Wymagania dotyczące ogumienia stosowanego w pojazdach ciężarowych

 

Wymagania dotyczące ogumienia stosowanego w pojazdach ciężarowych

 

Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (t.j. Dz.U. 2016 poz. 2022)  ze zm.  (Dz.U. 2017 poz. 2338), (Dz.U. 2018 poz. 855), (Dz.U. 2019 poz. 2560), (Dz.U. 2020 poz. 1886), (Dz.U. 2021 poz. 1877)  pojazd nie może być wyposażony:

    • w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi,
    • w opony różnej konstrukcji na osiach składowych,
    • w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika,
    • w opony o widocznych wadach np. pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę.

Ogumienie to jeden z najistotniejszych elementów mający wpływ na bezpieczeństwo. Opona przenosi wszystkie siły powstające między samochodem a drogą, pełni też rolę elementu sprężysto - tłumiącego.

Główne wymagania dotyczące opon:


    • duża trwałość (możliwość uzyskania dużych przebiegów, odporność na przebicia),
    • niewielkie opory toczenia,
    • dobra przyczepność obwodowa,
    • cichobieżność,
    • regeneracja (możliwość wykonania nadlewek).

Zaleca się stosowanie w pojazdach ciężarowych opon przystosowanych do określonych warunków eksploatacyjnych. Wyróżnia się opony z bieżnikiem uniwersalnym i terenowym.

Produkowane ogumienie przeznaczone jest na koła:

    • kierowane,
    • napędowe,
    • przyczep i naczep.

Opony na koła kierowane charakteryzują się bieżnikiem z wyraźnie zaznaczonymi pasami obwodowymi i usztywnionym opasaniem bocznym. Rzeźba bieżnika tych opon ma niesymetrycznie ułożone klocki o dużej sztywności. Muszą one zapewniać dobrą stateczność kierunkową i boczną.
Ogumienie kół napędowych jest najbardziej obciążone. Musi ono charakteryzować się dużą przyczepnością w każdych warunkach. Bieżnik opon kół napędowych ma wyraźnie zaznaczone poprzeczne rowki, które odprowadzają wodę i inne zanieczyszczenia z miejsca styku opony z nawierzchnią.
Na koła przyczep/naczep stosowane są opony wykazujące się najmniejszym oporem toczenia. Bieżnik opony powinien mieć wyraźne rowki obwodowe ułożone symetrycznie.