Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Wprowadzenie do BHP pracy platformowej |
Identyfikacja zagrożeń |
Kwalifikacje i uprawnienia niezbędne do bezpiecznego wykonania pracy |
Bezpieczne stosowanie niezbędnych zasobów materialnych |
Tempo i długość czasu pracy oraz niepewność dochodów |
Częściowe podporządkowanie usługodawców usługobiorcom |
Częściowe podporządkowanie usługodawców platformom |
Brak wsparcia ze strony współpracowników i przełożonych |
BIBLIOGRAFIA |
Artykuły |
|
|
|
|
|
|
|
|
BRAK WSPARCIA ZE STRONY WSPÓŁPRACOWNIKÓW I PRZEŁOŻONYCH
PROBLEM
Praca platformowa jest często wykonywana w odosobnieniu, bez żadnego kontaktu z przełożonymi czy innymi osobami świadczącymi usługi za pośrednictwem tej samej platformy. Może to być źródłem dyskomfortu dla usługodawców, którzy niekiedy zmuszeni są samodzielnie podejmować decyzję w nierutynowych sytuacjach, kiedy nie posiadają niezbędnej do tego wiedzy i doświadczenia, a nie mają kogo poprosić o radę czy omówienie problemu. Podjęcie niewłaściwej decyzji może doprowadzić do sytuacji wypadkowej, bądź w inny sposób narazić na szwank zdrowie usługodawcy.
Brak kontaktu pomiędzy usługodawcami uniemożliwia im uzgodnienie stanowiska, a następnie – podjęcie rozmów z przedstawicielami platform – w sprawie poprawy warunków pracy oraz jej bezpieczeństwa i higieny.
Co więcej, praca platformowa – jeżeli jest koordynowana przez algorytmy – może budzić w usługodawcach poczucie, że są traktowani jak anonimowe środki produkcji.
PROPONOWANE ŚRODKI ZARADCZE
► Ułatwianie usługodawcom wzajemnej komunikacji z wykorzystaniem aplikacji (np. poprzez tworzenie forów dyskusyjnych czy przy wykorzystaniu komunikatorów;
► Organizowanie eventów integracyjnych dla usługodawców;
► Zapewnianie usługodawcom możliwości dogodnego kontaktu z przedstawicielami platform (co najmniej w godzinach świadczenia usług), zidentyfikowanie typowych problemów, w rozwiązywaniu których platforma mogłaby wspierać usługodawców, gwarantowanie krótkiego czasu reakcji na pytania i prośby usługodawców;?
► Umożliwianie usługodawcom zgłaszania propozycji dotyczących poprawy bezpieczeństwa i higieny ich pracy. Analizowanie tych propozycji i wdrażanie proponowanych udogodnień i usprawnień.
► Uwzględnianie uwag usługodawców dotyczących sposobu działania algorytmów kierujących ich pracą.
DOBRA PRAKTYKA
Na jednej z platform jeśli usługodawca napotka problemy w domu klienta, na przykład zauważa coś, co może grozić wypadkiem przy pracy lub zda sobie sprawę, że zadanie potrwa dłużej niż przewidywano, może zadzwonić do przedstawicieli platformy, aby zasięgnąć porady, jak się zachować [2].