Misją Instytutu jest dzialalność naukowo-badawcza prowadząca do nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych użytecznych w kształtowaniu warunków pracy zgodnych z zasadami bezpieczeństwa pracy i ergonomii oraz ustalanie podstaw naukowych do właściwego ukierunkowywania polityki społeczno-ekonomicznej państwa w tym zakresie.
Żuraw samochodowy jest przykładem sprzętu ładunkowego stanowiącego wyposażenie pojazdu, występują również żurawie samojezdne na podwoziu samochodowym, które też nieraz są nazywane żurawiami samochodowymi.
Czynności wykonywane przez operatora żurawi:
Z obsługą żurawia samochodowego jest związanych szereg zagrożeń, są to zagrożenia:
Zalecenia bezpieczeństwa pracy żurawia samochodowego należy:
Dopuszczalna obciążalność żurawia w postaci tablicy udźwigów powinna być w instrukcji eksploatacji żurawia opracowanej przez producenta. Tablica udźwigów powinna być również zamocowana na żurawiu w miejscu dobrze widocznym ze wszystkich stanowisk sterowniczych.
Według PN-EN 12999:2005 żurawie o udźwigu równym 1000 kg lub większym lub o największym momencie podnoszenia netto równym 40 000 Nm lub większym powinny mieć ograniczniki i wskaźniki udźwigu. W żurawiach samochodowych o udźwigu mniejszym niż 1000 kg lub o największym momencie podnoszenia mniejszym niż 40 000 Nm nie jest wymagane stosowanie ograniczników udźwigu. Funkcję wskaźnika udźwigu może spełniać odpowiednio oznakowany manometr pokazujący zbliżanie się masy ładunku do udźwigu oraz dobra widoczność ze stanowiska operatora.
Ogranicznik udźwigu w żurawiu samochodowym spełnia trzy różne zadania, a mianowicie:
Dopuszczalna obciążalność żurawia w postaci tablicy udźwigów powinna być w instrukcji eksploatacji żurawia opracowanej przez producenta. Tablica udźwigów powinna być również zamocowana na żurawiu w miejscu dobrze widocznym ze wszystkich stanowisk sterowniczych.