Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Starzejące się społeczeństwo |
Badania aktywności zawodowej pracowników |
Przyczyny wczesnego kończenia aktywności zawodowej pracowników |
Czynniki ryzyka przedwczesnej niezdolności do pracy |
Aktywizacja zawodowa osób starszych w Strategii Lizbońskiej |
Zalecenia dla pracowników starszych |
Dobre praktyki 50+ |
Przepisy prawne |
Książki |
Artykuły |
Poradnik 50+ |
Zarządzanie wiekiem i jego elementy
„Zarządzanie wiekiem”, definiowane jako element zarządzania zasobami ludzkimi lub też – element zarządzania szerzej pojętą różnorodnością (zwalczanie dyskryminacji ze względu na wiek, płeć, rasę, religię). Polega ono na realizacji działań, które pozwalają na bardziej racjonalne i efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich, dzięki uwzględnianiu potrzeb i możliwości pracowników
w różnym wieku.
Zarządzanie wiekiem może się przyczyniać m.in.: do wzrostu wydajności pracy przedsiębiorstwa, spadku kosztów zarządzania zasobami ludzkimi, wzrostu
i poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa, utrzymania (bądź poprawy) wizerunku firmy, a także lepszego dostosowania się do zmieniających się potrzeb klientów (oni też się starzeją). W niektórych przypadkach zarządzanie wiekiem stosowane jest po to, by ograniczyć dodatkowe koszty pracy, spowodowane np. większą absencją chorobową. Działaniami mogącymi obniżać koszty są np.: promocja i ochrona zdrowia oraz poprawa ergonomii stanowisk pracy.
Wśród najważniejszych obszarów zarządzania wiekiem wymienia się[1]:
[1] G. Naegele, A. Walker A guide to good practice in age management. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, 2006. W: http://www.eurofound.europa.eu/pubdocs/2005/137/en/1/ef05137en.pdf
Ostatnio udostępnione tematy
w BHP-Info: