Autor: dr Anna Skład – Zakład Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, CIOP-PIB
Źródło: Materiały informacyjne CIOP-PIB.  Jak poprawić bezpieczeństwo i higienę pracy platformowej? Poradnik dla przedstawicieli platform internetowych, Warszawa 2021 r. 

 
 
0
0
0
1
9
6
6
2

CZĘŚCIOWE PODPORZĄDKOWANIE USŁUGODAWCÓW PLATFORMOM

 

PROBLEM

 

W pracy platformowej rola platformy wykracza poza zwykłe pośrednictwo pomiędzy usługodawcami a usługobiorcami, ponieważ w pewnych aspektach relacja pomiędzy platformami a usługodawcami jest zbliżona do relacji pomiędzy pracodawcami a pracownikami. Aspekty te – w zależności od sposobu funkcjonowania platformy – mogą obejmować: motywowanie do pracy, koordynowanie pracy usługodawców (np. w przypadku platform przewozowych – wskazywanie w aplikacji drogi przejazdu), ustalanie cen usług (patrz "Tempo i długość czasu pracy oraz niepewność dochodów"), nakładanie kar za niedotrzymywanie zobowiązań wobec usługobiorców, bądź nienależyte wykonanie usług.

Platformy posiadają przewagę informacyjną nad usługodawcami (ich przedstawiciele jako pierwsi dowiadują się o zamówieniach usługobiorców i, posiadając wiedzę o ogóle tych zamówień, są w stanie oszacować popyt i określić jego zmienność w czasie). Platformy niekiedy wykorzystują przewagę informacyjną nad usługodawcami, np. nie przekazując im pełnej otrzymanej od usługobiorcy informacji i przedmiocie zamówienia.

Częściowe podporządkowanie usługodawców platformom może być – podobnie jak w przypadku ich podporządkowania usługobiorcom – źródłem dodatkowych zagrożeń lub zwiększonego poziomu ryzyka zawodowego wynikającego z istniejących zagrożeń.

 

PROPONOWANE ŚRODKI ZARADCZE

 

Branie pod uwagę kryterium zapewnienia bezpieczeństwa usługodawców przy planowaniu

procesów pracy koordynowanych przez platformę.

Przekazywanie usługodawcom wszystkich informacji o przedmiocie zmówienia, przekazanych

przez usługobiorców już na etapie informowania ich o możliwości podjęcia zlecenia.

W przypadku prowadzenia na platformie systemu karania użytkowników, zapewnienie, aby

spełniał on następujące kryteria:

 ●  był symetryczny, tj. przewidywał równoważne kary w stosunku do obu stron transakcji;

 ●  zapewniał finansowe zadośćuczynienie na rzecz osoby poszkodowanej;

 ●  był czytelny i zrozumiały;

 ●  był w skuteczny sposób zakomunikowany wszystkim użytkownikom

 ●  zapewniał ukaranej osobie możliwość odwołania;

 ●  był zaakceptowany przez użytkowników, przy czym akceptacji powinna podlegać każda zmiana zasad karania.