Składniki kosztu wypadku przy pracy


   Koszty wypadków przy pracy obciążają przede wszystkim społeczeństwo. Ponoszą je również poszkodowani pracownicy i ich rodziny. Związane z wypadkami przy pracy koszty obciążające przedsiębiorstwo nie są na ogół obliczane. Pracodawcy dostrzegają na ogół tylko część kosztów wypadków urazowych. Dodatkowo koszty zdarzeń potencjalnie wypadkowych nie powodujących urazów a jedynie często straty materialne, nie są na ogół zaliczane do kosztów wynikających z braku bezpieczeństwa. Zdarzeń tych jest na ogół znacznie więcej niż wypadków urazowych. W przedsiębiorstwach badanych przez Health and Safety Executive w Wielkiej Brytanii  stosunek liczby wypadków urazowych do liczby wypadków bezurazowych wynosił od 1:23 do 1:68, w zależności od rodzaju działalności.

Koszt wypadku przy pracy w przedsiębiorstwie można obliczyć sumując wszystkie składniki kosztów, które są związane z wypadkiem:

 Ko = (KCS + KPMiT + KN + KZ + KZP + KSM + KN + KŚ +KI ) - O

gdzie:

  1. Ko - całkowity koszt wypadku przy pracy,
  2. KCS - koszt czasu straconego wskutek wypadku,
  3. KPMiT - koszt pomocy medycznej i transportu,
  4. KN - koszt nadgodzin,
  5. KZ - koszt zastępstw,
  6. KZP - koszt zakłóceń w produkcji,
  7. KSM - koszt strat materialnych,
  8. KN - koszt napraw,
  9. KŚ - koszt odszkodowań,
  10. KI - koszty inne,
  11. O - odszkodowania otrzymane przez przedsiębiorstwo z instytucji ubezpieczeniowych (zmiejszające koszty wypadków)

 

Określając czas stracony wskutek wypadku należy uwzględnić zarówno czas stracony przez osobę poszkodowaną w dniu wypadku jak i czas stracony przez inne osoby (np. udzielające pierwszej pomocy poszkodowanemu, towarzyszące mu w drodze do lekarza lub domu, przyglądające się zdarzeniu itp.), czas związany z zastępowaniem poszkodowanego, czas poświęcony na dochodzenie powypadkowe oraz czas na planowanie i prowadzenie prac badawczo - rozwojowych.

Do ponoszonych kosztów przez przedsiębiorstwo związanych z wypadkiem należą także dodatkowe wynagrodzenia związane z pracą w nadgodzinach, odszkodowania i inne świadczenia pieniężne. Uwzględnić tu również należy koszty związane z wynajęciem maszyn, zleceniem produkcji, naprawami wykonanymi poza zakładem oraz koszty transportu poszkodowanego i płatnej pomocy medycznej poza zakładem pracy.

Straty w majątku trwałym i obrotowym to koszty straconych wskutek wypadku surowców, półwyrobów lub wyrobów gotowych oraz straty w wyposażeniu (maszyny, narzędzia, pojazdy). Związane z wypadkiem przerwy w produkcji, obniżenie wydajności i jakości pracy powodują utratę przychodów.