Autorzy tekstów: mgr Sylwia Sumińska, mgr Łukasz Kapica, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy

 
 

Wymagania poznawcze w pracy

 

Wykazano, że bardziej złożona poznawczo praca jest powiązana z lepszym funkcjonowaniem poznawczym w późniejszym życiu1. Zgodnie z hipotezą „używaj albo trać” (ang. use it or lose it) duża liczba godzin spędzonych każdego dnia na wykonywaniu złożonych zadań poznawczych wzmacnia zdolności poznawcze jednostki. Pracownicy, którzy otrzymują do wykonania złożone zadania umysłowe, mogą doświadczać spadku sprawności poznawczej w wolniejszym tempie2. Wykazano, że poziom funkcjonowania poznawczego zależy od aktualnej aktywności poznawczej. Osoby, które wcześniej miały wyższe zasoby poznawcze, będą miały zachowane je na wyższym poziomie w późniejszym wieku. Wykazano, że osoby, które wcześniej wykonywały zawody o wysokim stopniu złożoności, wykazywały wzrost funkcji werbalnych przed przejściem na emeryturę, ale już nie w okresie emerytalnym. Stwierdzono także, że duża złożoność pracy była związana z wyższym poziomem percepcji przed przejściem i po przejściu na emeryturę3. Inne badanie wykazało, że osoby, które zajmowały się zawodami charakteryzującymi się wyższym poziomem wymagań umysłowych, ale nie złożonością zadań, wykazywały wolniejsze tempo spadku pamięci przed przejściem i po przejściu na emeryturę4. Badania dowiodły ponadto, że wymagania intelektualne są połączone z lepszym funkcjonowaniem poznawczym w późniejszych latach5.

 

 

Rodzaj wykonywanej pracy wpływa na sprawność poznawczą po przejściu na emeryturę
(fot. Krakenimages.com/Bigstockphoto)

 

 

 _______________________________

 

  1. R. Andel, D. Finkel, N.L. Pedersen. Effects of preretirement work complexity and postretirement leisure activity on cognitive aging. The Journals of Gerontology, Series B: Psychological Sciences and Social Sciences. 2016, 71: 849-856.
  2. T.A. Salthouse. Mental exercise and mental aging: Evaluating the validity of the “useit or lose it” hypothesis. Perspectives on Psychological Science. 2006, 1: 68-87.
  3. A.J. Gow, K. Avlund, E.L. Mortensen. Occupational characteristics and cognitive aging in the Glostrup 1914 Cohort. The Journals of Gerontology: Series B: Psychological Sciences and Social Sciences. 2014, 69: 228-236.
  4. G. Fisher et al. Mental work demands, retirement, and longitudinal trajectories ofcognitive functioning. Journal of Occupational Health Psychology. 2014, 19: 231-242.
  5. A.J. Gow, K. Avlund, E.L. Mortensen. Occupational characteristics…, dz. cyt.
 
0
0
0
2
1
0
0
0