Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Kampanie informacyjne 2019-2024 |
Kampania społeczna 2019 - MODA NA BEZPIECZEŃSTWO |
Kampania społeczna 2018 - PRACA ODMŁADZA |
Kampania społeczna 2017- BEZPIECZNIE OD POCZĄTKU |
Kampania społeczna 2016 - ZDROWIE PRACOWNIKÓW ZYSKIEM FIRMY |
Kampania społeczna 2015 - PODZIEL SIĘ BEZPIECZEŃSTWEM. PROMUJ DOBRE PRAKTYKI BHP |
Kampania Społeczna 2014 - DOBRA KOMUNIKACJA ELEMENTEM BEZPIECZNEJ PRACY |
Kampania Społeczna 2013 "ZDROWA I BEZPIECZNA PRACA W SZKOLE" |
Kampania Społeczna 2013 "PRZEZ INNOWACJE DO BEZPIECZEŃSTWA" |
Kampania 2012-2013 - "Partnerstwo dla prewencji" |
Kampania 2012 - PREWENCJA WYPADKOWA |
Kampania 2011 - BEZPIECZNE MIEJSCE PRACY |
Kampania społeczna 2010 - Ryzyko zawodowe w przetwórstwie przemysłowym |
Kampania RYZYKO ZAWODOWE W GÓRNICTWIE 2009 |
Kampania RYZYKO ZAWODOWE W BUDOWNICTWIE 2008 |
Obchody Europejskiego Tygodnia Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy |
KONFERENCJA „Dobre praktyki w zakresie komunikacji na rzecz bezpieczeństwa i zdrowia w pracy”
5-6 marzec 2015 r., Mikorzyn k. Konina
Organizatorzy:
„Dobrymi praktykami” z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy mogą być rozwiązania, które zostały wdrożone w praktyce, przyniosły wymierne korzyści w zakresie bezpieczeństwa pracy i mogą być zastosowane w różnych przedsiębiorstwach. Uczestnicy pierwszego przedsięwzięcia tegorocznej kampanii społecznej CIOP-PIB tj. konferencji pt. „Dobre praktyki w zakresie komunikacji na rzecz bezpieczeństwa i zdrowia w pracy”, która odbyła się w dniach 5-6 marca 2015 r. w Mikorzynie i w Koninie, wysłuchali prezentacji rozwiązań wdrożonych w praktyce oraz sami opracowywali projekty, który mogą znaleźć zastosowanie w przedsiębiorstwach, przynosząc wymierne korzyści w zakresie bezpieczeństwa pracy.
Jednym z celów kampanii społecznej pn. „Podziel się bezpieczeństwem. Promuj dobre praktyki bhp” jest budowanie i rozwijanie partnerskiej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami w obszarze bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników poprzez wymianę dobrych praktyk bhp. Dla realizacji tego celu przedstawiciele przedsiębiorstw są zachęcani do prezentacji „dobrych praktyk”, promowania i upowszechnianie „dobrych praktyk” podczas spotkań, konferencji, warsztatów czy wizyt w przedsiębiorstwach. Podczas konińskiej konferencji przedstawiciele przedsiębiorstw wysłuchali prezentacji „dobrych praktyk” dotyczących komunikowania tematyki bezpieczeństwa pracy, wzięli udział w warsztatach, podczas których przygotowali projekty kampanii dotyczących bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwach oraz uczestniczyli w wizycie technicznej Hucie Aluminium w Koninie.
Przykłady „dobrych praktyk” z zakresu komunikowania tematyki bezpieczeństwa pracy zostały zaprezentowane przez przedstawicieli:
Prezentacje dotyczące poszczególnych „dobrych praktyk” są dostępne na stronie internetowej Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP Oddział w Koninie.
„Dobre praktyki” z zakresu komunikowania tematyki bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie zaprezentowali także organizatorzy drugiego dnia konferencji, tj. Hucie Aluminium w Koninie. Przedstawiono narzędzia i działania służące komunikowaniu tej tematyki pracownikom, przedstawicielom firm zewnętrznych oraz gościom przedsiębiorstwa. Przestawiono także przykładowe filmy edukacyjne dotyczące zasad bezpieczeństwa pracy, wykorzystywane podczas szkoleń z zakresu bhp.
Warsztaty w grupach
Podczas warsztatów w grupach uczestnicy konferencji samodzielnie przygotowali projekty kampanii informacyjnych dotyczących bezpieczeństwa pracy. Podczas pracy wykorzystywano także wskazówki zawarte w poradniku wydanym przez CIOP-PIB pt. „Jak przygotować i przeprowadzić w przedsiębiorstwie kampanię dotyczącą bezpieczeństwa pracy”
Z doświadczeń osób zajmujących się promowaniem bezpieczeństwa pracy wynika, że organizacja takich działań jak kampanie społeczne z zakresu bezpieczeństwa pracy, wiąże się z koniecznością ich szczegółowego przemyślenia, dokładnego zaplanowania oraz mądrego podsumowania. Nie może ograniczać się jedynie do wyboru odpowiednich metod promocji, które powinno być jednym z etapów działań. Działania te powinny być dopasowane do poziomu wiedzy oraz możliwości percepcyjnych adresatów, ale także wynikać z założonych i przyjętych celów. Podczas konferencji zaproponowano, aby działanie takie realizowane według poniższego modelu:
Podczas wykładu wprowadzającego do warsztatów uczestnicy konferencji wysłuchali charakterystyki poszczególnych etapów przygotowania i realizacji kampanii, aby następnie przygotować samodzielne projekty. Przygotowano cztery projekty kampanii, które zostały zaprezentowane na zakończenie warsztatów:
Uzupełnienie wykładów i warsztatów przygotowanych przez organizatorów konferencji stanowiła wystawa z obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy, na której swoje produkty i usługi zaprezentowali: PRS Certyfikacja, AKALA FARAONE Sp. z o.o., Filter Serwice Sp. z o.o., Laboratorium GRUPA INTERLIS Sp. z o.o. w Kaliszu, OXILINE Sp. z o.o., Iturri Poland Sp. z o.o., e-Specjalista, Spółdzielnia Inwalidów ZGODA, TARBONUS oraz Państwowa Inspekcja Pracy Oddział w Koninie.
Foto: Robert Kozela, Natalia Woźny
Program konferencji – ściągnij PDF