Charakterystyka dostawców wybranych środków ochrony indywidualnej

 

Charakterystyka dostawców

 

Identyfikacja podmiotów zajmujących się zarówno produkcją, jak i dystrybucją ŚOI i ŚOZ nie była łatwa, gdyż w wykazie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) nie istnieje sekcja, ani dział dedykowany ŚOI i ŚOZ. Dodatkowym utrudnieniem był fakt, że do analizy należało uwzględnić wyłącznie wybrane ŚOI i ŚOZ.

 

Dostawcy wybranych środków ochrony indywidualnej

 

W badaniu ilościowym przeprowadzonym wśród wybranych dostawców ŚOI 65,4% podmiotów należało do grupy dystrybutorów, a 16,9% producentów. Respondenci mogli przyporządkować się wyłącznie do jednej z grup najlepiej charakteryzujących główną działalność podmiotu. Wśród producentów jedynie N=1 zadeklarował, że posiada swój dział badawczy.

 

Wśród badanych dostawców wybranych ŚOI dominowały małe i średnie przedsiębiorstwa zatrudniające do 49 pracowników (89,2%). 7,7% respondentów zatrudniało 50-249 osób, a 3,1% - 250 pracowników i więcej.

 

Tabela 4. Struktura dostawców wybranych ŚOI według wielkości przedsiębiorstwa (N = 130)

 

Wielkość przedsiębiorstwa

Udział (w %)

do 9 pracowników

66,9

10-49 pracowników

22,3

50-249 pracowników

7,7

250 i więcej pracowników

3,1

                 Źródło: ASM, badanie CATI

 

Aż 80,2% badanych dostawców ŚOI działa na rynku więcej niż 10 lat. 14,6% respondentów zadeklarowało, że działa na rynku powyżej 30 lat. Jedynie jeden dostawca działa na rynku ŚOI 1 rok.

 

 

97,7% badanych dostawców to firmy wyłącznie z polskim kapitałem. Jedynie 3 dostawców zadeklarowało, ze firma posiada zagraniczny kapitał. Wśród nich:

  • N=1 posiada kapitał duński,
  • N=1 posiada kapitał amerykański i włoski,
  • N=1 posiada kapitał brytyjski i francuski.

Zdecydowana większość badanych dostawców dywersyfikuje swój asortyment ŚOI. 86,2% dostawców posiada co najmniej dwa poddane analizie ŚOI. 63,8% dostawców zadeklarowało, że posiada w ofercie wszystkie analizowane ŚOI (rękawice chroniące przed zagrożeniami mechanicznymi, rękawice chroniące przed czynnikami chemicznymi, obuwie chroniące przed spadającymi elementami, obuwie chroniące przed poślizgiem, odzież ochronna dla spawaczy).

Najwięcej dostawców ŚOI (87,7%) w swojej ofercie posiada rękawice chroniące przed zagrożeniami mechanicznymi, a najmniej (79,2%) rękawice chroniące przed czynnikami chemicznymi.  Co trzeci dostawca ŚOI zadeklarował, że w swojej ofercie posiada również ŚOZ.

W przypadku większości badanych dostawców (59,2%) ŚOI stanowią ponad 50% całej oferty produkcyjnej/dystrybucyjnej firmy. Przedsiębiorstwa prowadząc swoją działalność w różnych obszarach poszerzyły swoją ofertę o ŚOI, co związane jest ze zwiększonym zapotrzebowaniem rynku na ten asortyment.

Warto również podkreślić, że dla 22,3% badanych dostawców ŚOI stanowią jedyne produkty w ofercie (100% udział). Co więcej, dla 39,2% dostawców, ŚOI stanowią co najmniej 90% całej oferty.

 

Poza ŚOI ich dostawcy posiadają w swojej ofercie w szczególności: ŚOZ, urządzenia i materiały spawalnicze, sprzęt pożarniczy np. gaśnice.

 

Tabela 5. Udział poszczególnych produktów w ofercie środków ochrony indywidualnej (N = 130)

Poszczególne środki ochrony indywidualnej

Udział  (%)

Rękawice chroniące przed zagrożeniami mechanicznymi

14,24

Rękawice chroniące przed czynnikami chemicznymi

7,53

Obuwie chroniące przed spadającymi elementami

14,45

Obuwie chroniące przed poślizgiem

13,98

Odzież ochronna dla spawaczy

7,40

Pozostałe produkty ŚO

42,40

SUMA

100

                          Źródło: ASM, badanie CATI

 

41,5% badanych dostawców kieruje swoją ofertę do podmiotów w całej Polsce, a 20,8% zarówno do przedsiębiorstw w Polsce, jak i zagranicą. Blisko co trzeci dostawca ŚOI działa wyłącznie lokalnie.

Najwyższe dochody dla dostawców ŚOI generują duże firmy, zatrudniające powyżej 250 pracowników. Wielkość dochodów uzyskiwana przez dostawców ŚOI jest zatem wprost proporcjonalna do wielkości zatrudnienia w firmie (im większe zatrudnienie tym wyższe dochody ze sprzedaży).

Dostawców ŚOI poproszono o ocenę ich sytuacji finansowej. Aż 86,9% z nich zgodziło się, że ceny oferowanych przez nich produktów w 2023 roku wzrosną. Dużą trudnością dla respondentów są duże wzrosty kosztów utrzymania firmy, które dostrzega 73,1% respondentów. W kolejnych 3 latach wzrostów sprzedaży spodziewa się blisko co czwarty dostawca ŚOI.

 
Zobacz także
 
Dokumentacja powypadkowa ON-LINE
interaktywna aplikacja umożliwiająca sporządzenie i wydrukowanie ON-LINE dokumentów powypadkowych