Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Wprowadzenie do BHP pracy platformowej |
Identyfikacja zagrożeń |
Kwalifikacje i uprawnienia niezbędne do bezpiecznego wykonania pracy |
Bezpieczne stosowanie niezbędnych zasobów materialnych |
Tempo i długość czasu pracy oraz niepewność dochodów |
Częściowe podporządkowanie usługodawców usługobiorcom |
Częściowe podporządkowanie usługodawców platformom |
Brak wsparcia ze strony współpracowników i przełożonych |
BIBLIOGRAFIA |
Artykuły |
|
|
|
|
|
|
|
|
CZĘŚCIOWE PODPORZĄDKOWANIE USŁUGODAWCÓW PLATFORMOM
PROBLEM
W pracy platformowej rola platformy wykracza poza zwykłe pośrednictwo pomiędzy usługodawcami a usługobiorcami, ponieważ w pewnych aspektach relacja pomiędzy platformami a usługodawcami jest zbliżona do relacji pomiędzy pracodawcami a pracownikami. Aspekty te – w zależności od sposobu funkcjonowania platformy – mogą obejmować: motywowanie do pracy, koordynowanie pracy usługodawców (np. w przypadku platform przewozowych – wskazywanie w aplikacji drogi przejazdu), ustalanie cen usług (patrz "Tempo i długość czasu pracy oraz niepewność dochodów"), nakładanie kar za niedotrzymywanie zobowiązań wobec usługobiorców, bądź nienależyte wykonanie usług.
Platformy posiadają przewagę informacyjną nad usługodawcami (ich przedstawiciele jako pierwsi dowiadują się o zamówieniach usługobiorców i, posiadając wiedzę o ogóle tych zamówień, są w stanie oszacować popyt i określić jego zmienność w czasie). Platformy niekiedy wykorzystują przewagę informacyjną nad usługodawcami, np. nie przekazując im pełnej otrzymanej od usługobiorcy informacji i przedmiocie zamówienia.
Częściowe podporządkowanie usługodawców platformom może być – podobnie jak w przypadku ich podporządkowania usługobiorcom – źródłem dodatkowych zagrożeń lub zwiększonego poziomu ryzyka zawodowego wynikającego z istniejących zagrożeń.
PROPONOWANE ŚRODKI ZARADCZE
► Branie pod uwagę kryterium zapewnienia bezpieczeństwa usługodawców przy planowaniu
procesów pracy koordynowanych przez platformę.
► Przekazywanie usługodawcom wszystkich informacji o przedmiocie zmówienia, przekazanych
przez usługobiorców już na etapie informowania ich o możliwości podjęcia zlecenia.
► W przypadku prowadzenia na platformie systemu karania użytkowników, zapewnienie, aby
spełniał on następujące kryteria:
● był symetryczny, tj. przewidywał równoważne kary w stosunku do obu stron transakcji;
● zapewniał finansowe zadośćuczynienie na rzecz osoby poszkodowanej;
● był czytelny i zrozumiały;
● był w skuteczny sposób zakomunikowany wszystkim użytkownikom
● zapewniał ukaranej osobie możliwość odwołania;
● był zaakceptowany przez użytkowników, przy czym akceptacji powinna podlegać każda zmiana zasad karania.