Badanie rynku wybranych środków ochrony

 

Badanie rynku wybranych środków ochrony

 

Zrealizowane w roku 2022 badanie rynku wybranych środków ochrony indywidualnej (ŚOI) i środków ochrony zbiorowej (ŚOZ) jest kontynuacją ubiegłorocznego projektu mającego na celu dostarczenie informacji o polskim rynku dostawców i odbiorców takich środków.

 

W roku ubiegłym opublikowany został raport z badania rynku środków ochrony układu oddechowego, oczu i twarzy, głowy, słuchu oraz – ze względu na panującą pandemię COVID-19 – masek medycznych.


Przedmiot tegorocznego badania dotyczył środków ochrony kończyn górnych i dolnych oraz odzieży ochronnej. Aby diagnoza i prognoza trendów dla rynku tych środków ochrony były interesujące i przydatne dla podmiotów działających na tym rynku (tj. szczególnie dla producentów, dystrybutorów, importerów, ale również odbiorców ŚOI), w badaniu uwzględniono jedynie kilka grup produktów, możliwie najbardziej uniwersalnych, ze względu na szeroką gamę ich zastosowań lub częstość ich stosowania. Do badania włączono również wybrane ŚOZ, poddane oddzielnej analizie, dzięki czemu próba scharakteryzowania rynku ŚOI zyskała szerszy kontekst. W przypadku ŚOZ, po konsultacji ze specjalistami wybór padł na środki najbardziej powtarzalne na rynku - ekrany akustyczne stosowane w pomieszczeniach biurowych oraz przegrody (kurtyny, ekrany, parawany itp.) spawalnicze.

 

 

Przedmiot badania i zastosowana metodologia

 

W badaniu uwzględniono następujące ŚOI z wyszczególnieniem czynników bądź przeznaczeniem wybranych środków:

  • środki ochrony kończyn górnych (rękawice chroniące przed zagrożeniami mechanicznymi, rękawice chroniące przed czynnikami chemicznymi),
  • środki ochrony kończyn dolnych (obuwie chroniące przed spadającymi elementami, obuwie chroniące przed poślizgiem),
  • odzież ochronną (dla spawaczy).

Do ŚOZ uwzględnionych w badaniu należały:

  • ekrany akustyczne (stosowane w środowisku pracy w pomieszczeniach biurowych),
  • przegrody spawalnicze (kurtyny, parawany, ekrany itp.).

 

Badanie rynku wymienionych wyżej środków ochrony przeprowadzono, stosując triangulację metodologiczną, w ramach której uwzględniono:

1.  Analizę danych wtórnych (tzw. analizę desk research), takich jak:dane publikowane przez polską oraz europejską statystykę publiczną; informacje pozyskane z wywiadowni gospodarczych, raportów i informacji rynkowych, cenników ofertowych, baz danych podmiotów gospodarczych i instytucji certyfikujących, kontrolnych; informacje dostępne w przestrzeni wirtualnej w postaci artykułów oraz stron internetowych.

 

2.  Badania ilościowe realizowane techniką mixed-mode CATI/CAWI

Badanie ilościowe zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie N = 201 przedstawicieli dostawców (producentów, importerów, dystrybutorów oraz upoważnionych przedstawicieli) oraz odbiorców wybranych ŚOI oraz ŚOZ, dobranych proporcjonalnie w stosunku do liczby podmiotów w danym województwie. Dodatkowo, w badaniu odbiorców udział wzięła przynajmniej jedna firma z każdego województwa, która zatrudnia powyżej 50 osób.

Tabela 1. Liczebność próby badania CATI/CAWI wśród dostawców i odbiorców wybranych środków ochrony indywidualnej i zbiorowej

Województwo

Liczebność próby odbiorców
wybranych środków ochrony indywidualnej i zbiorowej

Liczebność próby dostawców wybranych środków ochrony indywidualnej i zbiorowej

Wielkość przedsiębiorstwa (liczba pracowników)

SUMA

do 9

10-49

50-249

250 i więcej

Dolnośląskie

-

1

-

2

3

11

Kujawsko-pomorskie

-

-

1

-

1

8

Lubelskie

-

-

3

-

3

5

Lubuskie

-

-

1

-

1

4

Łódzkie

-

-

2

2

4

10

Małopolskie

-

-

-

2

2

18

Mazowieckie

-

-

3

4

7

25

Opolskie

-

-

1

-

1

4

Podkarpackie

-

-

4

-

4

4

Podlaskie

-

-

-

1

1

3

Pomorskie

-

1

3

4

8

8

Śląskie

-

-

2

1

3

20

Świętokrzyskie

1

-

1

-

2

4

Warmińsko-mazurskie

-

-

-

2

2

4

Wielkopolskie

-

1

2

2

5

16

Zachodniopomorskie

-

-

3

1

4

6

OGÓŁEM

1

3

26

21

51

150

 

Źródło: opracowanie własne ASM

 

Do badania wybrano odbiorców i dostawców z uwzględnieniem podziału na ŚOI i ŚOZ. Informacje pozyskano od:

  • N = 130 dostawców wybranych ŚOI,
  • N = 62 dostawców wybranych ŚOZ,
  • N = 51 odbiorców wybranych ŚOI,
  • N = 18 odbiorców wybranych ŚOZ.

 

Szczegółową strukturę wytypowanych do badania dostawców i odbiorców przedstawiono w tabeli 2.

 

Tabela 2. Liczebność dostawców i odbiorców badania ilościowego według poszczególnych produktów będących przedmiotem badania.

 

Dostawcy

Odbiorcy

Środki ochrony indywidualnej

130

51

Rękawice chroniące przed zagrożeniami mechanicznymi

114

45

Rękawice chroniące przed czynnikami chemicznymi

103

40

Obuwie chroniące przed spadającymi elementami

107

46

Obuwie chroniące przed poślizgiem

104

46

Odzież ochronna dla spawaczy

105

29

Środki ochrony zbiorowej

62

18

Ekrany akustyczne w pomieszczeniach biurowych

25

12

Przegrody spawalnicze (kurtyny, ekrany, parawany)

44

11

Źródło: opracowanie własne ASM

 

3.  Pogłębione wywiady ITI (Idividual Telephone Interview)

Badania jakościowe polegały na szczegółowej, wnikliwej rozmowie z respondentem. Wywiady ITI zostały przeprowadzone w celu pogłębienia informacji pozyskanych podczas badań ilościowych. W wywiadach jakościowych wzięło udział 20 ekspertów (składających się z: przedstawicieli dostawców ŚOI i ŚOZ, odbiorców zapewniających wybrane środki ochrony w zakładach pracy, specjalistów ds. bhp, przedstawicieli organu nadzoru rynku oraz środowiska B+R).

 
Zobacz także
 
Dokumentacja powypadkowa ON-LINE
interaktywna aplikacja umożliwiająca sporządzenie i wydrukowanie ON-LINE dokumentów powypadkowych