Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Kampanie informacyjne 2019-2024 |
Kampania społeczna 2019 - MODA NA BEZPIECZEŃSTWO |
Kampania społeczna 2018 - PRACA ODMŁADZA |
Kampania społeczna 2017- BEZPIECZNIE OD POCZĄTKU |
Kampania społeczna 2016 - ZDROWIE PRACOWNIKÓW ZYSKIEM FIRMY |
Kampania społeczna 2015 - PODZIEL SIĘ BEZPIECZEŃSTWEM. PROMUJ DOBRE PRAKTYKI BHP |
Kampania Społeczna 2014 - DOBRA KOMUNIKACJA ELEMENTEM BEZPIECZNEJ PRACY |
Kampania Społeczna 2013 "ZDROWA I BEZPIECZNA PRACA W SZKOLE" |
Kampania Społeczna 2013 "PRZEZ INNOWACJE DO BEZPIECZEŃSTWA" |
Kampania 2012-2013 - "Partnerstwo dla prewencji" |
Kampania 2012 - PREWENCJA WYPADKOWA |
Kampania 2011 - BEZPIECZNE MIEJSCE PRACY |
Kampania społeczna 2010 - Ryzyko zawodowe w przetwórstwie przemysłowym |
Kampania RYZYKO ZAWODOWE W GÓRNICTWIE 2009 |
Kampania RYZYKO ZAWODOWE W BUDOWNICTWIE 2008 |
Obchody Europejskiego Tygodnia Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy |
Konferencja pt. "Komunikacja i etyka a bezpieczeństwo pracy"
12 września 2014 r., Centrum Konferencyjne Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie, Sala Karmazynowa
Organizator:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Służby BHP Oddział w Olsztynie
Patronat honorowy:
Rektor Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego
Partnerzy:
- Centralny Instytut Ochrony Pracy-PIB
- Państwowa Inspekcja Pracy OIP w Olsztynie
- Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
- Urząd Dozoru Technicznego
Konferencja pn. „Komunikacja i etyka a bezpieczeństwo pracy”
Olsztyn, 12 września 2014 r.
W ramach Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej pn. „Dobra komunikacja elementem bezpiecznej pracy” koordynowanej przez Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy w Olsztynie została zorganizowana konferencja pn. „Komunikacja i etyka a bezpieczeństwo pracy”. Organizatorem konferencji był oddział Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP w Olsztynie.
Patronat honorowy objął Rektor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, natomiast partnerami byli: Centralny Instytut Ochrony Pracy-PIB, Państwowa Inspekcja Pracy OIP w Olsztynie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Urząd Dozoru Technicznego.
Otwierając konferencję, Elżbieta Bożejewicz, prezes OSPS BHP o/Olsztyn przedstawiła główne cele tego spotkania, zaznaczając, że słowa mają moc sprawczą, stąd konferencja na temat dobrej komunikacji kształtującej bezpieczeństwo pracy, etyki zawodowej w pracy. Wśród celów wymieniła m.in.: podnoszenie świadomości społecznej z zakresu wpływu skutecznej komunikacji na poprawę bezpieczeństwa pracy i życia człowieka.
Agnieszka Szczygielska, koordynator kampanii CIOP-PIB w swoim wystąpieniu mówiła o dobrej komunikacji, jako elemencie bezpiecznej pracy. Pamiętajmy – mówiła A. Szczygielska – każdy pracownik przychodzi do pracy z własnym bagażem doświadczeń, wspomnieniami oraz wyuczonymi sposobami wykonywania pracy. Część zachowań jest efektem wychowania, część procesu edukacji, a jeszcze inne – są efektem obserwacji kolegów z pracy. Pracownik służby bhp powinien działać na rzecz budowania kultury bezpieczeństwa pracy, która stanie się kulturą bezpieczeństwa pracy każdego z pracowników. Ważne więc, aby wszyscy pracownicy rozumieli szerszy kontekst działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy inicjowanych przez pracownika służby bhp oraz funkcję, jaką sami w nich pełnią. Komunikacja nie jest czymś, co można odhaczyć na swojej liście „rzeczy do zrobienia”. Budowanie zaufania i wiarygodności przez pracownika służby bhp jest długotrwałym procesem, który polega na konsekwentnym przykazywaniu informacji przez różne środki przekazu. Gdy pracownicy usłyszą komunikat wielokrotnie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że go zauważą, uwierzą, i co najważniejsze, podejmą zgodne z nim działanie. Podkreślała znaczenie tworzenia atmosfery dialogu i monitorowania zrozumienia, a także umiejętność uważnego słuchaniu pracownika, które sprawi, że poczują się docenieni i zrozumieją, że ich głosy są ważne dla lepszego funkcjonowania przedsiębiorstwa, bo każdy człowiek dowartościowany wchodzi w interakcję z otoczeniem. Kończąc wystąpienie powiedziała, że planując proces komunikacji dotyczący bezpieczeństwa pracy zawsze należy określić sobie, jakie zmiany w sposobie zachowania się pracowników powinny nastąpić w wyniku prowadzonych działań. Pracownicy muszą więc zostać poinformowani w sposób konkretny i przejrzysty, czego dokładnie oczekuje się od nich.
Dr Monika Maciejewska z Wydziału Nauk Społecznych UWM w Olsztynie omówiła formy przekazu w komunikacji interpersonalnej. Prosiła słuchaczy, aby zawsze zastanawiać się nad tym „jak” mówić/dyskutować o rzeczach ważnych, dot. bezpieczeństwa pracowników, tak, by przekaz przynosił wymierne efekty. Na ciekawe zjawisko dotyczące sygnalizowania naruszeń prawa pracy zwrócił uwagę Marek Wójciak z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Olsztynie. Otóż najwięcej skarg dotyczy wynagrodzenia za pracę, nawiązanie i rozwiązanie stosunku pracy, czasu pracy, legalności zatrudnienia, urlopu wypoczynkowego, nieprawidłowości w zakresie gospodarowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych …i dopiero tylko 3% skarg dotyczy wypadków w pracy. Przedstawiciel Urzędu Dozoru Technicznego podkreślał jak istotnym elementem prawidłowego zarządzania bezpieczeństwem technicznym w przedsiębiorstwie jest komunikacja. Mówił o skutkach braku właściwej komunikacji, a także jak ważne jest skuteczne informowanie pracowników na temat ryzyka związanego z wykonywaną pracą.
O nowoczesnym znaczeniu public relations mówiła prof. Anna Barcik z Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej w Katowicach. Wskazywała na oblicza public relations – trzy rodzaje: biała, czarna i szara. Nietrudno się domyślać, że komunikacja biała jest jawna i otwarta, z punktu etycznego moralna, natomiast celem działania czarnego i szarego PR jest wywołanie uczucia depersonalizacji i zagubienia, unifikacji poglądów, postaw, emocji czy opinii. Z kolei Zofia Migus-Bębnowicz z Instytutu Filozofii UWM w Olsztynie przybliżyła zagadnienie etyki zawodowej, którą budują zdefiniowane zasady określające sposób postępowania przedstawicieli poszczególnych zawodów uwzględniając kontekst moralny. I niejako kontynuacją poprzedniczki było wystąpienie Elżbiety Bożejewicz, która mówiła o zasadach etyki w pracy służby bhp.
Na zakończenie konferencji odbyła się debata, w której udział wzięli przedstawiciele reprezentujący Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Służby BHP, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, Państwową Inspekcję Pracy, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Biznes Center Club Loża Olsztyńska, Olsztyńską Izbę Budowlaną, Polskie Zrzeszenie Producentów i Dystrybutorów Środków Ochron Indywidualnych, Górnośląską Wyższą Szkołę Handlową im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
PROGRAM KONFERENCJI:
9.00 – 9.30
Rejestracja uczestników
9.30 – 9.45
Rozpoczęcie i powitanie uczestników
- Elżbieta Bożejewicz, prezes OSPSBHP o/Olsztyn
- prof. dr hab. Ryszard J. Górecki, Rektor UWM Olsztyn
SESJA I „KOMUNIKACJA”
9.45 – 10.05
„Dobra komunikacja elementem bezpiecznej pracy”
- Agnieszka Szczygielska, Koordynator Kampanii CIOP-PIB
10.05 – 10.30
Formy przekazu w komunikacji interpersonalnej
- dr Monika Maciejewska, Wydział Nauk Społecznych UWM Olsztyn
10.30 – 10.50
Sygnalizowanie naruszeń prawa pracy-praktyka PIP
- Marek Wójciak, Okręgowy Inspektor Pracy w Olsztynie
10.50 – 11.10
Skuteczna komunikacja w kształtowaniu bezpieczeństwa technicznego
- Tomasz Gosiewski, dyrektor Urzędu Dozoru Technicznego w Olsztynie
11.10 – 11.30
Rzetelność w przekazie informacji a bezpieczeństwo pracy
- Robert Kozela, redaktor naczelny miesięcznika ATEST
11.30 – 12.00 Przerwa kawowa
SESJA II „ETYKA”
12.00 – 12.30 Bariery, szanse i wyzwania etyki w biznesie
- prof. Anna Barcik, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego
w Katowicach
12.30 – 12.50
Etyka zawodowa
- dr Izabela Sebastyańska-Targowska, Wydział Nauk Społecznych UWM Olsztyn
12.50 – 13.15
Zasady etyki w pracy służby bhp
- Elżbieta Bożejewicz, prezes OSPSBHP o/Olsztyn
13.15 – 13.40
Problemy etyczne w środowisku behapowskim na przykładach spraw sądowych
- Andrzej Nowak, biegły sądowy
13.40 – 14.15 Lunch
DEBATA
14.15 – 16.15
Debata „Whistleblowing a etyka i komunikacja w biznesie”
Moderator - Grzegorz Makowski, dyrektor programu Odpowiedzialne Państwo, Fundacja im. Stefana Batorego
Regulacja whistleblowingu, stan obecny i postulaty zmian
- Anna Wojciechowska-Nowak, Fundacja im. St. Batorego
Mediacje w sprawach pracowniczych
- Okręgowa Rada Pielęgniarek i Położnych Olsztyn
Kodeks etyki zawodowej – potrzeba tworzenia
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Służby BHP, Centralny Instytut Ochrony Pracy-Państwowy Instytut Badawczy, Państwowa Inspekcja Pracy, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Biznes Center Club Loża Olsztyńska, Olsztyńska Izba Budowlana, Polskie Zrzeszenie Producentów i Dystrybutorów Środków Ochron Indywidualnych, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
16.15 – 16.40
Wręczenie nagród laureatom:
konkursu plastycznego nt „Bezpieczne miejsce pracy”
konkursu „Aktywny behapowiec”
16.40
Zakończenie konferencji, dyskusja, wnioski
Konferencji towarzyszą stoiska: PIP, CIOP-PIB, ZUS Olsztyn,
WSSE Olsztyn, TARBONUS, Portal KULTURA BEZPIECZEŃSTWA
19.00 – Bal BHP – Hotel HP PARK Olsztyn
Szczegółowe informacje – Elżbieta Bożejewicz kontakt tel. 604 416 911
Informacje organizacyjne – ściągnij
Karta zgłoszenia – przejdź na stronę www.ospsbhp.olsztyn.pl