Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Systemy zarządzania BHP |
Zarządzanie wiekiem |
Analiza kosztów i korzyści BHP |
Ocena funkcjonowania w obszarze BHP |
Zintegrowany wskaźnik |
Zarządzanie procesowe BHP |
Zarządzanie strategiczne BHP |
Odpowiedzialność społeczna biznesu |
Resilience engineering |
Zaufanie w pracy a bezpieczeństwo |
Zarządzanie absencją chorobową |
Społeczne koszty wypadków przy pracy |
Różnicowanie składki na społeczne ubezpieczenie wypadkowe według modelu wskaźnikowego i kosztowego |
Charakterystyka odbiorców wybranych środków ochrony indywidualnej
Zdecydowana większość badanych odbiorców ŚOI działa w szeroko ujętym sektorze produkcyjnym, który w wykazie PKD stanowi sekcja „C”. 7,8% respondentów było reprezentantami sektora budowlanego.
Wśród badanych odbiorców wybranych ŚOI dominowały średnie i duże przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 50 pracowników (92,2%). 5,9% respondentów zatrudniało 10-49 osób, a 2,0% - do 9 pracowników.
Badani odbiorcy stosują szereg ŚOI. Najczęściej respondenci zaopatrują się w środki ochrony kończyn dolnych (96,1%) i górnych (92,2%). Bardzo ważne są również środki ochrony oczu i twarzy (88,2%) oraz słuchu (86,3%). Najrzadziej badani dostawcy korzystają z środków ochrony układu oddechowego. Jednak odsetek ankietowanych stosujących ten środek zapobiegawczy ciągle jest na wysokim poziomie (72,5%).
Biorąc pod uwagę wybrane ŚOI, odbiorcy najczęściej zaopatrują się w obuwie chroniące przed spadającymi elementami (90,2%) oraz obuwie chroniące przed poślizgiem (90,2%). Częściej respondenci stosują rękawice chroniące przed zagrożeniami mechanicznymi niż chemicznymi. 56,9% odbiorców ŚOI korzysta również z odzieży ochronnej dla spawaczy.
Tabela 7 Wybrane środki ochrony indywidualnej stosowane przez ich odbiorców (N = 51)
Wybrany środek ochrony indywidualnej |
% stosujących |
Rękawice chroniące przed zagrożeniami mechanicznymi |
88,2 |
Rękawice chroniące przed czynnikami chemicznymi |
78,4 |
Obuwie chroniące przed spadającymi elementami |
90,2 |
Obuwie chroniące przed poślizgiem |
90,2 |
Odzież ochronna dla spawaczy |
56,9 |
Źródło: ASM, badanie CATI/CAWI
W opinii dostawców, odbiorcy ŚOI, a więc końcowi użytkownicy bardzo często nie są świadomi, że na rynku istnieją lepsze rękawice czy obuwie ochronne. Z drugiej strony, jeśli posiadają taką wiedzę, to zazwyczaj nie są osobami decyzyjnymi w zakresie zakupywanych przez przedsiębiorstwo ŚOI. Jednak to właśnie oni są w stanie najlepiej ocenić jakość i funkcjonalność ŚOI i to ich opinia jest najważniejsza dla producentów.
Zdaniem dostawców ŚOI, wśród odbiorców, czyli użytkowników końcowych brakuje świadomości co do bezpieczeństwa pracy. Osoby decyzyjne, odpowiedzialne za zakup ŚOI w polskich przedsiębiorstwach wciąż w dużej mierze kierują się kosztami ich zakupu, a więc często wybierane są tańsze rękawice czy obuwie, w tym również takie pochodzące np. z Chin. Specjaliści ds. bhp oraz osoby decyzyjne nie zawsze są świadomi korzyści, jakie płyną z zakupu lepszych jakościowo, chociaż droższych środków ochrony pracownika i jak przekłada się to na zmniejszenie kosztów związanych z wypadkami przy