Autor: dr Anna Skład – Zakład Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, CIOP-PIB
Źródło: Materiały informacyjne CIOP-PIB.  Jak poprawić bezpieczeństwo i higienę pracy platformowej? Poradnik dla przedstawicieli platform internetowych, Warszawa 2021 r. 

 
 
0
0
0
2
0
2
6
9

BEZPIECZNE STOSOWANIE MATERIALNYCH ZASOBÓW NIEZBĘDNYCH DO WYKONYWANIA PRACY

 

PROBLEM

 

Do wykonania pracy stosuje się różne zasoby materialne: pojazdy, narzędzia, substancje chemiczne, materiały i urządzenia. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pracy z wykorzystaniem tych zasobów należy zadbać, aby były one stosowane zgodnie z zaleceniami producentów. Niekiedy zalecenia te obejmują używanie środków ochronnych, np. środków ochrony indywidualnej. Usługodawcy korzystają często z zasobów materialnych, udostępnianych im przez platformy lub usługobiorców. Nie mają wówczas gwarancji dostępu do informacji na temat zasad bezpiecznego stosowania tych zasobów, w tym – do informacji o niezbędnych środkach ochronnych.

 

 

PROPONOWANE ŚRODKI ZARADCZE

 

W przypadku zasobów materialnych udostępnianych usługodawcom przez platformy:

 ●  zapewnienie dostępu do wszelkich informacji na temat bezpiecznego stosowania tych zasobów, tj. m.in.: instrukcji obsługi, instrukcji bezpieczeństwa, kart charakterystyki substancji niebezpiecznych,

 ●  Zapewnienie zgodnego z zaleceniami producentów utrzymania urządzeń (ich przeglądów, czyszczenia, konserwacji, serwisu i napraw) i ich sprawności,

 ●  Udostępnienie usługodawcom odpowiednich środków ochronnych i odzieży roboczej, poinstruowanie w zakresie sposobu ich użytkowania oraz cykliczne przypominanie o konieczności stosowania tych środków.

 

W przypadku zasobów materialnych udostępnianych usługodawcom przez usługobiorców:

 ●  Zobowiązanie usługobiorców (np. poprzez zawarcie odpowiedniej klauzuli w warunkach korzystania z platformy) do udostępnienia usługodawcom informacji na temat zasad bezpiecznego stosowania zasobów,

 ●  Poinformowanie usługobiorców, że ponoszą odpowiedzialność za sprawność tych zasobów oraz za ewentualne konsekwencje wypadków spowodowanych zaniedbaniami w tym zakresie,

 ●  Poinformowanie usługodawców o konieczności zaopatrzenia się w odpowiednie środki ochrony i ich stosowania.

 

DOBRA PRAKTYKA

 

Niektóre platformy, specjalizujące się w dostawach rowerowych, oferują usługodawcom odzież roboczą (kurtki zimowe lub przeciwdeszczowe, rękawice zimowe), elementy wyposażenia poprawiające bezpieczeństwo jazdy (kaski ochronne, oświetlenie do zamontowania na rowerze, dzwonki, maski, kamizelki odblaskowe) lub dofinansowują zakup takiego wyposażenia: na jednej z platform zaoferowano każdemu dostawcy po 45 euro dopłaty do zakupu rowerowych opon zimowych [2].