Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Wyniki badań ekspozycji na drgania
W tabeli 2 przedstawiono wartości dziennych ekspozycji na drgania działające w sposób ogólny oraz dopuszczalny czas trwania narażenia dla użytkowników zbadanych pojazdów ATV, wyznaczone w odniesieniu do różnych rodzajów nawierzchni, po których poruszały się pojazdy.
W tabeli 3 przedstawiono wartości dziennych ekspozycji na drgania działające przez kończyny górne oraz dopuszczalny czas trwania narażenia dla użytkowników zbadanych pojazdów ATV, wyznaczone dla różnych rodzajów nawierzchni, po których się one poruszały.
Założono, że czas narażenia na drgania pracownika korzystającego z tego typu pojazdu wynosi 240 min w ciągu doby.
Na rys. 5 oraz 6 przedstawiono krotności przekroczenia wartości dopuszczalnej dla ekspozycji odpowiednio na drgania ogólne oraz miejscowe, wraz z oceną ryzyka zawodowego dla użytkowników zbadanych pojazdów.
Tabela 2. Dzienne ekspozycje na drgania działające w sposób ogólny przy czasie narażenia 240 min/zmianę roboczą oraz dopuszczalne czasy narażenia wyznaczone dla kierowców/użytkowników badanych pojazdów
Oznaczenie pojazdu |
Rodzaj nawierzchni |
Dzienna ekspozycja na drgania działające w sposób ogólny (największa składowa kierunkowa) A(8)WB , m/s2 |
Dopuszczalny czas trwania narażenia t , min |
ATV I |
asfaltowa / szutrowa / bezdroża / gruntowa |
A(8)x = 0,87 |
406 |
ATV II |
asfaltowa / szutrowa / bezdroża / gruntowa |
A(8)x = 0,92 |
363 |
ATV III |
asfaltowa / szutrowa / bezdroża / gruntowa |
A(8)x = 0,80 |
480 |
ATV IV |
asfaltowa / szutrowa / bezdroża / gruntowa |
A(8)y =0,91 |
371 |
ATV V |
asfaltowa / szutrowa / droga leśna |
A(8)x = 0,96 |
333 |
ATV 1 |
kamienista / gruntowa |
A(8)z = 1,13 |
241 |
ATV 2 |
kamienista / gruntowa |
A(8)z = 1,27 |
190 |
ATV 3 |
kamienista / gruntowa |
A(8)z = 1,17 |
224 |
ATV 4 |
kamienista / gruntowa |
A(8)z = 1,61 |
119 |
ATV 5 |
kamienista / gruntowa |
A(8)z = 1,76 |
99 |
ATV 6 |
kamienista / gruntowa |
A(8)z = 2,22 |
62 |
ATV 7 |
kamienista / gruntowa |
A(8)z = 1,88 |
87 |
ATV 8 |
kamienista / gruntowa |
A(8)z = 1,64 |
114 |
ATV 9 |
kamienista / gruntowa |
A(8)z = 2,77 |
40 |
ATV 10 |
kamienista / gruntowa |
A(8)y = 1,16 |
228 |
ATV 11 |
kamienista / gruntowa |
A(8)z = 1,77 |
98 |
ATV 12 |
kamienista / gruntowa |
A(8)y = 1,30 |
182 |
Tabela 3. Dzienne ekspozycje na drgania działające przez kończyny górne oraz dopuszczalne czasy narażenia dla użytkowników zbadanych pojazdów ATV.
Oznaczenie pojazdu |
Rodzaj nawierzchni |
Dzienna ekspozycja na drgania działające przez kończyny górne A(8)HA , m/s2 |
Dopuszczalny czas trwania narażenia t , min |
ATV I |
asfaltowa / szutrowa / bezdroża / gruntowa |
2,96 |
430 |
ATV II |
asfaltowa / szutrowa / bezdroża / gruntowa |
3,85 |
254 |
ATV III |
asfaltowa / szutrowa / bezdroża / gruntowa |
3,99 |
236 |
ATV IV |
asfaltowa / szutrowa / bezdroża / gruntowa |
2,73 |
480 (505) |
ATV V |
asfaltowa / szutrowa / droga leśna |
4,00 |
235 |
ATV 1 |
kamienista / gruntowa |
5,76 |
113 |
ATV 2 |
kamienista / gruntowa |
6,83 |
81 |
ATV 3 |
kamienista / gruntowa |
6,72 |
83 |
ATV 4 |
kamienista / gruntowa |
9,50 |
42 |
ATV 5 |
kamienista / gruntowa |
8,66 |
50 |
ATV 6 |
kamienista / gruntowa |
8,94 |
47 |
ATV 7 |
kamienista / gruntowa |
6,67 |
85 |
ATV 8 |
kamienista / gruntowa |
8,56 |
51 |
ATV 9 |
kamienista / gruntowa |
11,98 |
26 |
ATV 10 |
kamienista / gruntowa |
4,84 |
161 |
ATV 11 |
kamienista / gruntowa |
6,58 |
87 |
ATV 12 |
kamienista / gruntowa |
6,46 |
90 |
Rys. 5. Krotności przekroczenia wartości dopuszczalnych dla ekspozycji na drgania ogólne wraz z oceną ryzyka zawodowego dla użytkowników zbadanych pojazdów.
Rys. 6. Krotności przekroczenia wartości dopuszczalnej dla ekspozycji na drgania działające przez kończyny górne wraz z oceną ryzyka zawodowego dla użytkowników zbadanych pojazdów
Ocena ryzyka zawodowego ze względu na zagrożenia drganiami pracowników wykorzystujących pojazdy terenowe typu ATV wykazała, że na 2 stanowiskach (ATV III – drgania ogólne i ATV IV – drgania miejscowe) wyznaczone wartości dziennych ekspozycji na drgania są na granicy przekroczenia 1 NDN (ryzyko średnie), zaś w pozostałych przypadkach wartości dopuszczalne zostały przekroczone nawet kilkukrotnie (ryzyko duże).
|
|
|
|
|
|
|
|