Stanowiska pracy
BEZPIECZEŃSTWO MOTOCYKLISTÓW, A ODZIEŻ OCHRONNA

 

Bezpieczeństwo motocyklistów, a odzież ochronna

 

 

Już od XX wieku motocykle są bardzo popularnym środkiem transportu. W ostatnich latach fakt ten może wynikać z nasilenia ruchu drogowego, a tym samym z chęci do sprawniejszego poruszania się po zatłoczonych ulicach miast za pomocą jednośladów niż samochodu. O popularności tego środka lokomocji może świadczyć m.in. zwiększająca się z roku na rok liczba osób ubiegających się o prawo jazdy na prowadzenie motocykla. Również z roku na rok zwiększa się liczba zarejestrowanych motocykli w Polsce. W 2005 r. było to 754 tys. sztuk, w 2009 r. liczba ta zwiększyła się do 975 tys., natomiast w 2010 r. osiągnęła wartość 1013 tys. motocykli [1].

Istnieją zawody, w których motocykle czy quady (pojazd czterokołowy przeznaczony głównie do jazdy w terenie) są bardzo często wykorzystywane, co pociąga za sobą potrzebę stosowania środków ochrony indywidualnej, w postaci kasków oraz odpowiedniej odzieży motocyklowej. Z takich rozwiązań podczas wykonywania swoich obowiązków korzystają m.in. policjanci (z sekcji motocyklowych) czy funkcjonariusze Straży Granicznej np. podczas patrolowania granic.

Należy jednak pamiętać, że skutki wypadku na motocyklu są większe niż wypadku samochodowego. Jadąc na motocyklu kierowca nie jest chroniony klatką bezpieczeństwa, strefami kontrolowanego zgniotu czy chociażby pasami bezpieczeństwa. Jedyną ochroną ciała podczas wypadku może być odzież motocyklowa. Kurtka i spodnie mają chronić nie tylko przed wiatrem, ale i słońcem, deszczem, oparzeniami od rozgrzanych elementów motocykla, uderzeniami drobnych kamieni wydobywających się spod kół innych pojazdów, czy przed uderzeniami owadów. Jednak przede wszystkim odzież motocyklowa jest jedyną ochroną ciała w momencie upadku czy zderzenia z innymi pojazdami lub obiektami.

W serwisie zwrócono uwagę na rolę, jaką odgrywa odzież motocyklowa, jakie normy powinna ona spełniać i jakie części ciała najbardziej narażone są na obrażenia podczas wypadków.

 

 

 

NORMY TECHNICZNE

 

[1]  PN-EN 1621-1:1999 Odzież ochronna dla motocyklistów zabezpieczająca przed skutkami uderzeń mechanicznych -  Wymagania i metody badań dla ochron przeciwuderzeniowych

[2]  PN-EN 1621-2:2005 Odzież ochronna dla motocyklistów zabezpieczająca przed skutkami uderzeń mechanicznych -Część2: Ochraniacze pleców dla motocyklistów - Wymagania i metody badań

[3]  PN-EN 13595-1:2005 Odzież ochronna dla zawodowych motocyklistów - Kurtki, spodnie oraz ubiory jedno- lub kilkuczęściowe - Część 1: Wymagania ogólne

[4]  PN-EN 13595-2:2005 Część 2: Metoda badania odporności na ścieranie udarowe

[5]  PN-EN 13595-2:2005 Część 3: Metoda badania wytrzymałości na wypychanie

[6]  PN-EN 13595-2:2005 Część 4: Metoda badania odporności na przecięcie udarowe

 
Polecamy

Zarządzanie wiekiem. Pracownicy 50+

zobacz

 

 

Europejska Kampania 2016-2017 pn. "Bezpieczni na starcie, zdrowi na mecie"

zobacz

 

 

Opracowane przez międynarodowy zespół ekspertów Karty Charakterystyki Zagrożeń Zawodowych, związanych z wykonywaniem 80 różnych zawodów, zalecenia dotyczące działań i środków profilaktycznych.

zobacz

 
 

CHEMPYŁ - baza wiedzy o zagrożeniach chemicznych i pyłowych, wspomagająca ocenę narażenia i ryzyka zawodowego spowodowanego występowaniem czynników chemicznych i pyłowych w środowisku pracy.

zobacz