Produkty i Usługi
 
Maksymalizuj
Minimalizuj

 


BEZPIECZEŃSTWO PRACY - NAUKA I PRAKTYKA

NR 4(643) KWIECIEŃ




Przegląd zastosowania algorytmów uczenia maszynowego do oceny i monitorowania ryzyka zawodowego w czasie rzeczywistym
Daniel Podgórski

Uczenie maszynowe (UM) to obszar sztucznej inteligencji dotyczący algorytmów, które mogą modyfikować swoje parametry na podstawie przetwarzanych danych i wykonywać zadania bez wyraźnych instrukcji. Rozwój systemów sztucznej inteligencji i technologii internetu rzeczy (IoT) powoduje, że algorytmy UM są coraz częściej wykorzystywane w różnych sektorach gospodarki, w tym do oceny i monitorowania ryzyka zawodowego. Zawarty w artykule przegląd literatury naukowej z tej dziedziny pozwolił na wskazanie sektorów i rodzajów środowisk pracy, w których te algorytmy są stosowane, a także na określenie danych wykorzystywanych do uczenia algorytmów UM oraz identyfikację najczęściej stosowanych metod. Przedstawiono również potencjał algorytmów UM do automatyzacji procesów identyfikacji zagrożeń i oceny ryzyka zawodowego w czasie rzeczywistym.

 

 

 

(ORCID: 0000-0003-0483-3731)



Badanie potrzeb użytkowników w zakresie chatbotów wspierających rozwiązywanie problemów związanych z ŚOI
Monika Kobus, Anna Dąbrowska, Agata Kmiecika

Pandemia COVID-19 spowodowała, że potrzeba dostępu do rzetelnych źródeł informacji dotyczących wymagań stawianych środkom ochrony indywidualnej (ŚOI) oraz zasad ich doboru i bezpiecznego stosowania stała się bardziej dostrzegalna dla szerszej grupy odbiorców. Obecnie w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy – Państwowym Instytucie Badawczym (CIOP-PIB) trwają prace nad opracowaniem tekstowego interfejsu konwersacyjnego (tzw. chatbota) wspierającego użytkowników w tym zakresie. W artykule przedstawiono pilotażowy zakres opracowywanego chatbota oraz oczekiwania użytkowników względem chatbotów, określone na podstawie badań ankietowych. Z przeprowadzonych badań wynika, że użytkownicy korzystają z chatbotów głównie w celu wyszukiwania informacji. Konieczne jest więc zapewnienie użytkowników o prawdziwości podawanych informacji. Istotne są również estetyka i funkcjonalność chatbota, co można uzyskać m.in. poprzez zwiększenie czytelności tekstu i ikon oraz dokładniejsze rozdzielenie wymienianych wiadomości. Usatysfakcjonowanie użytkownika, zarówno w kwestiach merytorycznych, jak i technicznych, sprawi, że kontakt z chatbotem będzie wyzwalał w nim pozytywne odczucia i zachęci do ponownego skorzystania z tego narzędzia.

 

 

 

DOI: 10.54215/BP.2025.4.8.Kobus



Streszczenia roczników
2025 - 1999
Wybierz rocznikWybierz numer