Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
|
Dobre praktyki BHP - wprowadzenie |
CELE KAMPANII |
DZIAŁANIA KAMPANII |
PARTNERZY KAMPANII |
Materiały kampanii |
Jak zostać partnerem kampanii społecznej ? |
Przykłady działań służących wymianie dobrych praktyk bhp |
Formy upowszechniania dobrych praktyk BHP |
Dobre praktyki w przedsiębiorstwach |
Poradniki dobrych praktyk |
Konferencja "Dobre praktyki" - KONIN |
Międzynarodowa konferencja - Radom |
Seminarium pt. „Podziel się bezpieczeństwem - promuj dobre praktyki bhp. Dzień bezpieczeństwa w firmie” |
V ogólnopolska konferencja na rzecz bezpieczeństwa pracy w gazownictwie |
Spotkanie techniczne z zakresu promowania bezpieczeństwa i higieny pracy w przemyśle górniczym |
Działania NIDEC |
Konferencja Skarżysko |
Piknik Edukacyjny - Iława |
Szkolenie "Świadomy pracownik – bezpieczny zakład" |
Spotkanie pod hasłem „ZAWSZE MOŻNA WIĘCEJ DLA BHP” |
SZKOLENIE PRZEZ DOŚWIADCZENIE |
Dzień BHP w Browarze w Elblągu |
Dzień BHP w Cemex Polska Sp. z o.o. Wytwórni Betonu Towarowego w Warszawie |
KONFERENCJA „Dobre praktyki w zakresie komunikacji na rzecz bezpieczeństwa i zdrowia w pracy”
5-6 marzec 2015 r., Mikorzyn k. Konina
Organizatorzy:
„Dobrymi praktykami” z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy mogą być rozwiązania, które zostały wdrożone w praktyce, przyniosły wymierne korzyści w zakresie bezpieczeństwa pracy i mogą być zastosowane w różnych przedsiębiorstwach. Uczestnicy pierwszego przedsięwzięcia tegorocznej kampanii społecznej CIOP-PIB tj. konferencji pt. „Dobre praktyki w zakresie komunikacji na rzecz bezpieczeństwa i zdrowia w pracy”, która odbyła się w dniach 5-6 marca 2015 r. w Mikorzynie i w Koninie, wysłuchali prezentacji rozwiązań wdrożonych w praktyce oraz sami opracowywali projekty, który mogą znaleźć zastosowanie w przedsiębiorstwach, przynosząc wymierne korzyści w zakresie bezpieczeństwa pracy.
Jednym z celów kampanii społecznej pn. „Podziel się bezpieczeństwem. Promuj dobre praktyki bhp” jest budowanie i rozwijanie partnerskiej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami w obszarze bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników poprzez wymianę dobrych praktyk bhp. Dla realizacji tego celu przedstawiciele przedsiębiorstw są zachęcani do prezentacji „dobrych praktyk”, promowania i upowszechnianie „dobrych praktyk” podczas spotkań, konferencji, warsztatów czy wizyt w przedsiębiorstwach. Podczas konińskiej konferencji przedstawiciele przedsiębiorstw wysłuchali prezentacji „dobrych praktyk” dotyczących komunikowania tematyki bezpieczeństwa pracy, wzięli udział w warsztatach, podczas których przygotowali projekty kampanii dotyczących bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwach oraz uczestniczyli w wizycie technicznej Hucie Aluminium w Koninie.
Przykłady „dobrych praktyk” z zakresu komunikowania tematyki bezpieczeństwa pracy zostały zaprezentowane przez przedstawicieli:
Prezentacje dotyczące poszczególnych „dobrych praktyk” są dostępne na stronie internetowej Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP Oddział w Koninie.
„Dobre praktyki” z zakresu komunikowania tematyki bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie zaprezentowali także organizatorzy drugiego dnia konferencji, tj. Hucie Aluminium w Koninie. Przedstawiono narzędzia i działania służące komunikowaniu tej tematyki pracownikom, przedstawicielom firm zewnętrznych oraz gościom przedsiębiorstwa. Przestawiono także przykładowe filmy edukacyjne dotyczące zasad bezpieczeństwa pracy, wykorzystywane podczas szkoleń z zakresu bhp.
Warsztaty w grupach
Podczas warsztatów w grupach uczestnicy konferencji samodzielnie przygotowali projekty kampanii informacyjnych dotyczących bezpieczeństwa pracy. Podczas pracy wykorzystywano także wskazówki zawarte w poradniku wydanym przez CIOP-PIB pt. „Jak przygotować i przeprowadzić w przedsiębiorstwie kampanię dotyczącą bezpieczeństwa pracy”
Z doświadczeń osób zajmujących się promowaniem bezpieczeństwa pracy wynika, że organizacja takich działań jak kampanie społeczne z zakresu bezpieczeństwa pracy, wiąże się z koniecznością ich szczegółowego przemyślenia, dokładnego zaplanowania oraz mądrego podsumowania. Nie może ograniczać się jedynie do wyboru odpowiednich metod promocji, które powinno być jednym z etapów działań. Działania te powinny być dopasowane do poziomu wiedzy oraz możliwości percepcyjnych adresatów, ale także wynikać z założonych i przyjętych celów. Podczas konferencji zaproponowano, aby działanie takie realizowane według poniższego modelu:
Podczas wykładu wprowadzającego do warsztatów uczestnicy konferencji wysłuchali charakterystyki poszczególnych etapów przygotowania i realizacji kampanii, aby następnie przygotować samodzielne projekty. Przygotowano cztery projekty kampanii, które zostały zaprezentowane na zakończenie warsztatów:
Uzupełnienie wykładów i warsztatów przygotowanych przez organizatorów konferencji stanowiła wystawa z obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy, na której swoje produkty i usługi zaprezentowali: PRS Certyfikacja, AKALA FARAONE Sp. z o.o., Filter Serwice Sp. z o.o., Laboratorium GRUPA INTERLIS Sp. z o.o. w Kaliszu, OXILINE Sp. z o.o., Iturri Poland Sp. z o.o., e-Specjalista, Spółdzielnia Inwalidów ZGODA, TARBONUS oraz Państwowa Inspekcja Pracy Oddział w Koninie.
Foto: Robert Kozela, Natalia Woźny
Program konferencji – ściągnij PDF