Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Informacje ogólne |
Przepisy polskie |
Przepisy międzynarodowe |
Procedura zaliczania |
Procedura zgłoszenia |
PZA + SZB |
Raport o bezpieczeństwie |
Efekt domina |
Zmiany w ZDR oraz ZZR |
Plany operacyjno-ratownicze |
Reagowanie na awarie |
Zgłaszanie poważnych awarii do GIOŚ |
Informowanie społeczeństwa |
Zagospodarowanie terenów |
Inspekcje, kontrole, nadzór |
Transgraniczne skutki awarii |
Odpowiedzialność i sankcje |
Zakłady niesevesowskie |
Substancje mogące powstać w trakcie poważnej awarii |
Materiały dodatkowe - do pobrania |
Materiały szkoleniowe dot. przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym |
Zakłady niesevesowskie
Autor: dr Agnieszka Gajek
Przepisy polskie – ustawa Prawo ochrony środowiska [1], jak i unijne – Dyrektywa Seveso II [2,3] i Dyrektywa Seveso III [4] dotyczące przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym i ograniczania ich skutków,wprowadziły podział na dwa rodzaje zakładów stwarzających ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Zakłady stwarzające mniejsze zagrożenie zostały określone mianem zakładów o zwiększonym ryzyku – ZZR, a zakłady stwarzające większe zagrożenie – zakładami o dużym ryzyku ZDR wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Zakłady te zobowiązane zostały, na mocy prawa, do wykonywania szeregu procedur systemu przeciwdziałania poważnym awariom. Nasuwa się pytanie, czy tylko te zakłady mogą stwarzać zagrożenie poważnymi awariami w Polsce?