Wykaz Projektów
Streszczenie

Opracowanie innowacyjnych narzędzi edukacyjnych wspierających kształcenie w dziedzinie ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy

Kierownik projektu: dr Beata Taradejna-Nawrath

Streszczenie projektu:

Celem głównym zadania była poprawa skuteczności i jakości procesu kształcenia w zakresie zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych wpływających na bezpieczeństwo i higienę pracy.

W wyniku realizacji zadania uzyskano następujące produkty:

  • innowacyjne narzędzia edukacyjne przeznaczone do kształcenia w dziedzinie bhp (2022), które mają postać:
    • 18 interaktywnych ćwiczeń komputerowych (dostępnych pod adresem: https://pcwedu.ciop.pl/ z serwera CIOP-PIB po uprzednim otrzymaniu hasła dostępu), które mogą być stosowane w edukacji zdalnej i stacjonarnej,
    • 4 ćwiczeń z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej – do realizacji na stacjonarnych symulatorach w laboratoriach CIOP-PIB;
  • publikacja w czasopiśmie popularnonaukowym (2022).

 

 

Zadanie 4.SP.01. Przykładowy ekran interaktywnego ćwiczenia (z poleceniem do wykonania i możliwością odtwarzania filmu)

 

 

Zadanie 4.SP.01. Widok symulatora wirtualnego żurawia: 1. Jeden z dwóch dżojstików do sterowania wirtualnym żurawiem; 2. Ekrany do wyświetlania obrazu z środowiska wirtualnego; 3. Gogle VR; 4. Aluminiowa konstrukcja symulatora żurawia; 5. Siedzisko operatora

 

Opracowane narzędzia edukacyjne są tematycznie powiązane z wybranymi problemami z obszaru ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, realizowanymi w ramach programów kształcenia różnych form edukacyjnych w dziedzinie bhp (studiów podyplomowych, szkoleń okresowych i specjalistycznych, kształcenia akademickiego). Służą do realizacji zajęć dydaktycznych prowadzonych w trybie stacjonarnym i online. Interaktywne ćwiczenia komputerowe dostępne są (po uprzednim otrzymaniu hasła i zalogowaniu się) na urządzeniach stacjonarnych lub mobilnych (komputer, laptop, tablet) mających dostęp do Internetu. Mogą być wykonywane indywidualnie lub w grupach. Ćwiczenia wykorzystujące rzeczywistość wirtualną umożliwiają udział w danym środowisku pracy i oddziaływanie na nie. Zadaniem uczestników ćwiczeń jest identyfikacja zagrożeń oraz zaproponowanie działań profilaktycznych i dostosowanie środowiska pracy do potrzeb pracowników. Ćwiczenia są wykonywane na symulatorach stacjonarnych w laboratoriach CIOP-PIB.

Narzędzie edukacyjne poddano walidacji. W tym celu zastosowano je w realizacji zajęć dydaktycznych na studiach podyplomowych „Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy” oraz wybranych szkoleń w dziedzinie bhp prowadzonych przez CIOP-PIB. W zajęciach uczestniczyło 97 słuchaczy i 14 wykładowców (autorów narzędzi). Uwagi na temat ćwiczeń użytkownicy przekazali w ankietach i ustnie. Uzyskane wyniki wskazują na to, że narzędzia edukacyjne są skutecznym ogniwem dydaktycznym, wspierającym zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie poprawy warunków i bezpieczeństwa pracy, zmniejszenia narażenia pracowników na czynniki szkodliwe, uciążliwe, niebezpieczne, choroby zawodowe i wypadki przy pracy. Poniżej przedstawiono wybrane wyniki badania ankietowego. Respondenci stwierdzili, że narzędzia edukacyjne angażują poznawczo i są pomocne w procesie kształcenia, ponieważ:

  • dzięki nim po raz pierwszy zetknęli się z niektórymi problemami, zobaczyli niektóre maszyny i procesy w środowisku pracy – 55% respondentów,
  • skłaniają do refleksji nad prezentowanym zagadnieniem z obszaru bhp – 61% respondentów,
  • pomagają lepiej zrozumieć omawiane na wykładach zagadnienia – 66% respondentów,
  • umożliwiają poznanie metodologii postępowania w konkretnych przypadkach – 55% respondentów,
  • wspomagają samodzielne zdobywanie wiedzy, stosowanie jej i weryfikowanie – 48% respondentów.

Cel zadania został osiągnięty – opracowano narzędzia edukacyjne, które poprawiają skuteczność i jakość procesu kształcenia w zakresie zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych wpływających na bezpieczeństwo i higienę pracy.

Wyniki zadania przedstawiono w 1 publikacji popularnonaukowej.



Jednostka: Centrum Edukacyjne

Okres realizacji: 01.01.2020 – 31.12.2022