Autorzy tekstów: mgr Sylwia Sumińska, mgr Łukasz Kapica, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy

 
 

Wpływ charakterystyki pracy na sprawność poznawczą

 

Autor: mgr Sylwia Sumińska, mgr Łukasz Kapica, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy

Źródło: Wpływ charakterystyki pracy na sprawność poznawczą, Bezpieczeństwo Pracy. Nauka i Praktyka, 2022, nr 1, s. 3-5

 

Praca jest istotnym elementem naszego życia i obok innych czynników wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie. Rodzaj wykonywanej pracy ma zatem wpływ na to, jak funkcjonujemy poznawczo. Między innymi od charakterystyki zadań w pracy czy od jej psychospołecznych warunków zależy, czy nasz mózg pracuje efektywnie, czy jednak pojawiają się problemy z koncentracją lub pamięcią. Nasze samopoczucie jest zależne od poziomu stresu, obciążenia pracą i intelektualnego zaangażowania w wykonywanie zadań, relacji ze współpracownikami i przełożonymi, a także od intensywności aktywności fizycznej w pracy. W serwisie przytoczono wyniki różnych badań, które wskazują, jak charakterystyka pracy wpływa na naszą sprawność poznawczą. Przedstawiono wpływ na sprawność poznawczą takich zagadnień, jak:

 

  1. Wymagania poznawcze w pracy
  2. Charakter zadań: praca z ludźmi, z danymi i z rzeczami
  3. Rutynowość pracy i poziom trudności
  4. Duże obciążenie pracą i niski poziom kontroli
  5. Optymalny poziom wysiłku umysłowego
  6. Stres i siedzący tryb życia

 

W serrwisie przedstawiono zarówno czynniki środowiska pracy, które przyczyniają się do gorszego funkcjonowania poznawczego, jak i czynniki zapewniające wyższą sprawność aż do później starości. Odpowiedni poziom wymagań poznawczych i wysiłku umysłowego, dostosowany do możliwości poznawczych i intelektualnych pracownika, pozwoli mu czerpać satysfakcję z pracy i nie będzie nadmiernie obciążający. Istotnym elementem jest też poczucie kontroli nad wykonywanymi w pracy zadaniami. Konieczne jest przeciwdziałanie niekorzystnym efektom stresu, nadmiernemu obciążeniu psychicznemu i fizycznemu oraz brakowi odpowiedniej stymulacji poznawczej. Świadomość różnych zagrożeń pozwoli wyeliminować te niekorzystne czynniki i zadbać o odpowiednie środowiska pracy, tak aby zapewnić społeczeństwu odpowiednie warunki do poprawy sprawności poznawczej i wolniejszy proces starzenia  

 

 

Opracowano i wydano na podstawie wyników V etapu programu wieloletniego „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy”, finansowanego w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (projekt nr I.PB.07 pt. „Opracowanie narzędzi do diagnozy sprawności poznawczej pracowników”). Koordynator programu: Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy.

 
0
0
0
1
9
7
2
4