Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Krajowe dane statystyczne |
Międzynarodowe dane statystyczne |
Definicje i interpretacja pojęć, obowiązki pracodawcy |
Zasady rejestrowania i analizowania wypadków przy pracy w przedsiębiorstwie |
Metody badania wypadków przy pracy |
Różnice w danych statystycznych rejestrowanych w bazach danych GUS, ZUS i PIP |
Narzędzie komputerowe wspomagające przewidywanie prawdopodobieństwa powstania wypadku przy pracy i jego ciężkości |
Przepisy prawa nakładają na przedsiębiorcę obowiązek rejestrowania informacji dotyczących wypadków przy pracy. Informacje te powinny być rejestrowane w: rejestrze wypadków przy pracy i statystycznej karcie wypadku przy pracy. Dodatkowo dokumenty te sporządza się na podstawie protokołu ustalania okoliczności i przyczyn wypadku (protokołu powypadkowego), który również musi zostać sporządzony po powstaniu wypadku w przedsiębiorstwie. Zakres rejestrowanych w tych dokumentach informacji określono w przepisach prawa.
Zasady rejestrowania wypadku przy pracy w protokole wypadku przy pracy
Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku przy prac zespół powypadkowy jest zobligowany przepisami prawa (art.234 Kodeksu pracy oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy [Dz. U. Nr 105, poz. 870]) do sporządzenia protokołu powypadkowego, w którym powinny zostać opisane następujące informacje (według wzoru Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 16 września 2004 r. Dz.U. 2004 nr 227 poz. 2298):
Zespół sporządza protokół nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku. Jeżeli istnieją uzasadnione przeszkody lub trudności w sporządzeniu protokołu w przewidzianym terminie, to powinny być one podane w treści protokołu powypadkowego. Najczęstsze przyczyny opóźnienia to: niemożność wysłuchania relacji poszkodowanego lub świadka z przebiegu wypadku przy pracy z powodu jego niedyspozycji (np. nieodzyskania przytomności), niesporządzenie w terminie opinii specjalistów oraz skomplikowany przebieg i okoliczności wypadku przy pracy [1].
Po sporządzeniu protokołu powypadkowego, zespół powypadkowy niezwłocznie doręcza go pracodawcy, wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową, w celu zatwierdzenia.
Jeżeli któryś z członków zespołu powypadkowego nie zgadza się z ustaleniami zespołu powinien on złożyć w protokole swoją opinie na temat ustaleń, wraz z uzasadnieniem. W przypadku rozbieżności zdań decyzje o treści protokołu powypadkowego podejmuje pracodawca.
Przed zatwierdzeniem protokołu powypadkowego, zespół powypadkowy jest zobowiązany zapoznać z jego treścią poszkodowanego. W przypadku kiedy wypadek miał skutek śmiertelny, to treść protokołu powinna zostać przedstawiona członkom rodziny poszkodowanego. Poszkodowany, albo członkowie rodziny, w przypadku wypadku śmiertelnego, mogą zgłaszać uwagi i zastrzeżenia do zapisów w protokole, o czym członkowie zespołu mają obowiązek poinformować.
Do protokołu powypadkowego zespół załącza wszystkie uzyskane w trakcie badania wypadku dokumenty: zapisy wyjaśnień poszkodowanego i świadków, pisemną opinie lekarza lub innych specjalistów, szkice i fotografie miejsca wypadku.
Protokół powypadkowy zatwierdza pracodawca nie później niż w terminie 5 dni od dnia jego sporządzenia. Jeżeli do treści protokołu powypadkowego zostały zgłoszone zastrzeżenia przez poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego w wypadku pracownika, albo protokół jest niezgodny z wymaganiami przepisów, to pracodawca powinien zwrócić niezatwierdzony protokół w celu wyjaśnienia i uzupełnienia go przez zespół powypadkowy. W takim przypadku zespół powypadkowy sporządza nowy protokół, w czasie nie dłuższym niż 5 dni, który zwiera odpowiednie poprawki i uwzględnia uzasadnione zastrzeżenia i następnie przekazuje go pracodawcy do zatwierdzenia, wraz z niezatwierdzonym protokołem.
Zatwierdzony protokół powypadkowy pracodawca niezwłocznie dostarcza poszkodowanemu pracownikowi, a w razie wypadku śmiertelnego członkom jego rodziny. W przypadku śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych wypadków pracodawca powinien dodatkowo niezwłocznie dostarczyć protokół powypadkowy właściwemu inspektorowi pracy, który może zwrócić się o ponowne ustalenie okoliczności i przyczyny wypadku.
Pracodawca jest zobowiązany przechowywać protokół powypadkowy, wraz z dokumentacją dotyczącą wypadku przez okres 10 lat (art. 234 §31 Kodeksu pracy) [1].
Zasady rejestrowania wypadku przy pracy w rejestrze wypadków przy pracy
Na podstawie sporządzonego protokołu pracodawca jest zobowiązany przepisami prawa [1] do prowadzenia rejestru wypadków przy pracy. W rejestrze wypadków przy pracy zapisuje się podstawowe informacje o wszystkich wypadkach przy pracy, które zdarzyły się w przedsiębiorstwie, bez względu na to, czy powodują one absencję, czy też nie. Według przepisów prawa rejestr wypadków przy pracy zawiera:
Tablica 1. Przykładowy rejestr wypadków przy pracy
Wskaźniki wypadków przy pracy stosowane do monitorowania i oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy
Dane zamieszczone w rejestrze wypadków przy pracy mogą następnie posłużyć do analizy stanu bezpieczeństwa przedsiębiorstwa, w tym obliczania wskaźników wypadków przy pracy – np. wskaźnika częstości wypadków na 1000 pracujących lub wskaźnika ciężkości wypadków. Dane te można również wykorzystać do analizy realizacji zaleceń profilaktycznych zespołu powypadkowego. Dane te mogą również posłużyć do wypełnienia formularza sprawozdawczego ZUS-IWA, przekazywanego do ZUS w celu obliczenia składki na ubezpieczenie wypadkowe.
Zasady rejestrowania wypadku przy pracy w statystycznej karcie wypadku
Statystyczna karta wypadku służy do rejestrowania informacji o wypadku przy pracy, w sposób jednolity, który umożliwia przeprowadzanie analiz statystycznych, zarówno na poziomie przedsiębiorstwa, jak i państwa, a także całej Unii Europejskiej. Wzór statystycznej karty wypadku ustalono w przepisach prawa [2]. Zgodnie z obowiązującymi przepisami karta ta powinna być wypełniona dla każdego poszkodowanego w wypadku przy pracy (bez względu na to, czy wypadek spowodował absencję, czy też nie) lub wypadku traktowanego na równi z wypadkiem przy pracy i przekazana do Głównego Urzędu Statystycznego. Statystyczną kartę wypadku przy pracy należy przekazać po zatwierdzeniu protokołu powypadkowego lub karty wypadku: część 1 karty – do 15 dnia roboczego następnego miesiąca, część 2 uzupełniającą – przed upływem 6 miesięcy od wypadku. Kartę przekazuje się w formie elektronicznej na portal sprawozdawczy Głównego Urzędu Statystycznego lub, w uzasadnionych przypadkach, w oryginale sporządzonym w formie pisemnej do Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy.
Informacje rejestrowane w statystycznej karcie wypadku dotyczą:
Sposób rejestrowania tych informacji został dostosowany do zasad przyjętych przez Urząd Statystyczny Unii Europejskiej (Eurostat) dla Europejskich Statystyk Wypadków przy Pracy (ESAW - European Statistics on Accidents at Work).
Zakres informacji rejestrowanych w statystycznej karcie wypadku wykracza poza minimum ustalone przez Eurostat, ponieważ dostosowując zasady statystyki do wymagań Eurostatu nie zrezygnowano z pozyskiwania informacji dodatkowych, które były rejestrowane w polskich statystykach od wielu lat, jak na przykład przyczyny wypadku czy też szacunkowe straty materialne spowodowane wypadkiem.
Do statystycznej karty wypadku załączono objaśnienia i klasyfikacje, które należy zastosować przy rejestrowaniu w niej informacji o wypadku przy pracy.
Opis przebiegu wypadku przy pracy w statystycznej karcie wypadku jest ściśle związany z modelem wypadku przyjętym przez Eurostat, w którym w wyraźny sposób wyodrębniono kolejne fazy: sytuację bezpośrednio przed wypadkiem, powstanie odchylenia i powstanie urazu. Informacje rejestrowane do celów statystycznych odnoszą się konsekwentnie do tych faz (rys. 1). Traktując ten model nieco szerzej, statystyczna karta wypadku przewiduje również rejestrowanie przyczyn wypadku przy pracy.
Rys. 1. Model wypadku przy pracy wg Eurostatu
Do celów statystycznych sytuację bezpośrednio przed wypadkiem opisuje się przez określenie miejsca powstania wypadku, rodzaju miejsca wypadku, procesu pracy oraz czynności wykonywanej przez poszkodowanego w chwili wypadku.
Miejsce powstania wypadku, czyli miejsce, w którym przebywał poszkodowany w chwili wypadku zaliczyć można do jednej z wymienionych niżej kategorii, wskazując następnie podkategorię, określającą to miejsce w sposób bardziej szczegółowy:
Rodzaj miejsca wypadku określa miejsce zdarzenia ze względu na lokalizację stanowiska pracy w zakładzie pracy (jego jednostce lokalnej) lub poza nim.
Pod pojęciem proces pracy rozumie się podstawowy rodzaj pracy, wykonywanej przez poszkodowanego w tym okresie, w którym wypadek miał miejsce. W statystycznej karcie wypadku wyróżniono następujące kategorie procesów pracy:
Każdej z tych kategorii przypisano szereg podkategorii, określających proces pracy bardziej szczegółowo. Na ogół proces pracy jest związany z miejscem powstania wypadku; na przykład w procesie pracy określonym jako „produkcja” miejscem powstania wypadku będzie na ogół „miejsce produkcji”.
Czynność wykonywana przez poszkodowanego w chwili wypadku to czynność wykonywana przez poszkodowanego w sposób zamierzony, bezpośrednio przed wypadkiem. Do celów statystycznych podzielono czynności wykonywane podczas wypadku w następujący sposób:
Zasady określania kategorii czynności wykonywanej podczas wypadku przedstawiono w tablicy 2.
Tablica 2. Ogólne zasady określania kategorii czynności wykonywanej podczas wypadku
Kategoria czynności |
Czynność związana procesem produkcyjnym |
Czynność wykonywana przy pomocy narzędzi i/lub środków pomocniczych |
Obsługiwanie maszyn |
tak |
tak |
Prace narzędziami ręcznymi |
tak |
tak |
Kierowanie/jazda środkami transportu/obsługa ruchomych maszyn i innych urządzeń |
tak |
tak |
Operowanie przedmiotami |
tak |
nie |
Transport ręczny |
tak |
nie |
Poruszanie się |
nie |
nie |
Obecność |
nie |
nie |
Jeżeli poszkodowany wykonuje bezpośrednio przed wypadkiem kilka różnych czynności, należy zarejestrować tę, która jest najbardziej związana z powstałym w wypadku urazem.
Przykład:
Poszkodowany obsługuje strugarkę: przenosi kawałki drewna i wkłada je do maszyny.
Opis zdarzenia |
Klasyfikacja czynności wykonywanej w chwili wypadku |
Poszkodowany upuścił kawałek drewna na swoją nogę. |
Transport ręczny – Przenoszenie (kod 53) |
Poszkodowany został pochwycony przez maszynę i stracił palec. |
Obsługiwanie maszyn – Podawanie/odbieranie materiałów, półwyrobów itp. (kod 12) |
Czynnik materialny związany z czynnością wykonywaną przez poszkodowanego w chwili wypadku oznacza maszynę, narzędzie lub inny przedmiot, używany przez poszkodowanego w chwili, gdy uległ on wypadkowi. Ten czynnik może, ale nie musi być związany z odchyleniem i nie musi powodować urazu. Jeżeli występuje kilka czynników materialnych związanych z czynnością wykonywaną przez poszkodowanego w chwili wypadku, to powinien zostać wskazany ten czynnik, który występował bezpośrednio przed odchyleniem. Czynnik materialny związany z czynnością wykonywaną przez poszkodowanego w chwili wypadku jest klasyfikowany w ten sam sposób, co czynnik materialny związany z odchyleniem oraz źródło urazu.
Fazę odchylenia opisuje wydarzenie będące odchyleniem od stanu normalnego oraz czynnik materialny związany z odchyleniem.
W klasyfikacji wydarzeń będących odchyleniem od stanu normalnego można wyróżnić następujące grupy:
Jeżeli w chwili wypadku nastąpiło kilka różnych zdarzeń stanowiących odchylenia od stanu normalnego, należy zarejestrować to z nich, które:
Czynnik materialny związany z odchyleniem to maszyna, narzędzie, obiekt, itp., który ma bezpośredni związek z odchyleniem. Jeśli z odchyleniem związanych jest kilka czynników materialnych, to wówczas musi być wskazany ostatni występujący w fazie odchylenia czynnik materialny. Przyjęta klasyfikacja czynnika materialnego jest taka sama dla czynnika związanego z czynnością wykonywaną przez poszkodowanego w chwili wypadku, czynnika związanego z odchyleniem i źródła urazu.
Wydarzenie powodujące uraz opisuje, w jaki sposób poszkodowany doznał urazu (fizycznego bądź psychicznego), spowodowanego przez czynnik materialny. Wydarzenia te zgrupowano następująco:
Czynnik materialny będący źródłem urazu to maszyna, narzędzie, inny obiekt lub czynnik środowiska, z którym kontakt stał się przyczyną urazu (fizycznego lub psychicznego). Przyjęta w statystycznej karcie wypadku klasyfikacja czynnika materialnego jest taka sama dla czynnika związanego z czynnością wykonywaną przez poszkodowanego w chwili wypadku, czynnika związanego z odchyleniem i źródła urazu.
W klasyfikacji czynnika materialnego wyróżniono następujące kategorie główne:
Każda z wymienionych wyżej kategorii składa się z licznych podkategorii, określających czynnik materialny w dokładniejszy sposób.
Przy rejestrowaniu przebiegu wypadku w statystycznej karcie wypadku obowiązują następujące zasady:
Przykład a)
Czynność wykonywana podczas wypadku |
Czynnik materialny |
Pracownik niósł |
worek |
Odchylenie |
Czynnik materialny |
Potknął się |
o próg |
Wydarzenie powodujące uraz |
Źródło urazu |
uderzył się |
o podłogę |
Przykład b)
Czynność wykonywana podczas wypadku |
Czynnik materialny |
Pracownik stał |
W pokoju |
Odchylenie |
Czynnik materialny |
Eksplodował |
Zbiornik |
Wydarzenie powodujące uraz |
Źródło urazu |
Został uderzony |
Przez przewracającą się ścianę |
Przyczyny wypadku są to wszelkie braki i nieprawidłowości, które bezpośrednio lub pośrednio przyczyniły się do powstania wypadku. W statystykach polskich rejestrowane są od wielu lat przyczyny wypadków przy pracy, klasyfikowane ogólnie w następujących kategoriach:
Biorąc pod uwagę, że na wystąpienie wypadku składa się na ogół splot różnych przyczyn, w statystycznej karcie wypadku przewidziano możliwość zarejestrowania siedmiu różnych przyczyn. Jest to rozwiązanie zmierzające do ujęcia w statystykach pośrednich oraz źródłowych przyczyn wypadku, a nie tylko jego przebiegu. Statystyki europejskie nie obejmują tego rodzaju informacji, ograniczając się do rejestrowania przebiegu wypadku.
Wzór statystycznej karty wypadku Z-KW:
[1] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870)
[2] Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 stycznia 2009 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy (Dz. U. z 2009 r. Nr 14, poz. 80 z późn. zm.)