Wykaz Projektów
Streszczenie

Aktualizacja i rozwój serwisu BEZPIECZNIEJ wspomagającego profilaktykę zagrożeń fizycznych w środowisku pracy, w tym w kontekście zmian na rynku pracy związanych z imigracją zarobkową

Kierownik projektu: dr inż. Leszek Morzyński

Streszczenie projektu:

Celem głównym zadania była aktualizacja i rozbudowa serwisu internetowego BEZPIECZNIEJ wspomagającego prowadzenie systemowej profilaktyki fizycznych zagrożeń w środowisku pracy takich jak: hałas, drgania mechaniczne, pola elektromagnetyczne i nielaserowe promieniowanie optyczne oraz związanych z mikroklimatem środowiska pracy, a także w kontekście zmian na rynku pracy związanych z imigracją zarobkową. Opracowany w CIOP-PIB i udostępniony w portalu internetowym Instytutu serwis BEZPIECZNIEJ zawiera materiały merytoryczne, materiały szkoleniowe, prezentacje multimedialne oraz narzędzia komputerowe wspomagające systemową profilaktykę fizycznych zagrożeń w środowisku pracy.

W 1. etapie zadania przeprowadzono aktualizację materiałów udostępnianych w serwisie internetowym BEZPIECZNIEJ (w wersji polskiej i angielskiej). Szczególną uwagę zwracano na aktualność powołanych w materiałach przepisów prawa i norm odnoszących się do danego czynnika fizycznego. Dokonano rozbudowy serwisu BEZPIECZNIEJ i dodano zagadnienia związane z hałasem ultradźwiękowym i hałasem infradźwiękowym. W tym celu opracowano m.in. materiały omawiające wpływ tych rodzajów hałasu na organizm człowieka, związane z nimi przepisy prawa oraz podstawowe zasady oceny zagrożeń i metody ich ograniczania. Ponadto w ramach rozbudowy serwisu BEZPIECZNIEJ opracowano i umieszczono w nim kolejne narzędzia komputerowe wspomagające wyznaczanie ekspozycji i ocenę ryzyka zawodowego. Przeprowadzono również badania ankietowe pracujących w Polsce pracowników pochodzenia ukraińskiego. Ankieta dotyczyła wiedzy pracowników na temat wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, źródeł i sposobów pogłębiania tej wiedzy oraz ich preferencji odnośnie materiałów informacyjnych i szkoleniowych o tematyce bhp. Opracowana ankieta zawierała 33 pytania dotyczące charakterystyki osoby badanej (w tym długości zatrudnienia w Polsce, sektora gospodarki, w której zatrudniony jest ankietowany czy też jego preferencji językowych) oraz źródeł i sposobów zdobywania wiedzy o bhp, potrzeb w zakresie dostępu do takich materiałów oraz preferencji dotyczących ich zawartości. Badania ankietowe metodą CAWI przeprowadzono na 107 zatrudnionych w Polsce pracownikach ukraińskich, reprezentujących różne sektory gospodarki.

 

a)  b) 

Zadanie 4.SP.11. Widok głównej strony serwisu BEZPIECZNIEJ (a), oraz materiałów informacyjnych poświęconych serwisowi (b).

 

W 2. etapie zadania, obok aktualizacji zawartości serwisu, dokonano również rozbudowy serwisu BEZPIECZNIEJ o zagadnienia związane z obciążeniem mięśniowo-szkieletowym w środowisku pracy. W tym celu opracowano m.in.: materiały omawiające zagrożenia związane z nadmiernym obciążeniem układu mięśniowo-szkieletowego człowieka, uwarunkowania prawne odnoszące się do ergonomii i dotyczące przeciwdziałaniu rozwojowi dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego, czynniki rozwoju dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego jako źródła ekspozycji związanymi z czynnościami wykonywanymi na stanowisku pracy oraz podstawowe zasady oceny, sposoby kontrolowania i redukcji obciążenia mięśniowo-szkieletowego. W drugim etapie zadania dokonano również szczegółowej analizy wyników, zrealizowanych w etapie pierwszym, badań ankietowych wśród pracowników z Ukrainy. Biorąc pod uwagę wyniki badań ankietowych opracowano i udostępniono ukraińskojęzyczną (БЕЗПЕЧНІШЕ) i rosyjskojęzyczną (БЕЗОПАСНЕЕ) wersję serwisu BEZPIECZNIEJ.

W 3. etapie zadania kontynuowano prace związane z bieżąca aktualizacja serwisu obejmująca jego wszystkie wersje językowe. Poszerzano również zawartość serwisu o nowe treści, głównie w jego wersjach obcojęzycznych. Wybrano i przygotowano redakcyjnie, przetłumaczono i opublikowano w odpowiednich wersjach językowych serwisu kolejne materiały merytoryczne m.in. z obszaru dotyczącego takich czynników fizycznych jak hałas ultradźwiękowy, hałas infradźwiękowy, obciążenie mięśniowo-szkieletowe. Dodano również nowe narzędzia komputerowe, w szczególności w obszarze dotyczącym hałasu i hałasu ultradźwiękowego. Aktualny widok strony głównej serwisu bezpiecznej przedstawiono na rysunku.

Działaniem realizowanym przez wszystkie etapy zadania, któremu szczególną uwagę poświęcono w etapie 3., była promocja serwisu bezpieczniej wśród jego potencjalnych użytkowników – pracodawców, pracowników, przedstawicieli służb BHP – poprzez upowszechnianie informacji o serwisie, jego zawartości i możliwości wykorzystania w działaniach profilaktycznych. W 3. etapie zadania informacje o serwisie BEZPIECZNIEJ upowszechniano poprzez: publikacje, referaty na konferencjach międzynarodowych i krajowych, referaty na seminariach tematycznych i szkoleniach specjalistycznych oraz opracowane i wydrukowane w trzecim etapie zadania materiały informacyjne w postaci ulotki.

Wyniki zadania przedstawiono 3 publikacjach naukowych i 2 popularnonaukowych oraz zaprezentowano na 2 konferencjach międzynarodowych, 6 konferencjach krajowych, 10 seminariach tematycznych i w trakcie szkoleń specjalistycznych.



Jednostka: Pracownia Przetwarzania Dźwięku

Okres realizacji: 01.01.2020 – 31.12.2022