Wydanie: 1Data wydania: 2005-01-01



DSZ-02 Przeprowadzanie działań korygujących i zapobiegawczych

    Brak wersji archiwalnych.

I. CEL PROCESU
Celem procesu jest zapewnienie, że w przypadku wykrycia niezgodności/ potencjalnych niezgodności w ramach Systemu Zarządzania zostaną podjęte skuteczne działania eliminujące przyczyny niezgodności/ potencjalnych niezgodności.

II. PRZEDMIOT I ZAKRES STOSOWANIA PROCESU
Proces dotyczy działań korygujących/ zapobiegawczych podejmowanych przy identyfikowaniu rzeczywistych przyczyn niezgodności i kontynuowany w trakcie planowania, realizacji i rozliczania działań, aż do wyeliminowania lub ograniczenia do minimum powtarzania się tych niezgodności lub zagrożeń ich powstania.
Proces obejmuje swym zakresem wszystkie komórki organizacyjne.


III. TERMINOLOGIA
Terminologia stosowana w niniejszej procedurze jest zgodna z terminologią określoną w normie ISO 9000:2000 "Systemy zarządzania jakością -Podstawy i słownictwo".
1. NIEZGODNOŚĆ - niespełnienie wymagania.
2. DZIAŁANIE KORYGUJĄCE - działanie podejmowane dla wyeliminowania przyczyny stwierdzonej niezgodności lub innej niepożądanej sytuacji. Działanie zapobiegawcze podejmowane jest dla zapobiegnięcia pojawienia się niezgodności.
3. EFEKTYWNOŚĆ - miara zakresu w jakim planowane działania są realizowane a planowane wyniki są osiągane.
4. SKUTECZNOŚĆ - stosunek pomiędzy osiąganymi wynikami a użytymi środkami.


IV. ODPOWIEDZIALNOŚĆ I SPOSÓB POSTĘPOWANIA
 Funkcja  Stanowisko  Opis postępowania
Zidentyfikować niezgodność/ potencjalną niezgodność Pracownik firmy 1. Po zidentyfikowaniu odstępstwa od stanu normalnego, każdy pracownik zobowiązany jest zgłosić ten fakt wypisując Kartę niezgodności/ spostrzeżeń.

Czas realizacji: na bieżąco.
Analizować niezgodność/ potencjalną niezgodność i przedstawić propozycje działań korygujących/ zapobiegawczych Kierownik komórki organizacyjnej 1. Analizować zgłoszenie pracownika pod kątem zasadności, wagi i skutków stwierdzonej niezgodności.

2. Przekazać Kartę do zarejesrtowania.

Czas realizacji: w ciągu tygodnia.
Zrealizować zaproponowane działania Kierownik komórki organizacyjnej Brak opisu
Zarejestrować niezgodność/ potencjalną niezgodność Pełnomocnik ds. SZ BHP 1. Przeanalizować czy Karta wypełniona jest poprawnie.
2. Wszystkie uprawdopodobnione niezgodności rejestrować elektronicznie.

3. Przeanalizować czy zaproponowany w karcie niezgodności/spostrzeżeń trmin realizacji działań korygujących jest terminem optymalnym (pożądany jest termin nie dłuższy niż 3 miesiące).

Czas realizacji: tydzień.
Przekazać Kartę działań korygujących/ zapobiegawczych Kierownik komórki organizacyjnej Czas realizacji: w ciągu tygodnia po zrealizowaniu działań korygujących.
Ocenić skuteczność działań realizowanych przez komórę Pełnomocnik ds. SZ BHP Czas realizacji: tydzień od momentu otrzymania Karty.
Zarchiwizować dokumentację powstałą podczas prowadzenia działań korygujących Pełnomocnik ds. SZ BHP 1.Odnotować zakończenie działania w rejestrze.

2.Przekazać Kartę do komórki.

Czas realizacji: tydzień od dokonania oceny skuteczności działań.
Sporządzić roczne sprawozdanie z prowadzenia działań korygujących/ zapobiegawczych Pełnomocnik ds. SZ BHP Czas realizacji: tydzień przed przeglądem systemu zarządzania.

V. ZAPISY
Lp.Nazwa dokumentuUmiejscowienieForma przechowywaniaOkres przechowywaniaPostępowanie z dokumentem po okresie przechowywania
1DSZ-02-01 Karta działań korygujących/ zapobiegawczych Komórka auditowana, Pełnomocnik ds. SZBHP Papieorwa 1 rok po zakończeniu realizacji działań korygujacych, zapobiegawczychKomórka - niszczenie, Pełnomocnik - archiwizacja
2Rejestr działań korygujących/ zapobiegawczych Pełnomocnik ds. SZBHP Papierowa lub elektroniczna Bezterminowo---
3Sprawozdanie z auditów wewnętrznych, działań korygujących i zapobiegawczych Pełnomocnik ds. SZBHP Papierowa 5 latArchiwizacja

VI. ZAŁĄCZNIKI
  • Brak

VII. REJESTRY
  • Rejestr działań korygujących/ zapobiegawczych

VIII. DOKUMENTY ZWIĄZANE
  • DSZ-02-01 Karta działań korygujących/ zapobiegawczych

IX. UCZESTNICY PROCESU
 Lp. Uczestnik
 1 Kierownik komórki organizacyjnej
 2 Pełnomocnik ds. SZ BHP
 3 Pracownik firmy

X. TABELA ZMIAN
 Lp. Treść zmiany Data
 1  
 



 Opracował Sprawdził Zatwierdził
 Tomasz Izydorczyk Małgorzata Pęciłło ---
 14-10-2004 26-11-2004