Autor: dr Anna Skład – Zakład Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, CIOP-PIB
Źródło: Materiały informacyjne CIOP-PIB.  Jak poprawić bezpieczeństwo i higienę pracy platformowej? Poradnik dla przedstawicieli platform internetowych, Warszawa 2021 r. 

 
 
0
0
0
1
9
6
6
0

BRAK WSPARCIA ZE STRONY WSPÓŁPRACOWNIKÓW I PRZEŁOŻONYCH

 

PROBLEM

 

Praca platformowa jest często wykonywana w odosobnieniu, bez żadnego kontaktu z przełożonymi czy innymi osobami świadczącymi usługi za pośrednictwem tej samej platformy. Może to być źródłem dyskomfortu dla usługodawców, którzy niekiedy zmuszeni są samodzielnie podejmować decyzję w nierutynowych sytuacjach, kiedy nie posiadają niezbędnej do tego wiedzy i doświadczenia, a nie mają kogo poprosić o radę czy omówienie problemu. Podjęcie niewłaściwej decyzji może doprowadzić do sytuacji wypadkowej, bądź w inny sposób narazić na szwank zdrowie usługodawcy.

Brak kontaktu pomiędzy usługodawcami uniemożliwia im uzgodnienie stanowiska, a następnie – podjęcie rozmów z przedstawicielami platform – w sprawie poprawy warunków pracy oraz jej bezpieczeństwa i higieny.

Co więcej, praca platformowa – jeżeli jest koordynowana przez algorytmy – może budzić w usługodawcach poczucie, że są traktowani jak anonimowe środki produkcji.

 

PROPONOWANE ŚRODKI ZARADCZE

 

Ułatwianie usługodawcom wzajemnej komunikacji z wykorzystaniem aplikacji (np. poprzez tworzenie forów dyskusyjnych czy przy wykorzystaniu komunikatorów;

Organizowanie eventów integracyjnych dla usługodawców;

Zapewnianie usługodawcom możliwości dogodnego kontaktu z przedstawicielami platform (co najmniej w godzinach świadczenia usług), zidentyfikowanie typowych problemów, w rozwiązywaniu których platforma mogłaby wspierać usługodawców, gwarantowanie krótkiego czasu reakcji na pytania i prośby usługodawców;?

Umożliwianie usługodawcom zgłaszania propozycji dotyczących poprawy bezpieczeństwa i higieny ich pracy. Analizowanie tych propozycji i wdrażanie proponowanych udogodnień i usprawnień.

Uwzględnianie uwag usługodawców dotyczących sposobu działania algorytmów kierujących ich pracą.

 

DOBRA PRAKTYKA

 

Na jednej z platform jeśli usługodawca napotka problemy w domu klienta, na przykład zauważa coś, co może grozić wypadkiem przy pracy lub zda sobie sprawę, że zadanie potrwa dłużej niż przewidywano, może zadzwonić do przedstawicieli platformy, aby zasięgnąć porady, jak się zachować [2].