Zbadanie możliwości wykorzystania algorytmu przekierowania kroku do symulowania warunków bezpieczeństwa obsługi maszyn na przykładzie symulatora bezprzewodowej suwnicy
Kierownik projektu:
dr inż. Jarosław Jankowski
Streszczenie projektu:
Podstawowym celem zadania jest zbadanie możliwości wykorzystania algorytmu przekierowania kroku do wspomagania symulowania obsługi maszyn w wirtualnych środowiskach
o dużych rozmiarach. Jako przykładowe wirtualne środowisko pracy umożliwiające przeprowadzenie badań zostało zastosowane środowisko umożliwiające symulowanie bezprzewodowej obsługi suwnicy z poziomu roboczego.
W 2. etapie zadania przeprowadzono badania z udziałem 32 ochotników. Zadaniem uczestników badań było dokonanie oceny dwóch interfejsów eksploracji wirtualnego środowiska o dużych rozmiarach na podstawie testów interfejsów sterowania wirtualną suwnicą z poziomu roboczego o następującej konfiguracji:
- interfejs składający się z zestawu kontrolerów wyposażonych w magnetyczny system śledzenia oraz okularów projekcyjnych o kącie widzenia (ang. Field of View) 45° – Interfejs „Std”
- interfejs składający się z rękawic rzeczywistości wirtualnej, okularów projekcyjnych
o kącie widzenia 45° oraz algorytmu metody przekierowania kroku – Interfejs „RW”.
Podstawą oceny opracowanych interfejsów była analiza wskaźników obiektywnych: czasu pracy potrzebnego do wykonania zadania oraz dokładności wykonania zadań. Dodatkowo badani wystawili ocenę subiektywną poszczególnym interfejsom poprzez wypełnienie:
- kwestionariusza obecności przestrzennej
- ankiety dotyczącej oceny użyteczności, intuicyjności oraz komfortu użytkowania poszczególnych interfejsów
- ankiety jednokrotnego wyboru najlepszego z interfejsów pod względem użyteczności, intuicyjności oraz komfortu użytkowania.
Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że zastosowanie opracowanego interfejsu „RW” umożliwia symulowanie wykonywania pracy, tj. sterowania wirtualną suwnicą z uzyskaniem porównywalnej z interfejsem „Std” wydajnością operatora przy wysokim poziomie obecności przestrzennej, dzięki ogólnej łatwości użytkowania oraz intuicyjności metody przemieszczania się i komfortu użytkowania.
W badaniach przeprowadzonych z wykorzystaniem środowiska wirtualnego o dwóch rozmiarach (100 oraz 400m2) określono ponadto maksymalne wartości trzech współczynników metody przekierowania kroku, dla których zmiany wprowadzane do wirtualnego środowiska przez algorytm przekierowania kroku są niezauważalne przez osobę zanurzoną w tym środowisku. Jednym z parametrów tych badań był kąt widzenia (FoV) okularów projekcyjnych 3D: duży (około 100°) oraz mały (około 45°).
Wyniki 2. etapu zadania przedstawiono w publikacji w czasopiśmie o zasięgu krajowym.

Zadanie badawcze III-44. Przykładowa trajektoria przemieszczenia się w świecie wirtualnym z implementacją algorytmu przekierowania kroku (kolor pomarańczowy) oraz rzeczywista trajektoria w laboratorium (kolor niebieski)
Jednostka:
Pracownia Mechatroniki i Bezpieczeństwa Technicznego
Okres realizacji:
01.01.2013
– 31.03.2015