczne zaangażowanie kierownictwa w monitorowanie bhp |
Inne przyczyny związane z niewłaściwą polityką i zaangażowaniem kierownictwa |
|
Niewłaściwe planowanie |
Brak lub ustalono niewłaściwe cele długoterminowe w zakresie bhp |
Brak lub ustalono niewłaściwe cele krótkoterminowe (plany realizacji) w zakresie bhp |
Niewłaściwe ustalenie priorytetów |
Brak realizacji ustalonych celów lub brak monitorowania ich realizacji |
Nieuwzględnienie przy ustalaniu celów wyników oceny ryzyka zawodowego |
Inne przyczyny związane z niewłaściwym planowaniem |
|
Nieprawidłowości związane z odpowiedzialnością |
Brak ustalonych odpowiedzialności w zakresie bhp |
Niewłaściwe lub zbyt ogólnikowe ustalenie odpowiedzialności w zakresie bhp |
Niewłaściwe komunikowanie pracownikom odpowiedzialności w zakresie bhp |
Brak lub niewłaściwie ustalone zadania, odpowiedzialności i uprawnienia osób wyznaczonych do postępowania w sytuacjach awaryjnych |
Inne przyczyny związane z odpowiedzialnością |
|
Nieprawidłowości związane z zaplanowaniem kompetencji, szkoleń i motywowaniem |
Nie określono kompetencji potrzebnych do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach lub określono je niewłaściwie |
Brak oceny kompetencji pracowników |
Brak ustalonych procedur szkolenia w zakresie bhp |
Brak oceny przeprowadzanych szkoleń |
Niedostosowanie programu szkoleń do potrzeb osób pracujących na różnych stanowiskach pracy |
Brak lub niewłaściwie przeprowadzone okresowe szkolenie pracownika w zakresie bhp |
Brak lub niewłaściwie przeprowadzone szkolenie wstępne bhp w zakresie instruktażu ogólnego pracownika |
Brak lub niewłaściwie przeprowadzone szkolenie wstępne bhp w zakresie instruktażu stanowiskowego pracownika |
Brak lub niewłaściwie przeszkolenie w kwestii sytuacji nietypowych i niebezpiecznych (wypadki, awarie, pożar, itp.) |
Brak ustalonych metod motywowania do bezpiecznej pracy |
Inne nieprawidłowości związane z zaplanowaniem kompetencji, szkoleń i motywowaniem |
|
Niewłaściwe komunikowanie się |
Brak ustalonych zasad komunikowania się w sprawach dotyczących bhp |
Niewłaściwe procedury komunikowania się |
Nieskuteczna realizacja ustalonych procedur |
Brak ustalonych zasad pozyskiwania z zewnątrz informacji dotyczących bhp |
Brak możliwości korzystania ze specjalistycznego doradztwa z zakresu bhp |
Brak ustalonych zasad komunikowania się ze specjalistycznymi służbami ratownictwa technicznego w zakresie planowania i prowadzenia działań związanych z wypadkami przy pracy i awariami |
Brak konsultowania z pracownikami działań dotyczących bhp |
Inne przyczyny związane z niewłaściwym komunikowaniem |
|
Nieprawidłowości związane z dokumentacją |
Brak nadzoru nad dokumentami dotyczącymi bhp |
Brak potrzebnych dokumentów dotyczących bhp |
Brak dostępu pracowników do dokumentów dotyczących bhp |
Niewłaściwie/nieczytelnie opracowane dokumenty |
Inne nieprawidłowości związane z dokumentacją |
|
Nieprawidłowe przygotowanie na wypadki przy pracy i awarie |
Brak ustalonych zasad postępowania w razie wypadku przy pracy/awarii |
Nieaktualne lub niewłaściwie ustalone zasady postępowania w razie wypadku przy pracy/awarii |
Brak sprawdzenia w symulowanych warunkach ustalonych rozwiązań organizacyjnych gotowości i reagowania na wypadki przy pracy i awarie |
Nie wszyscy pracownicy zostali poinformowani o zasadach postępowania w razie wypadku przy pracy/awarii |
Brak ustalonych zasad współdziałania ze specjalistycznymi służbami ratownictwa technicznego |
Brak lub utrudniony dostęp do środków ratunkowych, asekuracyjnych i pierwszej pomocy |
Inne przyczyny związane z nieprawidłowym przygotowanie na wypadki przy pracy i awarie |
|
Nieprawidłowe monitorowanie bezpieczeństwa i higieny pracy |
Brak ustalonych zasad przeprowadzania przeglądów stanu bhp |
Nieprawidłowo przeprowadzone przeglądy stanu bhp, które nie doprowadziły do sformułowania celów oraz działań korygujących i zapobiegawczych |
Brak ustalonych zasad przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego |
Brak ustalonych zasad monitorowania i/lub analizowania stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (warunków pracy, wypadków przy pracy, działań dotyczących bhp) |
Brak ustalonych metod badania wypadków przy pracy |
Brak systemu rejestrowania i analizowania zdarzeń potencjalnie wypadkowych (bezurazowych) |
Niewłaściwie ustalone zasady przeprowadzania przeglądów stanu bhp |
Badanie wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych nie prowadzi do identyfikacji przyczyn źródłowych |
Badanie wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych nie prowadzi do zmian, które pozwoliłyby uniknąć powstania podobnych zdarzeń w przyszłości |
Inne przyczyny związane z nieprawidłowe monitorowanie bezpieczeństwa i higieny pracy |
|
Nieprawidłowe działania korygujące i zapobiegawcze |
Brak ustalonych zasad planowania działań ograniczających wynikających z oceny ryzyka zawodowego |
Nieprawidłowo przeprowadzone działania ograniczające zagrożenie zidentyfikowane w wyniku oceny ryzyka |
Brak ustalonych zasad realizacji działań wynikających z oceny ryzyka zawodowego |
Brak ustalonych zasad realizacji działań powypadkowych |
Brak ustalonych zasad eliminowania niezgodności wykrytych w procesie monitorowania/auditowania |
Brak ustalonych zasad eliminowania niezgodności zgłaszanych przez pracowników |
Inne przyczyny związane z nieprawidłowymi działaniami korygującymi i zapobiegawczymi |
Metodę TOL należy ocenić jako relatywnie łatwą w zastosowaniu i nie wymagającą szerokiej wiedzy eksperckiej od użytkowników (ze względu na oparcie metodyki o listę kontrolną), która umożliwia sformułowanie działań korygujących. Metoda ta może być kompatybilna z klasyfikacją „Statystycznej karty wypadku”, w kwestii przyczyn wypadku, co ułatwia wypełnienie formularza. Jako wynik dostarcza przejrzystych diagramów, które w wyraźny i łatwy do zakomunikowania sposób przedstawiają relacje przyczyn. Podstawowa wada tej metody wynika z tego samego źródła, co jej główna zaleta – z prostej i uniwersalnej listy kontrolnej, która nie zawsze umożliwia zidentyfikowanie wszystkich przyczyn wypadków przy pracy. Metoda ta dobrze sprawdzi się podczas badania wypadków przy pracy o stosunkowo prostym lub dobrze znanym przebiegu. Podczas badania wypadków o skomplikowanym, nietypowym przebiegu problemy może stwarzać analiza alternatywnych zdarzeń oraz niewystarczająca lista kontrolna, która skłania do stereotypowego postrzegania rzeczywistości i naginania faktów do pozycji zawartych w liście kontrolnej [6]. Metoda TOL nie wspomaga procesu identyfikowania przebiegu wypadku (brak oparcia metody badania o model przebiegu wypadku) i nie umożliwia weryfikacji wpływu zidentyfikowanych czynników na występowanie kolejnych zdarzeń w sekwencji wypadku. Do badania wypadków przy pracy o skomplikowanym przebiegu oraz identyfikowania przyczyn pośrednich drugiego stopnia zaleca się korzystanie z rozszerzonych list kontrolnych, które wykraczają poza klasyfikacje „statystycznej karty wypadku” (np. lista przedstawiona w tablicy 4) lub rozszerzoną wersje metody TOL.
[1] Pietrzak L. Analiza wypadków przy pracy dla potrzeb prewencji, Warszawa 2007, PIP GIP
[2] Studenski, Dudka, Bojanowski, Wypadki przy pracy, w: Bezpieczeństwo higiena pracy, pod red. Koradecka D., CIOP-PIB, Warszawa, 2008
[3] http://form.stat.gov.pl/formularze/2013/passive/Z-KW.pdf
[4] Hansen A., Metody badania wypadków przy pracy, RODiDK, Warszawa, 1982
[5] niepublikowanego sprawozdania zadania badawczego przeprowadzonego w ramach działania statutowego CIOP-PIB Ordysiński Sz., Pawłowska Z. „Ocena efektywności wybranych metod badania wypadków przy pracy”, etap 1, 2014, Warszawa
[6] Harms-Ringdahl L., Guide to safety analysis for accident prevention, IRS Riskhantering AB, 2013, Stockholm